AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
950

Generator fel?

Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Hejsan!

Fick problem med min Bmw 328 E36 -96 häromdan.... Hade volym 18 på stereon. Men då slutade basen att fungera och så fort jag sänkte volymen så fungerade basen... :S Jag trodde det hade ngt med slutsteget att göra, men det var det ikke.... Stereon började flimra och ABS lampan tändes, hastighetsmätaren/varvmätaren sjönk till noll samt att soppa mätaren och kylarmätaren sjönk i botten (precis som att man stänger av bilen.) Inga lampor lyste, men bilen var igång ett litet tag sen gick billarmet igång medans jag körde. Sen dog den :S När jag försökte starta bilen igen så klickade den bara. Kollade batteri kablarna men inget fel där. Försökte starta igen o då funka det. MEN kunde bara köra ett par hundra meter, sen dog den igen. Med startkablar på och bilen igång så laddar batteriet 12,6. Tar man bort kablarna så sjunker laddningen sakta, sen vid 10V börjar bilen blöddra och ABS lampan tänds och sedan dör den..... Batteriet är ca 1 månad gammal, o köpt på mekonomen. KAN det vara batteriet som spökar eller har GENERATORN sagt upp sig??

Vill ha tips och info på vad det kan vara så fort som möjligt. Är i behov av bilen hela tiden och kan inte låta den stå.....

MVH Bulan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen laddningsfel. Byte av kol/regulator (en enhet) troligen som gäller.
Prova att med startkablarna anslutna till en annan bil (med den andra bilens motor avstängd) eller ett annat batteri att lossa minuspolen från din bils batteri och mät spänningen med din motor igång. Laddningsspänningen bör ligga på 13,7-14,2V.
På så sätt utesluter du batterifel.
Är det rätt syranivå i det nya batteriet?
Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Okej...För när jag skulle hemåt så fick jag låna ett batteri som jag hade i baksätet med startkablar på och då gick bilen hur bra som helst ( tills det att det lånade batteriet började ta slut dvs) Kan ju pröva med ett annat batteri o se om det funkar....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.