AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.450

e34 m40 motorn - hur dålig är den?

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Är lite intresserad av att köpa en e34 igen - enligt mitt tycke en av de vackraste bilar som finns (jämte Mercedes 300 CE). Somandrabil bör tilläggas. Har kollat lite på en 518 med m40-motorn, d.v.s. den med kamrem och TÄTA byten. Min fråga är helt enkelt hur dålig den motorn är?

Två bilar är fler än en..
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Väldigt bra kontra bränsleförbrukningen med skaplig prestanda (iallafall för 3 serien), men inte så hållbar som en snittmotor från BMW.

Problemet ligger i att eftersom motorn är konstruerad så att det ligger ett högt tryck över kamaxeln är det EXTRA viktigt med smörjningen och att det sker med fräsch olja, dvs motorolja och filter bör bytas ofta mellan 500-1000mil, (om inte bilen redan tickar från ventilspelsutjämnarna förstås) så kan ventilspelsutjämnarna+kamaxeln klara sig skapligt fram till ca 30000mil.

Min bil (318M40) började ticka lite vid ca 21000mil, men med oljetillsatser som förstärkte oljefilmen gick den nästan helt tyst vidare till 24500mil och nu tickar det åter en del. Jag ska pröva Omegas olja + RVS produkt för att se vad som händer, men misstänker starkt att byte ventilspelsutjämnare + kamaxel+vippor är nödvändigt (kammen lite sliten på någon av loberna).

Renovering brukar ske mellan 10000mil-30000mil rent generellt, ganska enkelt och förhållandevis billigt att byta kamaxel, vippor, hydrauliska ventilspelsutjämnare då man inte behöver lyfta toppen.

Sedan kan ju vevlager och ramlager samt oljepump ge sig (vilket innebär topplyft) och enda chansen att slippa dessa (skjuta upp bytena) är att användra eller framförallt byta olja ofta, vilket också är lönsammare än att byta "metall".

Vad jag hört och sett finns det flertalet 518M40 som gått mellan 30-40000mil utan topplyft, men då lär de bytt kamaxel, vippor, ventilspelsutjämnare förstås. Det finns några "rullvippor" utvecklade för M40 motorn som lär fungera bra, men frågan är hur de går att få tag på och kostar? De flesta byter ju ändå inte kamaxel, vippor, ventilspelsutjämnare mer än 1gång per livslängd, såvidare inte bilen går/gått som taxibil.

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
För mycket meck med den motorn, det märker jag... Håller mig till kedja.

Två bilar är fler än en..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.