AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.416

Ägandekostnad 130i respektive 120d

Letar efter en 120d men utbudet är inte det bästa för tillfället har istället snybblat över en 130i till ett hyffsat pris. Min fråga är hur mycket skiljer det i ägandekostnad mellan de här två bilarna, tänker främst på sevice och reservdelar och liknande.
Vad kostar det att göra service på en 120d och en 130i?
Den 130i som jag har tittat på är från 2007 och de 120d som jag har tittat på är 07:or eller 08:or.
Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig att bena ut detta. :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag var precis i din situation för några månader sedan och vid jämförelse så verkade det mesta utom bränslekostnaden vara försumbart. Jag tittade precis som du på faceliftade modellerna. Mest överraskande var att för mig var försäkringspremien c:a 20% lägre på 130i kontra 120d.

Generellt håller nog moderna dieslar värdet bättre men å andra sidan finns det alltid köpare för toppmodeller och det stora tappet har ju redan första ägaren tagit.

I slutändan så valde jag en 325i istället eftersom jag bedömde att man fick mer bil för pengarna. Huvudanledningen var att treor är generellt mer utrustade till i stort samma pengar. Nu blev det en äldre bil än planerat men när en bil med rätt utrustning och skick dyker upp så kan man ändra sig.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Den största kostnadsskillnaden i service är nog att det blir betydligt tätare intervaller på servicen med en 130i då intervallerna i stort sett styrs av mängden förbrukat bränsle. (Sen finns det intervaller med fast tid, t.ex. kylarvätska, bromsvätska etc.)

Kan tänka mig att det skiljer betänkligt i försäkringspremie likväl.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
I inledningen menar jag givetvis att skillnaderna är försumbara och inte kostnaderna i sig:)

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jag tro att kostnaden för service på 130i-120d är liten största skillnaden har du när du tankar bilen.
Jag tror du skall kolla på lite utrustning med för å se det
- Däcken, troligen sportigare på 130'n? 18" kanske rentav, blir dyrare när du vill byta dom
- Vinterdäcken... samma sak.
- Sen går kanske 130'n hårdare, så högre intervall på byte backar etc, men i det stora hela tror jag det e väldigt liten skillnad i kostnad på det.

Det som gör skillnad är nog försäkring, skatt och bensin.
Större bromsar på 130 tror jag, brukar va dyra.
Jo, troligen dyrare bromsar etc. Det jag menade med försumbart är att intervallen på byterna är såpass långa så i det stora hela tror jag inte det spela någon större roll.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Som att välja med hjärta eller hjärna!

Cab-Ing
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Speca vad du vill ha så kanske vi kan hitta något till dig! =)
Vi köpte en 130iM till sambon förra året och jag jämnförde då mellan olika E87 och E90.
Kom fram till att med den årliga körsträckan sambon har ( Max 1500 mil ) så är skillnaden försumbar. I alla fall för oss, visst är bränslekostnaden högre, service tätare men det är också en mkt mkt trevligare bil att köra. Se till vilka behov du har och vad du vill lägga årsvis på din bil, jag kan bara säga att sambon är jättenöjd och jag med när jag får byta diesel-Audin mot Bmw:n..

München
Oj vad många svar, tack så mycket!

Misstänkte att det inte var så stor skillnad mellan dessa förutom just bensinförbrukningen.

Mats: Jag har också sneglat lite mot 3-serien då vi ska ha barn till hösten, men jag är lite lätt förälskad i 1-serien så jag har lite svårt att se andra alternativ. :)

Min flickvän övningskör just nu trots nyss fyllda 30 så jag tror att 120 skulle passa henne bättre att övningsköra med och ha som första bil.

Det jag söker är en svart 120 m-sport(FL) med 18" m-sportfälgar, klimatautomat, pro-stereo med Hifi-högtalarpaketet, aluminiumlister invändigt, gärna UBS för Ipod och tonade rutor. Om någon känner till ett objekt följande utrustning så får ni gärna höra av er, 120i eller d spelar inte så stor roll då jag gillade båda bilarna.

Återigen tack för all hjälp, grymt forum med snabb respons!

Menade ju såklar USB för Ipoden. ;)
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Du har PM :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.