AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
676

Mystiskt ljud och kamrem

jo
26
jole
320i Touring -01
Hej
Jag har nyligen köpt en 320i E46 -00 som jag har efter att den första euforin lagt sig hittat ett konstigt ljud. Det verkar som att ljudet kommer bakifrån och försvinner vid vänstersväng för att sedan komma tillbaka vid körning rakt fram eller sväng till höger. Ljudet kan bäst beskrivas som ett dovt sågande ljud, liknande det ljud som hörs när tvåmotoriga flygplan inte lyckats trimma ihop motorerna. Misstänker hjullager bak men vill gärna ha synpunkter innan jag börjar riva.

Nästa fråga är kamremsbyten på bilen, hur ofta? Hur känsligt? Killen som hade billen före mig har gjort de senaste underhållet själv.

Jole
1. låter som ett hjullager, enklast är att få upp bilen på lyft och känna om det eventuellt finns ett glapp eller om du kan höra det när du snurrar på hjulet.
2.finns ingen kamrem på den bilen. Kedja däremot men det skall många mil till för att den ska behöva bytas.
jo
26
jole
320i Touring -01
Kanon, tack!
Ska genast kolla upp det. Hade en del problem med nycklar och blinkande halvljus också men det sistnämnda är relaterat till sätesvärmen i bilen så det kan jag hoppa över en stund.
Jole
Roffa1
Kör några mil och känn sedan på bakfälgen (navet) om den är varm/hett. Jämför om någon av bakfälgarna är varmare/hetare än den andra. (bromsa så lite som möjligt)

Skulle gissa på följande orsak:

1. Handbromsbackens belägg har lossnat på den ena sidan.
2. Bromsklossen kärvar i bromsoket. (mest troligt)
3. Nedere drivaxelknuten torr på fett, eller så har damsken spruckit och detta har fått knuten att rosta.
4. För lite olja i bakaxelklumpen. (eller för gammal uttjänt olja)
5. Hjullagret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.