|
|
|
|---|---|
|
Vad ska man ha för minibuss i prisklassen 50-80' som rymmer 8-9 pers? Den ska vara billig i drift och underhåll. | |
|
8-9 pers = D-behörighet ;) Jag tror på VW i den storleksklassen förövrigt. |
|
|
Förare + 8 passagerare kan man köra på B-kort om jag förstått rätt. Toyota Hiace då? |
|
|
Aj, det är jag som är ute o cyklar (har D förövrigt....) Vet inte hur dagens Hiace är med toyota brukar väl innebära driftsäkerhet om de inte är för gamla. Har sett att Taxibolagen gärna kör Ford Transit minibussar nu. De verkar hålla hyfsad kvalité och har så gjort genom Fords bottenår personbilsmässigt med. |
|
|
Dom här tycker jag låter intressanta, speciellt Toyotan, tyvärr står den i Boden (=långt bort) Länk Länk |
|
|
Spridda skurar. Malmö och Boden! :) Har inte ägt biltypen, men spontant känns VW bättre vad gäller karosseri och rostskydd och lite robustare känsla. Medan kanske det maskinella och driftsäkerheten talar lite för Toyotan. Har inga belägg för det, bara en känsla. |
|
|
X-svärfar har en Caravelle -98 sedan ny och som nu gått runt 40.000 mil. Helt fantastisk bil, man åker som en kung och den är förhållandevis billig att äga och drar inte speciellt mycket, runt litern. Minns inte vilken motor han har men tror att det är en 2.5. Enligt "hans" mekaniker så är maskinerna skottsäkra, och det verkar stämma, det han gjort med sin buss förutom vanlig service och byte av slitagedelar är att fixa begynnande rost i hjulhusen. Han har haft den i sin verksamhet och inte varit speciellt snäll mot bilen förutom att han skött servicen men den är fräsch både invändigt och utvändigt, känns helt tajt. Helt klart en bil jag skulle kunna tänka mig. |
|
| Länk | |
|
Toyotan är väl fortfarande bakhjulsdriven? Har inte erfarenheter av "nya" modellen men den som tillverkades fram till mitten på 90-talet hade usla vägegenskaper och körde i princip fast överallt om den inte var tungt lastad där bak vid snöunderlag och bullrade så att det nästan behövdes hörselskydd för att åka med. Misstänker därför att både vägegenskaper och komfort fortfarande är ljusår bättre i VW. Ställde själv förut frågan varför man betalde så bra för HIACE och svaret var att Afrikaexporten suger upp många exemplar. Länk |
|
|
Tack för alla synpunkter! Robert, tycker du VW:n du länkar till verkar vara mer prisvärd än den jag hittade? Den är ju nyare och lite färre mil men tycker prisskillnaden är omotiverat stor, eller? Den finns iofs mycket närmare mig så det är ett stort plus. Vad säger panelen om en Renault Grand Espace? Känns lite mer som en personbil. Man får en ganska ny för rimliga pengar, känns modernare än VW:n. Tyvärr bara 7 platser. Länk |
|
|
Köpa en Renault som är 7-8 år gammal är som att be om problem... Jag säger också Caravelle, utan tvekan... MVH Christofer |
|
|
BjörnB, jag ser inget som motiverar prisskillnaden men å andra sidan är det svårt att fjärrdiagnostisera en bil. 73 känns lite i överkant, men med ett pris på 60 tycker jag nog den är konkurrensmässig med den för 55. Tror han får svårt att krama ut 73 för den vagnen. Renault?! Har ingen annan erfarenhet av dem än att de som jag känner och som har ägt en sådan aldrig köpt en Renault igen. |
|
|
crille, är det några speciella problem du tänker på? Caravellen blir ännu äldre och mer långmilad för motsvarande peng. Vi har tidigare haft ett par Renaulter som andra bilar (Clio och Meganne ca 4-6år gamla) de har inte vållat mer problem än mina BMW:s. Men Espacen kanske är sämre? Eller jag som haft tur? Det som lockar med Espacen är att den känns mindre transportbil/skåpbil än VW. Har inte kört någon nyare Espace men dom äldre (mitten på 90-talet) var riktigt komfortabla för sin tid. Men VW är ju populär, säkert av en anledning. |
|
|
Med Espacen ändras ju förutsättningarna, dyrare och behöver inte rymma 8-9 personer. Det öppnar upp en del. Eftersom du satt en budget så antar jag att ekonomin är en viktig del. Ska du äga bilen över en längre tid, eller bör faktorn värdeminskning vägas in? Tror Renaulten tappar mer där. Jag kan hålla med dig om att Espacen känns lockande, faktiskt rätt snygg. Men som du själv skriver, det finns säkert en anledning till att VW är populär. Testa att provköra en VW, jag tror du kommer bli överraskad. Men visst, den ser "bussig" ut, det håller jag med om, men just bussar brukar väl se ut som bussar :-) Vad jag menar med det är att jag tror många "personbilslika" bussar tenderar att bli en kompromiss med sämre användbarhet. Ok, Espacen rymmer si och så många, men vart gör man av packningen? Det samma gäller exempelvis Voyager, som spelar lite i samma klass som Espacen. |
|
|
håller med föregående talare,köp ingen toyota,hade en previa,de höll på och bli ekonomisk ruin,till och med 750 är billig i delar om man jämför.och toyota previa går sönder,ingen landcruiser kvalitet där inte,lycka till bromsen är fartens värste fiende |
|
|
En bil som annonseras för 89' kostar "bara" 80' i slutpris har jag bestämt ;) Runt 50'-80' helst men får jag en klart bättre bil för 85' så är det ok. Men en klar nackdel att den bara tar 7 pers. Du påpekar en viktig sak som jag inte tänkt på och det är bagaget som verkar bli minimalt med alla stolar på plats. :-( Utrymmen, driftsäkerhet, driftsekonomi (inkl andrahandsvärde) är prioriterat framför komfort och design i detta fall, då känns kanske inte Renaulten känns som nr1. |
|
|
BjörnB: Har ingen personlig erfarenhet av Renault, men det är knappast en slump att det rapporteras om många elfel, småfel och att besiktningsstatistiken är bland de absolut sämsta. Sen kan man säkert ha tur och få ett bra objekt som inte krånglar, men jag skulle inte ta risken... MVH Christofer |
|
|
Ok, tack för input. Behöver alla råd, detta är helt ny mark för mig! Just nu känns VW hetast. Trodde många skulle förorda Toyotan. Antar att man ska undvika VR6 om ekonomi är en parameter? Om man väljer en diesel lär väl skatten vara ganska hög? Räknar inte med att köra mer än 1000-1500 mil om året. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.