AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.470

Skruvar i tröskellåda

Hej! På min Z3 Roadster har några av skruvarna som sitter under tröskellådan, främst den närmast bakre hjulhus som håller ihop innerskärmen rostat. Är det risk att det "smittar av sig" till plåten? Ska jag byta ut alla?
MVH

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Jag tittade över mina för ett par veckor sedan och jag gissar att det handlar om lite ytrost. Och jag misstänker att det framförallt handlar om på skruvhuvudet och brickan. Eftersom jag endast kör bilen sommartid så tog jag loss skruvarna och gav de en omgång med stålborsten. Mycket mer gjorde jag inte.

Man skulle kunna måla dem med något som tex hammarfärg men inget jag gjorde nu utan isf kommer göras i vinter då jag plockar ner trösklarna för att få bort all grus jag samlar på mig under sommaren.

Mvh/Rolle
Risken är nog inte stor.
MEN: Är bilen vinterkörd kan du ha diverse dynga samlat i trösklarna.
Tilsammans med fukt är detta en större korrosionsrisk.
Lossa alla skruvarna och spola ur trösklarna- där kan finnas lervälling, löv, etc.
Konstruktionen av innerskärmarna är sådan att de styr ner vägsprutet i trösklarna! Högst märkligt!
Var försiktig så att du inte skadar lacken på ovanliggande delar när du viker ut trösklarna!
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Lossade trösklarna i helgen, sablans vad med skit det var där, ingen rost dock, bara en enorm och mycket död kackerlacka! Så jag kan nog säga direkt att jag är den första som tagit bort trösklarna på bettan. En rekommendation till alla Zäta ägare är att ta bort trösklarna o rensa innan det blir tråkig rost. Nu är dom tvättade och rostskyddade iaf.

/P
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Ett tips är att nere vid tröskeln sätta svart vävtejp (typ silvertejp) över skarven mellan ytterskärmens kant och innerskärmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.