AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.826

Vilken årsmodell på x5

pr
12
pro_tossrds
volvo v70 2.4 -01
Spekulant till x5 -01 till -03
jag undrar över om det finns någon årsmodell man inte ska köpa när det gäller x5:orna, jag tänker mig motor fel och dyligt.

årsmodellerna för min del gäller -00 till -04.

en annan fråga är om det är stor skillnad på 3.0 och 4.4 jag tänker då på bilens kvallite.
finns där ett max gräns på milantalet där man kan säga att bmw inte orkar mer eller att det börjar bli förstora bekymmer. man vill ju inte köpa en bil som har gott 25000 mil så e det stopp typ vid 30000 (bara ett dumt exempel så ni förstår min fråga)

//pro_tossrds
Jag har själv en relativt nyköpt X5 och tror inte det är någon årsmodell som är sämre än den andra kvalitetsmässigt. Gemensamt är att det är en tung bil, så bussningar i bakvagnen och länkar och stag i framvagnen är ofta slitna.

Hissa upp bilen och bänd med ett kraftigt järn för att hitta glapp. De fyra bussningarna bak kostar 650 kr styck och är ganska lätta att byta. Kolla oljeläckage i motorn, kylvätskeläckage.

4.4 har betydligt bättre drag men drar ca 1.4 blandat mot 3.0 som drar 1.3.

Kolla också dörrarna, BMW har ett standardfel på flera av sina modeller - dörrarna går i baklås pga att antingen c-låsmekanismen går sönder eller att vajrarna i dörrarna rostar. Man ska vara försiktig med högtryck kring dörrarna på BMW, åtm e38, e39 och e53.
pr
12
pro_tossrds
volvo v70 2.4 -01
Spekulant till x5 -01 till -03
tack för svaret, då kan man säga att man ska välja en 4.4 om bensinförbrukningen inte är mer tanke på skillnaden mellan dessa i hk.
Försäkringen mellan en 3.0 och 4.4 va ingen skillnad alls typ 60kr mer i månaden för 4.4..

MVH
pro_tossrds
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Beror på hur man kör.

Jag ligger på 1.51 i snitt sedan jag köpte bilen.

Men annars är det ju generellt så att första års modellen brukar vara behäftad med mer fel än efterföljarna för de flesta bilmodeller.
Sedan har du konstant fyrhjusldrift upp till -03 (tror jag) och inte xDrive.
Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad mellan motor storlekar. Däremot kan man generalisera och säga att V8 är lite dyrare i rep då det finns färre av dem än t.ex 3.0 L motorn.

Sedan när det gäller milttal kvittar det hur långt den har gått om nu ägaren har skött sig.
Vid 25 k mil bör en hel del delar blivit utbytta om inte så är det bara säga tack och adjö och gå till nästa bil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.