|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo är det en BMW är det inga problem om den varit servad av aukt verkstäder. Dom har ett ISPA register där servicen inkl miltal loggas. M-bilar i Västerås hjälpte mig att kolla där. Där ser man klockrent om bilen servats, när det är gjort, vilka datum som är aktuella och vilken verkstad/åf:are som gjort det. Sen kan man ju jämföra detta med sin bok. Tog 30 sekunder att få fram all info om bägge mina importade touringar. Och allting såg bra ut, tack o lov! Dizzy69 |
|
|
Gammal tråd men vill bara uppmana folk till att ta det försiktigt med att lämna ut kortuppgifter till Carfax. Gjorde ett köp hos de för kanske ett halvår sedan (precis som andra så fick jag inga nyttiga eller nya uppgifter), men nu helt plötsligt har Carfax gått och dragit 49 Kr igen från mitt bankkonto under helgen (Trans.datum 2 och pengarna drogs idag 5 mars). Alltså det är EJ relaterat till det köpet för ett halvår sedan och är en regelrätt bluff. Enligt Swedbank så enda sättet de kan ha gjort det är genom att ha kvar mitt visa kortnummer. Har gjort en polisanmälan och en reklamation hos Swedbank så vi får se var det slutar. /Danne |
|
| Samma här såg justt att det är draget 199:- X 3 i Fredags.. | |
|
@Murpz Kontakta din bank fort och reklamera "köpet/uttaget" och gör en polisanmälan och se till att du även får nytt kort så de inte kan fortsätta dra pengar. Kanske även temporärt flytta på pengarna till annat konto om du har? De verkar ju ha ballat ur fullständigt... /Danne |
|
| Jag är iofs inte 100% säker på att dom har dragit pengarna tidigare när jag gjorde köpen.. Men känns ju lite surt om dom debiterar typ 1 år senare.. | |
|
Jag kör alltid med engångskort på nätet så är man skyddad mot sådant skit iaf Ha deT |
|
| Vad säger Carfax då? Första steget måste väl ändå vara att kontakta dom. Men dom kanske är svåra att få tag på? | |
|
Jag fick svar från Carfax nu: Har dubeställt en rapport av oss tidigare? Vi har gjort en uppdatering av vårt betalsystem och köp som inte dragits vid köptillfället har nu dragits. Ingen dubbeldebitering har skett utan detta är den debitering som skulle skett tidigare. Vi är ledsna för den oro detta har skapat för dig och hoppas att du får nytta av oss även i fortsättningen. Bästa hälsningar, Håkan Lindberg CARFAX – Support Team |
|
|
@Murpz Har också fått ett sådant mail nu, ska dubbelkolla med banken men det stämmer säkert. Dock så har jag förra året fått bekräftelsemail på att de fått betalningen. Där stod det bl.a. "Vi har tagit emot din betalning och bifogar därför en kopia av fakturan" vilket fick mig att tro att jag redan betalat och att de fått pengarna. Jag får dra tillbaka min polisanmälan efter att jag dubbelkollat, men ett tips till Carfax vore att informera kunderna i förväg när sådant här händer efter så lång tid. /Danne |
|
| Jo det är sant.. Inte alltid säkert att man har pengar på kontot som täcker uttagen vid ett senare tillfälle-då lär man ju åka på avgifter.. | |
|
Till alla berörda! Vi på CARFAX är ledsna för den olägenhet vi skapat hos några av våra kunder i samband med uppdatering av vårt betalsystem i fredags. När era köp gjordes bokades den nu dragna summan utan att pengarna togs från ert konto. Pengarna har därför inte varit tillgängliga för andra transaktioner under mellantiden samtidigt som vi är ledsna för att det i vissa fall tagit onödigt lång tid mellan köp och debitering. Felet i betallösningen hos vårt kortbolag är nu åtgärdat. Vi tar tacksamt emot de förslag som framkommit kring kommunikation och ber än en gång om ursäkt för det besvär vi skapat. Med bästa hälsningar Håkan Lindberg, Sverigechef CARFAX |
|
|
