AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.660

Behandla lädret

Sida 1 av 2
Lädret i bilen är i ett väldigt fint skick. Får nästan dåligt samvete bara jag sitter i bilen :)

Men jag tänkte om nån kunde rek. nåt att använda för att behålla det så. Det ska väl smörjas in då och då. Hur gör man bäst och enklast? Och vilket medel?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tip-Top eller Gliptone

Länk

Länk

Har testat Tip-Top med mkt bra resultat

Har precis beställt gliptone GT11 och GT12

Pärlan:Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Smörjer in mitt skinn 4ggr/år...kör bara mellan april/maj till sista nov....blir väl ca 300-400 mil/säsong!
Roffa1
Törs man använda Gliptone GT11 & GT12 på en nästan vit skinnklädsel? läste att lädertvålen var honungsfärgad (gul?) Vet ej vilken färg det är på läderbalsamen.

Någon som testat dessa produkter på mkt ljus Dakota skinnklädsel.
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Har använt Gliptones produkter på min ljusa pärlbeige skinnklädsel utan några som helst problem med missfärgning. Bilder finns här: Länk
Hej,

Magnus heter jag, föreståndare på Invictus Sverige KB (Gliptonebutiken.se)
Jag vill inte marknadsför oss på något sätt, utan kommentera ett inlägg som har gjorts då vi via ett datasystem blir "upplysta om när vi nämns" på internet.

Beträffande ditt inlägg Roffa, så har du delvis rätt i vad du skriver men likväl även fel.

Som företag har vi ett produktansvar enligt gällande Svensk lag, med det menas att om en missfärgning uppstår och att man kan härleda det till produkterna så står vi ansvariga. Som vi nämnde i en korrespondens med dig tar vi dock inte ett totalansvar! Detta då det även innefattar handhavandefel. Om en skada uppstår p.g.a. att kunden i fråga har använt produkten på ett felaktigt sett så ligger ansvaret hos denne. (Därav ska man alltid följa angivna råd på förpackningen)

Om bilen är helt ny, vilket du beskrev i ditt mail till oss, är conditionern inte nödvändig vid första tillfället (förutsatt att du smörjer in bilen väldigt snart efter leverans). Går det däremot någon månad innan du gör det, så rekommenderar vi verkligen att du gör det. Smuts (även osynlig) kan sitta i lädret och om du inte rengör med cleanern först så finns risken att smutsen "vandrar" och har du otur kan det medföra repor om smutsen innehåller grövre partiklar. Hellre en rengöring för mycket än en för lite!

Beträffande priset på lädervårspaketet så stämmer det, en tillfällig kampanj.

Hälsningar,

Magnus, Invictus Sverige KB
funkar lika bra med niveakräm
Roffa1
Hej Magnus!

Tycker alltid det är lika trevligt när företagen tittar in o skriver i forumet;-)
Då får man ju dessutom tillfälle att ställa div, frågor till rätt person.

Jag har lite funderingar omkring hur kunden kan använda era Gliptoneprodukter på ett felaktigt sätt (handhavandefel?) Handlar det inte om att rengöra klädseln för att sedan efterbehandla den med conditioner? Vad kan göras fel? och vad händer om man ev, gör fel?

Undrar likaså om ni levererar mina beställda varor från Sverige eller England? jag har fortfarande ej mottagit dem. (beställde redan i Söndags)

Sedan undrar jag naturligtvis över varför du skriver att jag ej behöver använda conditionern vid första tillfället? vad ska jag iså fall använda? (bara cleaner?)

Hoppas du kan räta ut alla krokiga frågetecken

MVH
Roffa
Hej Roffe!

Handhavandefel kan tex vara att man använder produkterna för lädertyper som dessa inte är avsedda för (exempelvis mocka), dvs att man alltså inte följer produktens anvisningar. Handhavandefel kan också vara att fel redskap används som kan repa eller förstöra lädret.

Vid behandling av en helt ny läderklädsel är det inte helt nödvändigt att använda cleanern första gången om behandlingen skrev inom snar framtid. Däremot redan vid andra behandlingen är dock båda produkterna nödvändiga. Jag ser att jag av misstag skrev fel produkt i mitt förra inlägg. Jag ber om ursäkt för detta.

Våra leveranser sker från Sverige. Du bör ha din order i morgon.

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Roffa1
Magnus!

Ser att de allra flesta köper GT11 samt GT12 till sina läderklädslar. Det finns ju även en annan conditioner med impregnering (fuktavstötande) den kanske i 1:a hand avsedd för MC dynor? Undrar dock hur du ställer dig till användandet av denna produkt till bilsäten? Är det inte en fördel om sätet även är fuktavstötande? Det spills ju ut läsk/kaffe och folk svettas, osv.

MVH
Roffa
Hej Roffa och övriga läsare!

En mycket intressant fråga, kul att Du har noterat att det finns en kompletterande produkt som sällan nämns!

