AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.883

Byte av microfilter e36 -96

Ev
15
Evelius
Bmw 320, e36 -96
Hej!

Jag läste en guide autopower hade angående själva bytet, man skulle plocka bort handsfaket och så skulle filtret sitta till höger intryckt? Men när jag plockade bort handsfaket och letade efter själva filtret så hitta jag då inget.
Ska det finnas intryckt till höger när man plockat bort handsfaket?

/tacksam för svar!
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Filter under motorhuven kanske .
Om du har AC kolla här Länk

Typ utan AC Länk

St
80
StefanE
325ti Compact -04
Här är guiden för din bil, det är bara compact som har filtren i motorrummet.
När du har tagit ner handskfacket är det till vänster som det sitter, men det ser du i guiden.
Länk

MVH
/Stefan
Ev
15
Evelius
Bmw 320, e36 -96
Okej vad bra tack!

Undrar om detta filter är igentäppt "dåligt" kan det leda till att man får dålig max fläkt inne i bilen? Är nämligen därför jag ska kolla om det är dåligt!
Ev
15
Evelius
Bmw 320, e36 -96
Okej vad bra tack!

Undrar om detta filter är igentäppt "dåligt" kan det leda till att man får dålig max fläkt inne i bilen? Är nämligen därför jag ska kolla om det är dåligt!
Ev
15
Evelius
Bmw 320, e36 -96
Okej vad bra tack!

St
80
StefanE
325ti Compact -04
Om filtret har suttit länge i bilen blir ju flödet sämre. I min instruktionsbok rekommenderas byte varje servicetillfälle (även vid oljeservice).
En rättelse: har du ingen ac gäller mv70:s andra länk din bil (filter i motorrummet).
Vet du inte när det är bytt senast tycker jag att du ska köpa ett nytt och byta när du ändå är där och skruvar.
Kostnaden är mellan 250-300kr på de stora reservdelskedjorna.
MVH
/Stefan
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Kan bara lägga till här att på min E36 325 -94 bytte jag microfilter idag. Det satt som StefanE sa. När jag tog ut mitt gamla var det KOLSVART + massa barr som låg där. Efter att jag monterat nytt filter känns det som att läge 2 på fläkt blåser lika mycket som läge 4 gjorde med mitt gamla filter.

Rekommenderar verkligen att byta mikrofiltret om du inte har koll när det sist byttes.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
hehe kan vara dax för mig med :)
Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Tjena
Har en 320 92 coupé med acc. Har förgäves letat efter microfilter utan resultat. Däremot hittade jag i motorhuvudet något som liknar dessa Länk
Jag har spenderat bokstavligen timmar med att montera ut hela handfacket, allt som är omkring och själva letandet.
Då man har fått svaret att microfilter finns även i bilar utan ac blir man jävligt besviken när man själv inte hittar det.
Någon lösning? Eller är det så surt att jag ska byta ut, filtern i motorhuvudet som heter 64119404386?
Tacksam för svar
Adam.C
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Den här länken verkar vara för din bil. Samma som mv70 har letat fram. Själv var jag nog för snabb när jag skrev att det bara är compacten som har filtren i motorrummet.
Bil utan AC har det också.
Länk

MVH
Stefan
Ad
7
Adam.C
e36 320i Coupé 92'
F10 525d M-Sport 11'
Tack för ditt snabba svar. Ja det ser bekant ut, ska vidar undersöka det hela. Du råkar inte veta var man kan få tag på ett filter set någonstans?
Mvh
Adam.C
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Autoexperten, Meca, Adcenter och Mekonomen är de ställen jag jämför priser på när jag ska köpa delar.

MVH
Stefan
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
På min nyinköpta e36 328 så var de inget fart i fläkten och imma igen på direkten. Började demontera (var nog 3-4 handfulla smullade lövrester där inne). Tog en bra stund innan jag fick ut filtret.

Gjorde rent filtret. Dammsuga upp alla rester och satte tillbaka det. Vilken skillnad. Nu blev de helt plötsligt ventilation där inne. !

Varför jag inte bytte var enbart pga "uteslutning metoden", och för att de gjorde sent på söndagskvällen. Nytt filter skall i samband med service.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.