Ett råd! Betala inte för en värdelös Carfax...läs nya numret av Teknikens Värld. Deras system täcker inte alla bilar i USA utan bara de bolag som är kopplade till dem. När Salvage Titel står betyder det enbart att bilen varit med om en skada...Inte om den var stor/liten eller någon annan info. Ung lika värdelösa som liknande bolag i England. Köpte en Impreza där för ngt år sedan som var Salvage Titel....ja Kofångaren,lampan o skärmen var utbytt! Ja.. så länge bilen inte varit skrotad o ful lagad så spelar det ingen större roll för mig iaf. Men då har bilen CD Titel=skrot. All denna info ovan får man utan kostnad ifrån Transportstyrelsen. Kopia på Breif(Tyskland)/Titel. Information ifrån svenska försäkringsbolag/bil agenter kommer de aldrig att få. Därav finns det ju inget som är av intr. ifrån Carfax??? 3 senaste bes. får man oxå utan kostnad på sin mail. All info finns på nätet eller ifrån verkstan! Ska ni köpa en bil så kan man via Aukt verkstad se alla garanti arbeten/service mm. om ni har vin numret. Volvo Audi, Bmw, mfl. har internationella servrar där all info finns. Denna info får man inte av Carfax. Sen har Carfax inte ordning i sina register som tidigare nämnts. Felaktiga mätarställningar mm. Man kan även välja säljare när man köper bil!!! Om ni ska köpa en bil så använd pengarna till att betala verkstan som TITTAR på bilen istället... betydligt mer intr. än att läsa om bilen. |
|
|
Carfax är som att välja mellan Pest och Kolera.. personerna där borde ta ett jobb på Jysk eller Harald Nyborg,bakom kassan..gjort mer nytta där,garanterat.. |
|
|
Ja,ni är ledsna,vad synd om er då ...Men betala tillbaka summorna till varje enskild person istället,för att beklaga er Har ni gjort de?? |
|
| Varför skulle de göra det? Pengarna var ju inte dragna vid köpetillfället. Det verkar ju som att ingen betalat dubbelt. | |
|
Lite info! Carfax kan endast granska uppgjifter som alla kan kontrollera manuellt! Dom gor det enklare genom att sammanstall upgjifterna! Fungerar inte sa bra i se da f-bolagerna doljer upgifterna Dom tjanar inte pa att lamna ut dom sa om nagot har hant med en bil sa sajer dom bara den har blivit lagad enligt foreskrifter fran tillverkare! sa det rapporterar vi inte Fullt farstarlig om ni hadde varit f-bolag da folk inte hadde velat ha sina bilar lagade om det stog i Carfax da dom hadde trott att vardet ,ev skulle bli paverkat! |
|
| Jo sedan jobbar ju hela JYSK dar (CARFAX) | |
|
Fast system som bygger på att brukarna själva rapporterar in fakta (waze, M5-listan etc.) bygger ju på att tjänsten är gratis.. Problemet ligger väl i de databaser som ursprungsinformationen hämtas i, det verkar fungera bra i USA men mindre bra i europa... Är det ex. lagligt att som privat firma lagra personuppgifter om ägarna eller måste man ta dessa från respektive nationella arkiv? Om "ja", vad är det för kontrollmyndighet som utövar tillsyn över CF europa? Exempel: "Hisso" råkar hamna i listan som ägare till 5 st dyra BMW. Nu kan hela kontinentens löske plötsligt få fram adress, Hissos personnummer, adress, boendeform, om det finns barn i hemmet etc. |
|
|
(forts.) Hisso lackar ur och kontaktar CF med begäran om att få slippa vara med. CF lovar "titta på saken", men ingenting händer. Vart ska Hisso vända sig nu? Executive outcome? Hur kan bilar med taklucka registreras som cab? Är det långsökt att tro att det då också kan förekomma andra fel i informationen? Hur frekvent är den, dvs. vad får jag som kund för pengarna? Vart är CF:s säte i Europa, vilken jurisdiktion lyder man under? Om en importerad bil från Tyskland har fel registrerade uppgifter, ska jag som kund då kontakta CF tyskland eller CF Sverige? Syns ändringen överallt, är databasen gemensam eller lokal? Hur har man löst problemet i Europa med olika nationell lagstiftning om lagring av elektroniska personuppgifter? Leder det i själva verket till en "minimum safe level" som innebär att endast uppgifter som är lagliga i alla medlemsstater publiceras gemensamt? Om inte, från vilka länder får man de fylligaste, respektive de torftigaste utdragen? Prisskillnad för kunden? Vore spännande om tjänsten fungerar bra och potentialen är enorm, tyvärr verkar problemen också stora så länge det saknas en inter |
|
| (forts, telefondj---el!) nell databas på eu-nivå.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.