AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.924

Vilken växellåda föredrar ni? SMGII, M-DKG eller manuell

Frågan gäller vilken växellåda ni föredrar. Jag har inte kört den senaste M3 med M-DKG, men väl DSG lådorna som sitter i VAG bilarna. Var inte så imponerad av dem om jag ska vara ärlig. Växlingarna sker mer kliniskt vilket upplevdes som tråkigt. Kändes som en riktigt bra automatlåda och skärmade av en som förare en hel del. När jag körde en SMGII låda för ett par år sedan tyckte jag den var grym vid aktiv körning. Sättet den slog i växlarna var imponerande. Uppskattade den mekaniska känslan. Tyvärr kom jag inte överens med SMGII lådan i stadstrafik. Många säger att det är en vanesak. Körde inte bilen tillräckligt länge för att det skulle ske. Är nog en person som fortfarande uppskattar manuell låda. Upplever dock att många manuella växellådor inte har lika fin mekanisk känsla som förr.

När det gäller SMGII: Hur fungerar de i start i backe? Ligger datorn som styr växellådan och slirar på kopplingen. Har hört att många kopplingar slits ut i förtid på Ferraris F1 låda för att folk ligger och håller bilen med gasen i backen t ex när de ska köra ut ur ett p-hus. Gäller samma sak SMGII?

Hur fungerar SMGII resp M-DKG vintertid? Är de kärva i sina växlingar eller anpassar de sig efter de yttre förhållandena till lådorna kommit upp i temperatur?

Fyll gärna på om det är några synpunkter eller funderingar.
Ingen som har några erfarenheter av de olika växellådorna i M3?
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Jo, men det finns så många trådar om dem att ingen orkar skriva något om dem igen.

Sök lite så hittar du massor!

// Stefan
Tack för svaret. Ska göra en ny sökning och se om jag hittar något tillfredsställande svar. Annars får jag söka på de internationella M3 forum som finns där ute.
de
222
demax
Okej, för at du var så snabb o svara och att jag faktiskt har något att bidra med då jag själv kör smg2! =)

När det gäller SMGII: Hur fungerar de i start i backe?
> Om man håller in vänster paddel lägger den i dragläge och man kan lugnt flytta foten från broms till gas utan att riskera att ramla ner för backen.

Hur fungerar SMGII resp M-DKG vintertid?
>Kan bara svara för SMGII och jag tycker den fungerar bra, även om det är riktigt kallt. Har inte upplevt några bekymmer. Brukar dock vara extra försiktig innan oljorna kommit upp i temp.

SMGII lådan i stadstrafik
> Kan hålla med om att den ibland strular till det, men som du säger så är det en vanesak.

Generellt så instämmer jag i allt du säger ang. den mekaniskt råa känslan och "rycken" mellan växlingarna... Gör upplevelsen med bilen sportigare! Är också lite nyfiken på om någon har något att säga om DKG-lådan i e90/e92. Har läst ett par artiklar där man skrivit att den tar bort lite av charmen p.g.a. att den är för perfekt... andra har hyllat och att det är hela grejjen.

// Stefan

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Har haft M bilar med alla alternativ som du nämner.
Överlägsen vinnare är DKG på alla plan. Rappare, mjukare och mer välavstämd än SMG II.

Med rappare menar jag i sekventiellt läge.
Mjukare växlingar i Auto-läge. Lika bra eller tom bättre än steptronic. Körde alltid i läge två när jag inte ville växla. I auto ska det vara så mjukt som möjligt annars försvinner ju idén. Läge 1 är för vinterkörning.

I Sekventiellt läge använde jag högsta läget under det som kärver bortkoppling av DSC. Kommer inte ihåg om det heter läge 5 eller 6. Snabba rappa växlingar och den underbara mellangasen vid nedväxlingar.

SMG II är helt ok men har man kört DKG så vill man inte byta tillbaks igen.

Manuell M-bil är back to basics. Lite köttigare koppling än i std bilar och lådan är helt underbar. Lite jobbig att hantera i stadstrafik när det är mkt start och stopp i rusning. Men när man får köra så.... ;)
Tack för svaren grabbar.

BMW-Jonas kan inte DKG lådan upplevas som för klinisk på gränsen till tråkig även i sekventiellt läge. Har som sagt endast kört DSG lådorna och tyckte att man blev allt för avskärmad som förare. Automatläget uppskattades dock. Mjuka fina växlingar. På SMGII lådan kom jag som sagt inte heller överens med i stadstrafik, men det kanske var en vanesak. Släpper man på gasen lite växlade den mjukare, men jag fick aldrig riktigt kläm på den under min förhållandevis korta provtur under de förhållandena.

dmax ligger SMGII lådan och slirar på kopplingen om man håller inne paddeln? Borde innebära ökat slitage om bilen hålls med hjälp av dragläget. På en manuell bil kan man ju släppa gasen snabbt och möta med dragläget. Borde innebära mer slitage på kopplingen med SMGII lådan. Går det att göra det lika smidigt med SMGII lådan?

de
222
demax
Om man använder paddeln så ligger sen och slirar som du beskriver. Har man lite finess på fotarbetet är det lätt att fånga upp bilen utan att använda vänsterpaddeln.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Harmon rabb//

ang DKG lådan:

Nej, jag älskade det kliniska men det kan ju vara åldersrelaterat också. Man söker lite bekvämligheter när man blir lite äldre (42 snart). Kan inte uttala mig om DSG i tex golfen men alla har ju så olika referenser. För mig är DKG ett självklart val om jag skulle köpa ny M3. Skulle vara roligt att testa Ferraris sekventiella eller liknade och jämföra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.