AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.751

Solfilm på Bilprovningen

Hej är det någon som vet om man kan köra ner fönsterhissarna o ta ur säkringen när man ska besiktiga bilen...Jag tänkte att det ska väl inte behövas fönster när man besiktar..Jag har solfilm....

Tror de synar din bluff ganska fort. Du är garanterat inte den första som försökt det och med största sannolikhet inte den siste.
Nej jag vet men måste man kunna köra fönstren upp o ner....??

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Man behöver inte kunna hissa upp/ner rutorna, man behöver inte ens ha några sidorutor. Men ser dom att glaset finns kvar i dörren så blir det knas.
Lite länkar i ämnet, med lite underlänkar inuti..
Många fler finns, sökfunktionen är inte så dum...)

Länk
Länk
Länk

FP
Det finns ju film som bara filtrerar bort UV-strålningen utan att vara mörka.

Är dom godkända på sidorutorna?
Jag tror det vanliga ofärgade glaset tar mycket av UV-strålningen, man blir ju inte speciellt solbränd genom fönstret... Sen brukar man vilja minska värmeinstrålningen lite genom att lägga in några u (my) metall i glasmassan, och/eller tona med lite färg, gärna reflekterande utåt.
Det är detta som redan är gjort upp till godkänd nivå i så gott som alla bilar idag, därför blir all extra toning på främre rutorna otillåten vad gäller ljusgenomsläppet.
Att någon lägger pengar på en helt ofärgad film, vad den nu skulle göra för nytta tror jag inte ett ögonblick på. Det skall ju se snyggt ut...)

FP
Is
468
Ismo
735iA -87
Eller har fabrikstonade rutor fram, inte jätte mörka men klar skillnad mot vanliga rutor.

Kanske läkardispens? en fd jobbarkompis hade tonad vindruta på grund av ögonoperation.
Som redan nämnts många gånger: Alla bilar har idag fabrikstoning i rutorna, det är därför extra toning på främre rutorna gör att dessa landar på otillåtet lågt ljusgenomsläpp.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.