Som Du skriver används den primärt till mc-sadlar, skinnställ, väskor o.s.v. Skulle man även ha en cabriolet så fyller den mycket väl en funktion här.

Jag har själv använt mig av av GT13 (conditioner & waterproofer) i en kombi. Det går alldeles utmärkt om man föredrar det! En del av våra kunder väljer den produkten för att få de egenskaperna Du har nämnt. -Bra om man har småbarn, eller kanske rent av djur som får sitta i sätet.
Det bästa rådet jag kan ge är att väg prisskillnaden i förhållande till hur bilen används. På min privata bil så använder jag GT11 och GT12 och känner mig fullt nöjd med det. Jag bedömmer att GT11 är något lättare att arbeta med än GT13, då GT13 ythärdar snabbare varför det kräver att man jobbar lite kvickt (förvisso en vanesak, men det kan kännas ovant om man har använt sig av GT11 innan).

Hoppas Du kommer trivas med produkterna!

Vänligen,

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hur blir skinnets yta vid en ev impregnering?
Har tänkt att göra detta hos en rekonditionerare men är osäker på om det blir blankt. Enl. rek.killen skall det inte bli det. Någon som har erfarenhet av detta.
Det värsta jag vet är blanka intrumentbrädor o dyl där man lagt på vinylglans!!! Fy för den lede.

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Magnus!

Vad använder man lämpligast för att fräscha upp dörrarnas yttre samt inre svarta gummilister? har fått rådet att använda allt från: Glycerin, vitt vaselin, siliconstift, osv.
Har t.o.m hört att er Conditioner går utmärkt att använda till dessa gummilister?
Eller saluför ev, Gliptonebutiken något dundermedel avsett för just detta ändamål.

Vill Du kasta lite ljus över oss okunniga som trevar i mörkret;-)
Jag har just behandlat mitt läder, en 520 Touring med Liquid leather cleaner
och Liquid leather conditioner. Är mycket nöjd med produkten.

Men jag undrar hur mycket är det normalt att en flaska räcker till? Cleanern använde jag ca 1/3 av flaskan till hela bilen. Medans Conditionern nästintill tog helt slut, jag talar nu om 250ml flaskor. Det ska tilläggas att jag tyckte lädret var ganska torrt innan jag behandlade det, kan ju vara att det gjorde att det gick extra mycket medel.
Roffa1
Upplevde liksom dig att det sjönk ganska fort i conditionerflaskan (skinnet sög i sig) halva flaskan räckte till båda framstolarna. Så det är nog normalt att du gjort av med hela flaskan till din inredning fram o bak.

Kom på ett bra knep för att hushålla lite bättre med conditionern, istället för att använda en sugande svamp, så strök jag istället ut conditionern med handen. (använd gummihandske)

Hur var färgen o konsistensen på din conditioner? vit och vattnig eller svagt gul o krämig?
Roffa1

Den var gul och krämig, men trots allt ganska lättflytande och relativt lättarbetad. Jag såg nu att det var lite vita fläckar på förarsätet, även lite på passagerar sidan. Kan de ha att göra med att jag behandlade bilen utomhus? Jag trodde att det var nog att ställa bilen i skuggan, men det kanske trots allt var för varmt ute...

Får kanske köra en vända till med produkten.
Roffa1
Intressant, vita fläckar? kan det ev, vara överflöd från conditionern som du ej torkat bort.
Är det stora fläckar eller? Vilken färg har du på skinninredningen.

Lät du cleanern torka ordentligt innan du applicerade conditionern, samt hur länge lät du conditionern sitta i innan du efterpolerade.
Det där med vita fläckar upplevde jag på min passagerarstol de första gångerna jag behandlade. Jag använde BMWs eget lädervårdsmedel, och någon dag efter behandlingen uppkom ett par vita fläckar. Fläckarna försvann vid ny behandling, men återkom efter någon dag på samma ställe. Efter flera behandlingar slutade de komma tillbaks. Jag antar att det var någon förorening i lädret som medlet drog ur. Fläckarna har inte återkommit sedan dess, ej heller nu när jag övergått till Gliptone.
Jag har svart läder. Det var mest troligt överdosering av Conditionern, körde igenom en gång till med Cleaner och conditioner och det verkar ha försvunnit nu.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hade ju förut tänkt köpa Gliptone, men nu blev det en "snabbutryckning" till BMW återförsäljaren här för inhandling av deras produkt(BMW original m.a.o.).
246 spänn fattigare blev man också.
Det som jag tycker är bra med detta medel är att allting görs i ett moment(rengöring och smörjning), går snabbt att "göra en kupé" då :)

Blev bra..igen...och det luktar nu läder i hela kupén och skinnet blev "som nytt" :)
Ja...ett par rejäla sprickor i förarstolen gick naturligtvis inte bort, men det blev bättre iaf.

Mvh Janne.
Buspelle
Använder BMWs "egna" produkter och dessa har alltid fungerat utmärkt. Dessutom är det så trevligt med en massa fläskor och burkar det står BMW på i garaget:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.