|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Såg att de flesta bilar på Blocket numera har en ruta nertill i annonsen där det står en del data som är hämtat från Carfax Länk Nu verkar det, om jag förstått saken rätt, som att de vill ha 29 sek / sökning. Någon som provat tjänsten och sett om infon skiljer sig från den man kan hämta gratis från Bilregistret? Tänkte kanske i första hand på om man kan få fram något om historiken på en bil innan den registrerats i Sverige?! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk | |
| På vissa bilar står det typ: 2003-12-19 "Bilen regades första gången i Frankrike Paris" etc..Men inte på alla bilar tyvärr | |
| Kollade lite bilar på carfax.se när det var gratis i början. Det var väldigt odetaljerad info på dom bilar jag kollade. Typ bilen har bytt ägare ett visst datum och sen inget mer än så. Ingen info om tidigare liv i annat land förutom som Murpz skriver. Kanske är skillnad nu när dom tar betalt? Är man intresserad av en bil så är ju 29 kr inget att bråka om iallafall så då skulle jag kolla där ifall det skiljer sig mot bilregistret. | |
|
Jag inser att 29 kr inte är en stor summa. Troligtvis lika liten för mig, som för dig. Tänkte bara kolla ifall det var någon som använt sig av tjänsten, då jag inte gillar att bli bli blåst. Inte ens på 29 kr (:nästan 3 ostburgare på McDånken, ju:). /Magnus Oldberg, BMW CS # 07317 Bostongurkan: Länk |
|
|
Hej igen. Jag har nu testat CarFax och kan väl inte säga annat än att det är rent bedrägeri. Du betalar 29 kronor för något som är gratis och mycket mer detaljerat hos Transportstyrelsen. Du får reda på när bilen är tillverkad, (i mitt fall) när den togs in till Sverige, när den sedan bytt ägare och ställts av/på. Inga namn på ägarna, inget om besiktning, inget om hur långt den gått. Det står helt enkelt inget av intresse i rapporten. Då firman visar sig vara baserad i Tyskland (står på kvittot till inbetalningen) hade man kanske kunnat hoppats att få reda på saker från bilens tidigare liv i Tyskland (som man inte kan få reda på via det tyska briefet)... Jag kan med andra ord inte rekommendera någon att använda CarFax om man inte planerar köpa en bil från USA! Även om du bara blir lurad på 29:- :-/ /Magnus Oldberg, BMW CS # 07317 Bostongurkan: Länk |
|
|
Carfax databas växer hela tiden, idag innehåller den information från 15 europeiska länder med över 150 miljoner datafiler. Idag finns information om följande på registrerings och cahssinummer nivå: -Om bilen är rapporterad som skrotad men forftfarande är i trafik -Besiktningsinformation från 1999 och framåt -Mätarställning -Om bilen har varit eller fortfarande är rapporterad som stulen Mycket bra information då bilbedrägerier och chassinummer kloningar är vanligare än man kan tro. Service historiken i produkten växer hela tiden. |
|
|
Kollade en bil i sommras, fick inte veta mycket mer än när bilen avreistrerades i föregående land Riktigt dålig tjänst tycker jag |
|
|
Men om du tar en rapport nu så skiljer den sig mycket från i sommras. Mycket mer information än tidigare. Visst ibland är det mindre information men det behöver ju inte vara dåligt, kan ju vara skönt att veta att man inte köpte en stulen eller skrotad bil då kloning utav chassinummer är vanligare än man kan tro. |
|
|
Fredrik CFX> Problemet för er på Carfax är nog att vi är många som provade er tjänst när den var gratis och tyckte att den då inte gav någon mer information än den infon man får gratis hos Transportstyrelsen. Om det nu är så att ni har utökat er informationsbank så gäller det ju att marknadsföra detta. Lycka Till |
|
|
Kanske dax för carfax att köra en ny reklamkampanj med gratisrapporter ett litet tag för att visa att man verkligen får nåt för pengarna? För övrigt så påstår carfax att min lekbil är en cab, inte speciellt korrekt även om den råkar ha taklucka... |
|
|
Så var det säkert, uppskattar om jag kan få registrerinsnumret eller chassinumret så vi kan rätta till felet så det blir rätt. |
|
|
Hej! Någon som har beställt ett "Amerikanskt" Carfax nyligen? Jag är intresserad av att göra det på en bil jag är intresserad av men det verkar inte som om det funkar för personer utomlands längre.. Jag har tidigare gjort det men då behövde man inte ange stat.. Mvh Jimmy |
|
|
Inom kort kan du göra detta på carfax.se men om du vill göra det på en gång kan du göra det via carfax.eu |
|
|
Ja, jag hittade det till sist, tänka vad google är bra!! ;-) |
|
|
Av ren nyfikenhet så gjorde jag ett carfax-utdrag på min ena bil för att se om det kom fram nåt intressant mot det jag tidigare sett. Men dom 49 kr kunde jag ha köpt en pizza för istället... :-) Ett tips till carfax är väl att dom borde skicka rapporten som pdf i ett mail istället för att bara länka till en sida som man bara kan kolla på en begränsad tid. Ett plus för carfax är dock att man enkelt kan se mätarställningen år för år. Finns det inget carfax i tyskland t.ex så man skulle kunna kolla bilens tidigare liv i det landet? |
|
|
Totalt värdelöst! Informationen som finns är ju gratis hos TS? Bilen ifråga, en importerad M3 -02. Information om bilen i Tyskland hade ju varit en förutsättning för att få kunder att fortsätta söka information via denna tjänst. Vad fick man reda på, jo att bilen är importerad, besiktigad och att den är 8 år och 2 månader. ? Hade varit enklare att årsmodellen hade stått på avsedd plats?? REKOMENDERAS INTE |
|
|
Lyfter en gammal tråd. Letar bil och köpte 5 sökningar av carfax för 99:-. De pengarna kunde jag sparat, helt värdelöst utdrag. På en bil står det att den har haft 14 ägare, men i händelserapporten finns bara 6 ägarbyten noterade. Rapporten verkar blanda och ge lite, på samma modell och år så får jag olika djup på informationen som gäller bilens egenskaper. På ett utdrag är 3 år av historian helt borta, ingen besiktning trots att den rullat 3.500 mil dessa år. Om det är så här svajigt så ifrågasätter jag även om man kan göra en korrekt rimlighetsbedömning över antal mil bilen gått? |
|
|
Jag vet inte vart ni får era priser ifrån men sist jag kollade så kostade det 249:- Många utav er säger att carfaxen visar fel t.ex. så säger den att en bil med taklucka är en cab som GE sa lite högre upp i topicen, hur exakt är en carfax? |
|
| Carfax jobbar hela tiden med att få in mer information samt förbättra och utveckla sina uppgifter. Om man upptäcker saker som inte stämmer går det bra att eposta till Carfax så svarar dom direkt på era frågor. | |
| Hej, någon som vet om man kan få något som styrker mätarställningen från en bil som är importerad från Tyskland? Vad är det för uppgifter man får i sådana fall? Någon som gjort sökning på en importbil på sistone? | |
|
Det du kan göra är att ringa till de verkstäder som servat bilen enligt serbiceboken och kontrollera mätarstälningen när den var inne för servicar. I dagsläget finns inga centrala register i Tyskland som delar med sig av infomartion. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.