|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Har bl,a reklamerat startbatteriet till min E90-2009. Efter uppladdning med Ctek 2500 så visade Multimetern otroliga 14,0 volt? Efter 10 min så sjönk laddvärdet ned till 12,44 volt. (drygt hälften av batteriets laddkapacitet) Tyder på att batteriet är sulfaterat. När detta påpekades hos den lokala BMW verkstaden, så fick jag till svar att startbatteriet ALDRIG laddas högre än 70% av dess inbördes kapacitet? Det fanns enl uppgift sensorer som förhindrade högre uppladdning än till dessa 70% Anledningen till detta skulle enl uppgift vara att batteriet måste ha ett visst utrymme för att kunna ta emot överskottsladdning från alla komponenter som bidrar med laddningen, farthållare, acceleration, broms, mm,mm. Jag har sysslat en hel del med bil-el genom åren, men jag får ej detta att gå ihop riktigt? Någon som kanske kan kasta ljus över dessa påståenden. Inte är det väl meningen att batteriet ständigt skall laddas med minus 30% av dess kapacitet. |
|
BMWs skämt, bromskraftåtervinning gör att batteriet riskerar att inte bli ordentligt laddat. Se Länk 70 % var väl att ta i. Jag gjorde ett kapacitetsprov på mitt två år gamla 80 Ah batteri. Laddade upp och belastade med 4 A i 9,5 tim (H1-lampa). Slutspänningen blev 11,88 V vid 15 grader. Resultatet tyder på att batteriet ger 75-80 % av stämplat Ah. Du måste ladda med minst 14,4 V ett antal timmar med motorhuven öppen alt mäta bak på batteriet. Därefter ta bort laddningen och mät efter minst 12 tim. Rör man något i bilen drar den ett antal A när den går ur sleep mode. Det blir spänningsfall i den långa pluskabeln om något drar ström. |
|
Roffa1 |
Jag har redan försökt ladda batteriet via motorutrymmet, men detta var ej möjligt. Kopplade istället in mig direkt på batteriets poler i kofferten och då laddade ctek:n färdigt efter ca 10 timmar. Med resultatet 14volt, därefter sjönk värdet snabbt ned till 12,44v (vilospänning) Dagen efter låg vilospänningen på 12,40 volt. Enl BMW verkstaden kan dessa svarta 80A originalbatterier generera upp till 16volt?? |
|
Ett ej anslutet bilbatteri (bly) som vilat några timmar och håller 12,65V över polerna är fulladdat, 12,45V motsvarar ca 75% laddning. 16V från batteriet? Vad är det för sorts batteri? mvh/ Anders |
|
Roffa1 |
Enl mina uppgifter så är batteriet fulladdat vid vilospänning 12,74 volt. Mitt slutliga värde på 12,40v motsvarar 60% kapacitet. |
| Jag har samma uppgifter som Roffa1 | |
|
Ja det skiljer lite på våra uppgifter. Vid en googling hittar jag vilospänningar från 12,6 till 12,8V, AGM batterier ligger väl lite högre. Såg först nu att det rör sig om en så pass ny bil att den är utrustad "bromskraftsåtervinning" mao varierande laddning(vilket ord i detta sammanhang). Här Länk är källan till uppgifterna i mitt förra inlägg. 12,4V, är det med battriet anslutet? Även om strömmen är mycket låg i sömnläget så är det tillräckligt för att mätningen skall bli fel utifrån obelastade värden. mvh/ Anders |
|
|
Vid spänningsmätning säkerställ bara att bilen har varit oaktiverad dvs att bagagerumsbel har slocknat och ingen ström dras. Man kan även kolla med en tångamperemeter för DC på minuskabeln. |
|
|
Vid mätning av vilospänning måste battteriet vara bortkopplat. Även strömmen vid viloläge är för hög för att mätningen skall bli korrekt. En tångamperemeter kan inte mäta låga strömmar med någon noggrannhet. mvh/ Anders |
|
| Väldans vad många fel det är på din bil då. Eller letar du fel? =) | |
Roffa1 |
Chris: Bilen har stått stillastående sedan 2008-10. Batteriet har ej heller underhållsladdats under tiden. När bilen sedan köptes in av M-bilar i Eskilstuna 2009-10 så ställdes den omg upp som visningsbil i bilhallen, där har bl,a el-hissar,mm använts mkt flitigt av intresserade kunder. När jag första gången besökte Eskilstuna för att inspektera bilen, så var batteriet i det närmaste helt slut, batteriladdaren hängde färdig i motorrummet. Hur tror du själv att batteriet mår av denna ständiga misshandel? Min lokala BMW återförsäljare har tagit på sig ansvaret för utbyte av batteriet, vilket M-bilar borde gjort innan den nya bilen levererades till mig. Man säljer inte en fabriksny bil med ett sulfaterat batteri. |
|
Lite offtopic, men den nya 4003 c-tek laddaren, har inte den en funktion som ska "ta bort" sulfatet i batteriet? Har en c-tek 3600 laddare nu, men funderar på att byta. Har en sommarbil där batteriet blir mycket stående, dock så tar jag in det och laddar ca 1gång/ mån under vinterhalvåret. |
|
|
Batteriet bör ej låtas ha en lägre vilospänning än 12.4 volt under längre tid, det medför att sulfatering så sakta börjar och batteriet bryts ned och tappar kapacitet. Sulfateringen ökar i hastighet med lägre batterispänning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.