AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.191

En fråga! Klunkande ljud i tanken! E38

Visa användare
6
PeterÖkx
Bmw 740ia -98 18" M6 Fälgar Mörkblå Mettalic
Bmw 525ia Touring -94 Mörkgrön Mettalic
Har en 740 -98 som det blir sug i tanken på! Sen klunkar det till när jag slår av bilen! Någon sa att det är avluftningsventilen som sitter på tanken. Jag gick in på Bmw och blev där informerad om att det endast finns en elektronisk avluftningsventil och den sitter i motorrummet! Nu är den bytt men problemet kvarstår! Fortfarande sug i tanken! Mycket tacksam för tips! Så att jag blir av med detta problem!

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Avluftningen i tanklocket igensatt?
Tanken lär paja rätt fort om du kör med bilen såhär.

/Mats J
Byt ut kolkanister filtret som sitter bak under vänster innerskärm. Tror den sitter där på din med. Jag har ioförsig en 750..
Prova med att ta bort packningen på tanklocket( billigast och enklast). funkar det inte får du fortsätta med kolkanistern! Hoppas du hinner innan tankbyte= dyrt.Mvh,
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
@Mats J - håller med
@snobben - håller med dig med, och det är samma på 740
@Toomas Pahv - håller med dig med att nödlösningen är tätningen runt tanklocket, men grundorsaken med igensatt avluftning och/eller kanister måste åtgärdas så snart som möjligt

14 och/eller 9 sannolikt igensatta, om inte dem så kanistern nr 10. Alla här: Länk
känner igen det klunkande ljudet från tanken, på min så fick jag byta tank och avluftning etc, tydligen blir det så om man kör för länge med "klunket"

ja
2
janne k
728-99:a
Porsche 928-82:a
Hade samma problem,gick in till den lokala bmw verkstaden här i stan,han började också prata om kolfilter och ventiler.Frågade vad han personligen hade gjort,Ett leende dök upp på hans läppar "Borra ett litet hål i tanklocket" .
Sagt och gjort 3mm borr 2minuters arbete problemet löst!
Efter bytet av min tank i min e38 så har också klonkandet börjat!
Jag kommer nu under några timmes tid testa o se ifall det hjälper att köra utan tanklock, kanske extremt men ifall det hjälper kommer jag ta bort gummipackningen och/eller borra hål i tanklocket
Test genomfört - körde några mil helt utan bensinlock och 'självklart' uppstod inget klonkande oljud. Skruva på locket igen och hann inte köra mer än 200m så klonkade det två gånger, så jag tog bort gummipackningen på locket. Nu är jag inte lika säker på ifall det uppstod något oljud eller inte. Men jag tänker inte riskera en 10dagar gammal bensintank så jag borrar hål i locket imorgon.
Det är väl så också att ju mindre soppa i tanken desto oftare kommer klonkadet. Nu under mitt test så var där strax över 40l

Givetvis är inte detta en permanent lösning. Min fråga blir; ska man byta nr9 o nr14 samt nr10 på engång? Behöver man ta loss tanken för byta nr9, 14? (möjligen en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta!)
Dessutom ska jag iväg på söndag och den sammanlagda sträckan kommer bli ca 450mil

PS. Jag har redan firat midsommar och utan nubbe ;-) Därför tillbringar jag en stund här på Autopower forumet. DS

Glad Midsommar ialla fall :-)
Visa användare
1.621
balmgren
@mikado - vad har du för årsmodell/modell?

På min E38 för att komma åt 9,14 och 10 behöver man inte ta bort tanken, det är bara att ta bort vä bak inre hjulhuse i plast så är hela härligheten där. Börja med att lossa expansionskärlet nr 1 och kolla sedan att inte nummer 1 och 9 är tilltäppta. Om de är det så rensa eller byt, alternativt klipp av om alltför tillplattade. Den långa kan också ha kommit i kläm vid monteringen av den nya tanken - i så fall klipp av den en bit bara. Kolla också kanistern att det inte är täppt i den heller - den måste man nog byta om den är täppt fast som snabbfix kan koppla förbi den genom att koppla ihop in och ut. OBS att det varierar en del på årsmodeller så var noga med att stoppa in rätt årsmodell i realoem om du beställer delar.

Att kolla åtminstone dessa enkla grejer tror jag är mycket väl investerad tid innan 450-milaresan. Trevlig resa! - Fast det är ju nästan givet i en E38 :)
Balmgren: Det är en 750 -98 tillverkad i september.

Jag tackar för beskrivningen. Jag ska ta en snabb titt på detta, vet inte ifall jag kommer våga pilla så värst mycket.
Visa användare
1.621
balmgren
@mikado - det är enkela grejert, pilla på du!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.