AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.308

Laga punktering själv

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Blev lite trött när jag lämnade in ett hjul med spik i och lokala verkstaden tog 200 spänn för att sätta i en plugg...
Kan man kanske köpa material o verktyg själv någonstans?
Det var ju liksom ingen raketforskning det var frågan om när mecken satte i pluggen i däcket...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns nån enkel historia med en nål man trycker i något som ser ut som ett dubbelvikt lädersnöre och drar tillbaka och ansar till ändarna. Biltema kanske har. Fungerar till små hål där korden inte är allvarligt skadad. Ibland pluggar däckfirmorna inifrån med en plugg som har en liten lapp integrerad. Ser lite seriösare ut.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ja visst kostar det 200:- men då har du också garanti på det
Skulle inte ens prova att själv göra det men det är som sagt jag
Då kan man hellre dra in på ett flak öl eller något annat onödigt om man tycker att det är dyrt

Ha deT
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Helt rätt thom525. Sitter man å kör omkring i en bil för ett antal tusenlappar så vad gör då 200:- spänn i detta sammanhang =). Nä, var inte dumsnål, det blir bara fel då.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag förstår din fråga, ser riktigt simpelt ut. Tömmer däcket på lite luft, drar i "plastsnöret med lite lim på" luft i, klart. Det går nog att göra själv om man exakt vet hur man skall göra med hur "plastsnöret" skall sitta o vilket lim.

När jag fick mitt däck lagat på däckfirma på okq8 i mörby/danderyd så var det kontant till honom o inte fick jag nått kvitto inte, kändes som han körda svart under okq8´s tak - snyggt. Så ingen garanti på det i alla fall.

Punka får man sällan så det är värt mecket kanske att lämna in bilen. Om du inte hittar nån som kan tala om för dig hur du ska göra :-D Jag skulle våga prova. Då får ju låta bilen stå över natten o kolla trycket dagen därpå. Och nästkommande dag också.
42
92
426Power
540iA Touring -99
Visst kan man lämna in och få det lagat men kan man fixa själv så varför inte. Dom som lagar däcken köper ju grejorna från något ställe.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jo, jag är med på att det är dumt å chansa, men jag menar att laga 'pyspunka/spik-i-däcket' själv, inte laga något då däcket varit platt och kanske har skadad koord. Jag reagerade lite då jag åkte iväg med 4 st däck med pyspunka och den lokala mecken raskt satte i 4 plugg och ville ha 200 kr styck... Sist jag lämnade in en pyspunka kostade det 80 spänn och det är kanske max 2 år sedan...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Däckgubbarna måste också leva!!!!!!!!!!
Så om de inte tar betalt för sitt jobb hur skall de då leva????????

Ha deT
Tror Jula hade en sådan sats.

Jag lämnade firmabilen till okq8 för att laga punka då vi hyrde den den därifrån och det uppkom efter 6 månader, men han som hade stället då är riktigt duktig på däck.
Han borrade upp hålet och satte i en v liknande lakritsrem, det vart som nytt.

Jag lämnar hellre in och får det riktigt gjort för 200 än köper en sats för vad det nu kan kosta säg 89 kr?
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Men om man står utan reservhjul och tomt däck kan det vara bra att ha ett sånt kit i bilen. Plus en 12v kompressor. Slippa bärgning alt. förstörd fälg.

Men var kan man köpa det? ....och har någon testat?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
NeZaN
Klart man ska göra så mycket man kan och har lust med, men i mitt tycke så är säkerheten prio nummer ett och är värt några kronor extra.

Jag tror jag betalade över 300 kr för en lagning vid ett tillfälle för några år sedan, men det kändes riktigt värt i efterhand. Inte kul om man gjort fel och däcket pajar i 100 blås. Då går det förmodligen illa :/ Och ang. att paja fälgarna så stannar man ju bara till om man märker att det är punka. Alternativt kör RFT-däck som en annan :)
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Köpte en lagningssats på Jula för 200 kr och lagade ett spikhål bara för att se hur det funkade. Snabbt o enkelt. Har hållit trycket i 2 mån nu.
Hur vidgade du hålet med prylen som medföljde?

När vi lagade det på en firma så tog däckkillen en skruvdrragare med en liten borr i och borrade upp hålet när det var luft i däcket och sen lade i vulken, när det var klart så kunde man knappt see att det var lagat.
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Det följde med en korkskruvsliknande syl med handtag som jag vidgade hålet en aning med innan jag trädde i lagningsremsan med den ögonförsedda bakvända "synålen" med handtag. Har inte kört mycket med det lagade däcket och jag har en ny uppsättning på G, men det håller som sagt trycket bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.