|
|
|
|---|---|
|
Blev just lite orolig. Jag har en 520d -08 , med KCR trim 410Nm (350) och 205hk (177). Nu har jag kört så i 2500mil. efter lugn inkörning. Nästan direkt när jag fick bilen märkte jag lådan var ovanligt trög, särskilt 4:ans växel var svår att få i. Efter varit och gnällt hos BMW ett antal ggr bytte de motvilligt lådan men då hade de upptäckt trimningen som jag glömde plocka bort. (klantigt, men då jag först trodde det handlade om växelföraren) Jag hade visserligen kört lugnt men de kan ju inte verkstaden veta. Hur mkt vrid klarar den manuella växellådan. Kan det vara trimmet som gör att den blir kärv? Jag fick ju en ny låda till slut men jag tycker även den har blivit trögare med tiden?? Idag tändes varningslampan med motorsymbol och antagligen är avgasvärderna inte bra. Jag ställde ner trimmet till 0 mha justeringen man kan utföra mellan 0-9. Då försvann problemet. Kan partikelfiltret även det vara på väg att gå åt fanders ?? -Då säljer jag trimmet genast, Dumt nog har jag kört trimmet med högsta inställning 9, men efter jag läst en del här bör det ställas lite lägre för att ha säkerhetsmarginal. Till veckan ska jag in på min första service. Då tänkte jag plocka bort trimmet, men jag tycker beskrivningen inte stämmer med verkligheten. Ska jag ta bort båda kontakterna som går till KCR boxen och koppla ihop de kontakterna som är kvar vid commonrail röret med varandra. enl beskrvningen är det bara en kontakt men jag har 2. Så jag antar att KCR boxen suttit i "serie" med tryckvakten och motorstyrningen. (Jag lät en firma installera boxen som jag köpte den av) Bör jag vara orolig för växellåda/partikelfilter etc? Tacksam för hjälp! | |
| Tyvärr så har du nog lurat både dej själv och motorn med att installera en KCR-Box :-( | |
Verdi |
Vad har vi sagt om de där jävla boxarna? ;) |
| Kcr är värdelösa har inte du läst här på forumet de är kassa med sina boxar gå och kasta tillbaka boxen och kräv dina pengar tillbaka | |
|
De flesta boxar höjer enbart railtrycket så att det blir för mycket soppa, partikelfiltret gillar det inte! Till slut så byggs det upp sotavlagringar i grenröret och turbon... Kolla upp/smörj växellänkaget så borde trögheten försvinna. Mvh |
|
| ...sen tar du och mappar din bil med programvara istället för en box som bara manipulerar signalerna. Både jag själv och många andra har många goda ord om Vtech | |
|
Som det skrivs, enbart railtrycket höjs och filtret sätter igen. Rengöringsgenerering körs enligt original samtidigt som du fyller filtret med sot. Dålig kombination. Var med när en 120d utan filter kördes i bänk med trimbox som enbart höjde rail. När den ställdes upp till max steg hästkrafterna rejält, kring 230 ps MEN det sotade och rök så folk sprang därifrån... Att din bil gått så långt utan problem är förvånande om du kört på max på boxen. Själv körde jag KCR på en Audi utan filter. La fina lakritsremmar på Autobahn men den gick bra. Gav dock en hel del felkoder som verkstaden hittade... |
|
|
Tack för hjälpen. Jag har nu plockat bort trimmet, riktigt bonntrimmar smörja. Dessutom har man Persbrant i reklamen, allt går att sälja med mördande reklam. Årets företagare har man blivit dessutom- Det kan ju knappast bero på deras produkter. Tror ni verkligen att man tar tillbaka trimmet?I deras bruksanvisning står inget om att man inte bör ha den på max. Bara att man ska skruva ner den om bilen inte går bra eller om man har automatväxellåda. Man kan ju alltid hota med Sverker och plus ;P Har motorlampan något att göra med partikelfiltret? Eller är det bara lamdasonden |
|
| Du behöver hitta någon med programvara som läser av felkoden. Antingen en verkstad med original eller piratkopia av BMW DIS eller annan programvara, typ BT kabel. Jag skickar över tips på PowerPost. | |
| Tack!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.