AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.475

Krånglande bordmonitor, E39

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Igår när jag körde så blev displayen i bilen (Bordmonitorn) helt gul och alla funktioner försvann, t.ex. musik. Jag provade att stänga av och starta bilen igen men det hjälpte inte. Tryckte lite på alla knappar men det hjälpte inte heller. Så jag stannade bilen och kollade alla säkringar och dom var hela. Sen kopplade jag ifrån batteriet i en kvart och när jag kopplade på det och startade bilen igen så fungerade monitorn, dock lyste den mycket svagare än tidigare, se bild: Länk

Men efter ca en timmes körning så hoppade den tillbaka till att vara som vanligt igen. Och det har den fortsatt med.

Men vad hände? Varför blev det så? Något jag bör byta eller fixa så att det inte händer igen?

Kan tillägga att när bordmonitorn var död så funkade inte blinkerspilarna i instrumenthuset heller, dock så fungerade själva blinkersen.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
KAN VARA START KRANSEN SOM BÖRJAR GE UPP.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
US
547
US
850 iA -92
Du hade väl bytt ratt då, så detta hände efter rattbytet?
Annars började mina problem med Alpinan på samma sätt.
Slutade med att man hittade en kabel som låg i jord (klämd) längst ner vänster sida i skuffen.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
mika: vad är start krans?

US: Ratten byttes för ca en månad sedan och det här hände nu så jag kan inte se kopplingen men möjligtvis?

Däremot så monterade jag en USB/iPod historia i skuffen bak för några dagar sedan för att kunna lyssna på mp3 låtar via USB-minne då bilen saknar CD/CD-växlare. Kanske har klämt nån kabel där då när jag monterat tillbaka allting för det blev väldigt trångt kring radioenheten!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det var nog lite fel ordval av mig sorry . kontakt krans är nog bättre sitter under ratten. det finns en hel del att läsa om denna.ger det mest konstiga fel på reglagen samt radio middpanel samt färddatorn..

mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har demonterat all klädsel etc i bagageutrymmet och kan inte hitta nån kabel som är i kläm.

Men kontaktkransen...vad heter den mer? Försökte söka på laga.se..
Eller någon som har koll på vad den kostar på BMW?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kopplade bort USB/MP3 grejerna och återmonterade dom. Då funkade allt igen.

Förutom höger blinkers? Framblinkersen funkar inte alls trots byte av lampa och sidan och bak blinkers jättefort när dom blinkar.

Vad är felet med det nu då tro?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det som hänt nu: USB/MP3 interfacet verkade störa bilens elektronik på nåt sätt för det blev likadant efter ett tag igen. Så nu har jag demonterat den utrsutningen helt och hållet och allt fungerar frid o fröjd.

Ang höger blinkers så var det fel på lamphållaren bara!
Visa användare
174
azumio
528iA -97
@e34briliant:
Har exakt samma symptom med spökande blinkers, radio osv. Har testat koppla ur batteri utan resultat. Faktiskt, nu är det värre med "fastnande" blinkers, dock med indikation i instrumentpanel, i ojämn takt.

Ska leta klämda kablar.
Tips mottages gladeligen!

prosperity is a mindset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.