AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.593

Extra temperaturgivare vattentemp

St
11
Staffan Ramer
Alpina B6 3,5 Katfri-87
M135i-14
Behöver montera en tempgivare som jag kan koppla till en stor röd lampa framför ratten. Behöver alltså en väl synlig varning när temperaturen närmar sej 100 grader.Kör lite bana och har mest koll på vägen och bilarna runt om så jag glömmer borta att kolla temperaturen. har kört kom 2 ggr nu så det får räcka.
Har en Alpinamotor B6 3,5/87. Fram vid termostathuset sitter tre givare, den mittre med bara en kabel ansluten de övriga två verkar ha tvåtrådiga kablar anslutna. Vad har den mittre för funktion? Kan man kanske montera en annan givare där som kopplas till en extra varningslampa?
Tacksam för tips på hur jag får till en extra varningslampa
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En går till motorstyrningen, en till instrumenthuset och den tredje går väl till Alpina-extramätarna i luftutblåset i mittkonsollen skulle jag tro. Ingen av dessa ger signal vid en viss temperatur, de ger olika mycket jord beroende på temp. Kopplar du en lampa på någon av dem lyser den bara olika starkt beroende på temp.
Ett effektivt sätt att direkt se när det kokar är att koppla skvallerslangen från kylarlocket till spolarmunstycket. Men det ger ju ingen varning INNAN det kokar...
Å andra sidan har du nåt fel på motorn och/eller kylsystemet om den kokar vid körning över 20kmh (då behövs ingen fläkt).
Är bilen inte en äkta B6 kanske M20 kylaren sitter kvar. Den är för liten för M30 motorn. E28 535 kylare passar med mycket enkla modifikationer i E30. Inget sågande eller åverkan behövs, varken i bil eller kylare.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
St
11
Staffan Ramer
Alpina B6 3,5 Katfri-87
M135i-14
Tack för svar. Motor-kylare är Alpina B& 3,5. Problemen med att det gått varmt har bara kommit vid körning på bana. Senaste gången var det egentligen inte att den kokade utan att en slangkoppling lossnade och kylarvattnet pumpade ut. Vill ändå få bättre koll på kylvattentemperaturen.
Fick ett tips att sätta in en givare i en rörstump monterad på den övre slangen till kylaren och göra en helt separat mätpunkt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Se då till att köpa en givare som "slår till" vid ett visst gradantal (finns olika gradantal). Sådana man tempstyr elfläktar med. Brukar även finnas svetsmutter till dessa.
Jag köper sådana av den lokala kylarverkstaden. De är dock inte tvärbilliga, runt 300kr vill jag minnas. Finns även justerbara givare.
Sen triggar du ett relä med givaren, de gillar inte ström. Jag brukar jordstyra reläet så ligger det inte spänning på givaren förrän den slår till.
Lycka till!

St
11
Staffan Ramer
Alpina B6 3,5 Katfri-87
M135i-14
Har du någon ide´om vilken temperatur man skall lägga sej på. Såg på locket till expansionskärlet att det var markerat 1 bar. Antar att det är det övertryck som systemet skall ha max innan ventilen öppnar. Det högre arbetstrycket tryck innebär väl att temperaturen på vattnet kan ligga över 100 grader. Vilken temp tycker du man skall lägga sej på för en varningslampa med syfte att förhindra motorn går i kok och ger en chans att slå av på takten innan det är för sent-95 grader ?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Svårt att säga. Man vill ju inte att lampan blinkar i tid och otid fast allt är som det ska heller.... Jag skulle nog gått lite högre. 97?
Moderna sporthojar har så högt tryck i kylsystemet att NORMAL driftstemp är 115 grader!
Där har du förresten en tänkbar felkälla till överhettning. Taskigt kylarlock som inte håller det tryck den ska.
För en motor SKA inte överhetta om kylsystemet är tillräckligt dimesionerat och fungerar som det ska (att pumpen ger tillräckligt flöde, att termostaten öppnar ordentligt, att locket håller trycket och att kylarean räcker till) oavsett körning. En gammal kylare kan ha döda celler, sliten pump, defekt termostat, defekt kylarlock, gammal "kylartätning" (satans påfund!) som satt igen kylare och/eller kylkanaler här och var, rost och annat slam kan göra samma sak.

St
11
Staffan Ramer
Alpina B6 3,5 Katfri-87
M135i-14
Då satsar jag på 97 grader. Får börja leta leverantör för givare. Du råkar inte veta någon lämplig i Göteborgstrakten
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tyvärr inte. Hittar du inget kan jag köpa ut en åt dej och skicka ner. Bara säga till. Jag finns på spiidfriik@hotmail.com .
Annars har *harkel* Biltema både givare (dock 95 grader) och färdig rörbit med gänga kom jag just på.
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.