|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag studerar för tillfället i Lund, arbetar även extra. Saken är att jag behöver en trevlig bil över sommaren. Tänkt prisklass är 30k-40k, i den klassen finns väldigt mycket bilar, mycket slitet och gammalt, men även välskötta och fina bilar. Har dock fastnat för e39, tittar på 523 och 528. Har läst på mycket senaste månaderna och har ganska bra koll på bilarna. När man läser runt på forumet får man dock känslan av att e39 är en förskräcklig bil då den alltid verkar krångla. Vågar jag köpa en nybesiktigad och i övrigt fin bil för att endast användas över sommaren utan att riskera att det går åt helvete med mängder av reparationer? Jag ska alltså endast ha den över sommaren och antingen sälja eller ställa av den då värdeminskningen till nästa sommar inte är särskillt stor. Har tittat på bilar som är så välbevarade och så mycket i orginalutförande som möjligt. Är 27000mil för mycket exempelvis? Var ska man dra gränsen? | |
|
E39 är en bra bil med få fel, låt dig inte luras av forumet. Jag köpte frugans 523 -96:a för 20 000:- då säljaren trodde toppen var sprucken, det räckte att lufta ordenligt. Har efter 2500 mil hittills bara behövt kosta på vanlig service eftersom bilen var felfri! If it works, don't fix it. |
|
|
Nä, det blir självklart väldigt riktat på forumet, bara problem som tas upp. Hur ser ni på miltal. Det finns vissa bilar som ser väldigt fina ut men som gått långt, något att passa sig över, kan det bli svårt att sälja själv till exempel? Exempel på bil: Länk |
|
|
Milen tycker inte jag är nått större problem. 27000 mil på 12 år blir 2250 mil om året, normalt för en 5 serie. Bättre att köpa en som är väl servad med få ägare än någon med få mil och många ägare anser jag. |
|
|
Tror nog vi är generellt gnälligare än andra. Tittar man på andra märkesforum så tycker jag nog det disskuteras värre problem. Finns inga felfria bilar. Strul som uppstår kanske man inte brytt sig om om man kört japanskt och tom tyckt var normalt med en fransk. Tror det blir svårt att hitta mer bil för pengarna än E39. Miltal känns oviktigt, skick och servicehistorik är det enda som räknas. |
|
| E39 blev ju vald till sveriges bästa bil, den med nöjdast ägare tre år i rad, så den kan ju inte vara helt misslyckad... | |
| Tack för svar, behöver lugna sinnet lite. Jag ska bege mig ut och prova lite olika exemplar. | |
|
Man ska dra gränsen där man ser att det blir så mycket jobb att det inte lönar sig för pengen man måste betala för att få vagnen :) Alltid bättre att se på skicket än(som många gör) på mätarställningen.. Ska ändå vara ett lägre pris med en bil med många mil bakom sig kontra likvärdig kontrollerad lågmilare...såklart. Jag har ju själv en E39:a och hitintills den bil med minst skruvning med som jag haft, men så har den "bara" gått just över 20000mil och med 100% seriös historik bakom sig.. Mvh Janne. |
|
| Min 13 år gamla 523a har varit som en Duracelkanin under de 8 åren jag ägt den, bara går och går. Ibland har nån liten skitsak gått sönder och då lagar man det och kör vidare! | |
|
Min 530, har gått 22, inga som helst problem.... Å ja kör aktivt om man säger så... Men de är väl de vanliga historiken och att de är gjort de underhåll som ska göras.... |
|
|
Det låter bra! Är det någon som vet hur det ser ut med bra/billiga mekaniker i Lund/Malmö-trakten. Eller någon här på forumet som gärna fixar lite mot betalning? Har själv ingen erfarenhet av service/reparation av bilar... Tack för alla svar förresten! Fantastiskt med ett sånt här forum, betyder mycket om man ska köpa en lite äldre bil och behöver tips. |
|
| Jag har haft 5st e39 i rad och jag skulle inte gjort samma misstag 5ggr.. allt beroende på vad jag har för sommarbil/entusiastbil, långsammare jänkecab som jag har ny då blir de 540 6vxl och när man haft snabbare sommarcabbar som trans am/camaro z28 då blir de 523 som bruksis. Gillar BMW som bruksbil, tycker de är kanon! :) | |
|
E39:an är inte helt felfri. Det jag har åkt på är kamgivare, absgivare, absmodul, samt även bytt vevaxelgivaren även då det ej var något fel på den. Jag har även haft en e34 , det var lika mycket problem med den dock andra problem. 523an går billigt och är pigg trots liten motor. Rost är också ett problem, men sen är det ju gamla bilar vi pratar om. Perfekt sommarbil. |
|
|
Jag har en 525 i 0:2 a . m sport... Nog den bästa bilen jag har haft !!! Skönare komfort får man leta efter ;) Och aldrig några problem har jag haft !! Hade velat ha kvar den , men tänkte skulle testa en E46 330 ci ... får se om jag ångrar mig att jag sålde den hehe .... |
|
|
Jag har en 530d -02 och jag är nöjd förutom att det är dom dyra sakerna som rasat för mig. Bilen hade gått 18500mil när den köptes nu har den rullat ca 27500mil så det blir 9000mil på två år men jag har i alla fall bytt Turbo 22000mil, växellåda 25000mil, framvagnen är genomgången så alla stag är bytta, skivor+belägg, nu senast var det tre spridare som gav upp på 4dagar, främre dämparna, kablar baklucka är inlämnat två gånger då dom nöts av. Det är min 3 e39 dom tidigare va en 528 -97 en 528 -99 och nu denna, denna är den som kostat mest i underhåll men visst är e39 en bra bil, man blir ju lite överkänslig mot småsaker när övriga bilen är underbar, går billigt, underbar väghållning, fakktiskt ha BMW riktigt bra priser på reservdelar oxå, har flera gånger jämfört med mekonomen bara för skojs skull och dom ligger inte långt under bmws priser, på en hel del saker ligger dom tom högre.. |
|
| Bluffföretaget mekonomen ska man undvika, de kör trollpriser. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.