AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.651

Låg förarstol på E60?

Sida 1 av 2
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hej.

Hustru min är 167 cm men tycker ändå att hon inte kommer upp tillräckligt på vår 530 E60. Det är komfortstolar el och i översta läget hade stolen gärna fått höja sig ytterligare 2-3 cm. Kan man höja den manuellt eller finns det någon annan lösning. Inte byta hustru till 180 cm :-)

Byta upp sig? Till vad då?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det samma på passagerarsidan? Tycker det låter lite skumt. Min fru är 170 och har stolen nästan längst ner, också komfortstolar. 3cm längdskillnad borde inte göra så stor skillnad?
Vi kan byta fru en vecka och kolla om det är skillnad. Powerposta om det är aktuellt. :)
BM
15
BMW528i
520i -04
Samma på min 520 tycker jag. Jag har stolen längst upp o sitter ändå lågt o jag är 190cm lång. Frugan som är 158cm ser knappt över ratten. :)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
fan nu börjar jag bli orolig.. min fru är en petite flicka på 150 och ska börja övningsköra med mig så fort tillståndet kommer på posten. :S

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min tant är 186 det kan jag rekomendera så slipper man hålla på att ändra stolen så fort hon har kört

Ha deT
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min fru är inte längst, men har inget problem med att se över ratten. Själv tycker jag att man skulle kunna få ner den lite till, trots att jag bara är 178 så tycker jag att man sitter lite väl högt. Kan det vara skillnad på chassina mellan årsmodellerna?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan tillägga att BMW är en av få bilar som jag kan köra bak/tilta sätet så mycket att jag inte når pedalerna

Ha deT
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag är 178 cm och min fru 168 cm. Vi kör bägge med stolen i bottenläget. Det är väl ingen SUV heller. Vill gärna sitta så nära asfalten som möjligt. Det hjälper om man reser ryggstödet så att man inte ligger ner när man kör.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Även passagerarstolen är "låg" i sitt översta läge.
Vi har haft ett 10 tal BMW med och utan sportstolar men bara denna med komfortstolar 530 2007B Facelift. Och endast denna som har låg övre nivå.
Och hon är normalt skapt :-)

Lite spännande med swinger enl undersökning :-)

ar
457
argungu
118i -20
En av de roligaste trådarna på länge. Återkom gärna med utvärdering av eventuella hustrubyten! :-)

/Erik
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har el/komfortstolar i E61:an.
Jag är 182 cm och har stolen nästan längst ned (lite högre/längre fram på vinterväg).
Sonen är 194 cm; stolen längst ned i botten, tiltad bakåt, ryggstödet "ungdomligt tillbakalutat" (allt detta är väl kanske för att kepsen inte ska ta i taket..?. Han får dock INTE ha keps när pappa är med i bilen!).
Frun är 172 cm; har stolen lite högre än jag, dock inte allra längst upp. Passagerarstolen har hon längst ned (så även vi andra, om man nu råkar sitta på den sidan).

OT: Jag är så fantastiskt nöjd med komfortstolarna (och fö även nöjd med frun...). Komfortstolar kommer hädanefter alltid att vara punkt 1 i min utrustningslista!
Men baksätet är ju däremot ingen höjdare i E61:an. Platt och tråkigt både i rygg- o sittdyna. Ryggstödet står fruktansvärt upprätt. (Tur att jag aldrig sitter bak!!).
Har någon av er gjort direkta jämförelser av baksäten mellan E60/E61?
Och nu kanske ännu mera intressant; mellan F10/F11??

Håller med om att detta kan bli en av de roligaste trådarna på länge.
Kanske vore det intressant om fruarna fick fillfälle att prova lite olika stolar, etc..?, standard/sport/komfort och andra utrustningar...
På så sätt skulle det ju kunna bli ganska intressanta utvärderingar...

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Falsterbo ja det gör en jäkla skillnad.. då sitter kortväxta och dinglar med benen i luften och når ej ner till pedalerna..
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tilta??

Kan man det med komfortstol el??
Inte kan jag hitta det eller är det en specialare på sportstolar?
Kan man kane ju ha nytta av vid en romantisk afton...
Men inte skulle man komma högre för det. Tvärtom så sjunker väl lilla gumpen ner och bakåt. Och som OverBoosted skriver "benen i luften".

Däremot så tiltade man flipperspel i sin ungdom.

Karlhilding

Tilt funktionen finns i e30 e36 e46 (med sportstolar) ej vanliga.. i e34 finns tilt funktion på sportstolarna och komfortskin stolarna.

i E39 finns den på både sportstolarna och vanliga stolarna.. iaf skinnstolarna. Har haft det i båda mina e39.

Så rent teoretiskt borde de väl finnas på e60? på äldre bmw sitter det en knapp på främre vänster sida. ej på sidan... utan åt vänster helt enkelt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I min E61 går el/komfortstolen fint att tilta.
Reglaget för sittdyna (samma som man höjer/sänker) går att "tilta" så att stolen höjs bara i framkant eller i bakkant.
Vid vårstädningen provade jag att höja stolen max och tilta upp den max i bakkant, i detta läge inbillar jag mig att även en person på max 150 cm lätt kan se över ratten..(?)
(Vid städning är enda gången som jag höjer den max, för då går det så fint att komma åt inunder)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
OK. Skall undersöka om det går att "tilta" reglaget så stolen tiltar och höjs i bakändan. Om det går så bör det hjälpa.
Och kollade i instruktionsboken. Där står säteslutning! Bra!
Tack för info!
Måste också tillägga - som kanske de flesta vet - att komfortstolarna i BMW verkligen gör skäl för namnet! Man sitter som en kung och kan jag få lite högre också så kommer min kära hustru att sitta som en dronning!
Annars har jag ju fått en del intressanta förslag.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tiltfunktionen kan ju vara defekt i just din bil. *hoppas*
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tilt funktionen funkar iaf kanon i min med full el eller vad det heter
Kanske är dax att titta lite i instruktionsboken om man inte hittar vad man har för funktioner i sin bil

Ha deT

Ps. även jag tycker att det är fjolligt att titta i instruktionsboken men ibland blir man tvungen
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo så är det med instruktionsböcker. Men i detta fall så hade jag lusläst instruktionsboken - trodde jag - (hustru säger "släck lampan") jag läser i sängen - men missat just säteslutning.
Men annars är det ett lite nöje att läsa instruktionsböcker för BMW. De tyska ingenjörerna är väldigt grundliga men inte i detta fall kanske :-)

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Går ut på lunchen och kollar tilten!
Och tack för tips!

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan också tycka att instruktionsboken inte är tillräcklig ibland
Men så har vi ju detta FORUM och då löser sig det mesta

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.