AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.807

Lufta kylare vid kylarbyte, speciellt, svårt?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej.

Har nu lämnat in min 750ia-95 på verkstad och dom ska byta kylare.
Har hört av fler nu att det är svårare än vanligt med min bmw 750 E38 just att "lufta".

Stämmer det, och varför är det speciellt svårt eller annorlunda jämfört med andra bilar?

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Menar naturligtvis att lufta kylsystemet, skrev lite knasigt i rubriken... :)
Någon?

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ingen som vet om det är "svårare" och vad det är som gör att det blir mer komplicerat på bmw 750-95? (att lufta)

Beemoholist javisst!
Hej! jag vet inte om det skiljer något mellan 750 o 740 men på min 740 så var det lite kinkigt o få ut luften ur värmepaketet efter termostatbyte, fast det gick med en massa tålamod!
Is
468
Ismo
735iA -87
Motorn igång och värmen på fullt är det väl än antar jag.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hoppar på denna tråd, hoppas TS inte tar illa upp.

Hur lufta kylsystemet på M70 motorn?
Max värme, upp med fronten och sedan då...

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På en M70 skall systemet vara självavluftande på nyare modeller, dom tidigaste (före -90 eller nått liknande) hade en luftkruv på vattenpumpen, nyare har en slang ansluten där som går till lilla slangen mellan kylare och expansionskärlet. Jag har aldrig lyft fronten när jag luftat sytemet. Jag bara fyller på vatten och kör, det har funkat alla de gånger jag bytt kylare eller liknande.

/Mats J
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Systemet i M73 motorn luftas via luftningsskruven på expantionskärlet.

Kylsystemet rymmer 13 liter men man brukar bara få ut ca 9-10 liter via kylarslangen. Annars måste man tömma hela värmebatteriet med. När du fyller på så ska du lätt få på 8 liter först fyllning.
Så här brukar jag göra.

1.Fyll på kylvatten tills mätstikan visar rätt nivå (kall motor).

2.Starta motorn maxa värmen i bilen och låter den gå i Ca 10-20 sekunder och stäng sedan av motorn igen.

3.Öppna luftskruven och släpp ut eventuell luft. Stäng skruven igen och öppna expantionskärlet. Nu ska det gå att fylla på nån liter till.

4.Ta med kylvatten och en skruvmejsel. Starta och kör bilenen med full kupévärme tills tempnålen visar rakt upp (Termostaten är nu öppen).

5.Stanna motorn och öppna luftskruven sakta nu pyser det mycket luft och ånga. När luften avtagit stäng skruven och öppna påfyllningen sakta fyll på om det behövs. Upprepa moment 5 tills nivån är stabil.

6. När motorn är kall (typ dagen efter) kolla nivån och fyll på vid behov.

7. Är din bil utrustad med bensinvärmare så ska du starta och köra den i ca 1-2 min så att systemet till den fylls.

mvh F1
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
tackar...

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.