AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.855

Hur stora bromsskivor kan jag ha?

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tjena gubbar!
Som vissa kanske har läst så har bilen fått en aning ökad effekt och jag känner att jag kommer köra slut på bromsskivor och belägg.
Det är ganska givet att jag måste byta till större bromsskivor och effektivare belägg. Hur stora kan man slänga på till en E91? 300mm eller 330mm? Jag har 17" vinterfälgar så de e lugnt men jag tänkte på vart gränsen går innan oken också behöver bytas.
Inga gissningar på svar e ni snälla för det kan jag också göra :)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Förvirrande värre...vad har jag för storlek original??

Kollar på REAL OEM och hittar följande fakta Länk
Vad mens med "Chassi mydighet" ? Har jag 300mm, 312mm elller 320mm?
Storleken Du kan ha avgörs av Ditt Bromsok.
Bromsskivans radie är original anpassat till den radie som okets,så att köpa en större bromsskiva till ett original-ok funkar inte speciellt bra !!

Större skiva = större bromsok,annars blir det fel !!

Kolla på Brembos sida hur stora Dina bromsskivor är original,där borde uppgifter stå i Pdf format.

Ett uppgraderingskit som borde passa Dej är ett passande till M3an.
Problemet är väl sedan att om Du byter från avsett original i Din bil så krävs en Reg-Besiktning när bilens original är modifierat?
Du har 312mm skivor fram och 300mm bak. Du kan inte montera större skivor med befintliga ok, utan behöver då även byta oken, bromssköldar m m. Helst ska du byta ok och skivor både fram och bak för att behålla bromsförhållandena mellan fram- och bakaxel.
"Chassi myndighet" (realOEM eng. "payload increased") gäller för specialbyggda bilar med högre tjänstevikt. Din bil är en helt vanlig standardmodell och saknar därmed detta tillägg.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tusen tack för alla svaren gubbar!!

Ska nu bara hitta ett par slitsade-borrade skivor i 312mm och ett par bra klossar.

Vad rekommenderar ni, green eller Red stuff? Annat förslag? Ebay har grymt bra priser, men andra förslag välkomnas :)
Bra på bromsar : Länk
Du får inte så mycket bättre bromsar än det du redan har på bilen utan att byta till Performance bromsuppsättning eller bromsar från en 325d alt. 330i/d. Men då kostar det.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Helt säker på det Chris87?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.