AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.213

Bilen skakar trots att hjulen är balanserade

Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Som rubriken säger så upplever jag att bilen skakar i hastigheter över 90 kmh. Det skakar inte mycket men tillräckligt att det blir irriterande. Var och balanserade hjulen men det hjälpte inte. Det känns som om det kommer bakifrån. Har nyligen bytt bromsbelägg och undrar om det kan ha nåt med det att göra. Bilen ifråga är en e60 -07 520d. Dimension på hjulen är 235/45/18. Tacksam för alla svar.

Sp
210
Sparc
330e -22
Jag upplever liknande, fast i lägre hastigheter. För min egen del tror jag det beror på mina däck. 3-4 år gamla Ling long 235/45/17 (L488 tror jag).

Mina fälgar är sprillans och nybalanserade. Så det lämnar bara däcken kvar tycker jag. Har dina däck stått/legat bra under vintern? Det kan påverka antar jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan som sagt vara orunda däck. Kollas enkelt genom att snurra runt och kolla mot en nära referens (t.ex. marken om man precis höjer bilen så hjulet börjar gå fritt)

Kan vara rostig anliggningsyta för fälgen så att det blir lite axialkast. Rostiga skivor kan oxkså ställa till det.
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Däcken är inne på sin andra säsong Goodyear Eagle F1, samma med fälgar. Dom har legat i garaget i plastpåsar. Bilen skakade inte när jag monterade dom i år utan efter att jag(mekonomen) bytte bromsbeläggen, men har svårt att tänka mig att det kan vara orsaken till problemet. Upptäcker dom inte orunda däck när dom balanserar hjulen?

försök montera om det hjulet på bilen, har du centreringsringar kan det också ha ställt till det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hänger nog ihop med att hjulen varit av. Ta av hjulen och skrapa anliggningsytan på skivorna vid navet där fälgen ligger an. T.ex. med ett stämjärn eller likn. Gör lika på fälgen, men var försiktig så att du inte avverkar aluminium (mjukt).
Kolla navhålet som nykomling säger att det har rätt diameter så att inga ringar kommit bort vid verkstadsbesöket. Fälgen skall passa tight på navstyrningen.

Orundhet upptäcks inte vid balansering. Viktmässigt kan hjulet vara perfekt balanserat trots stor orundhet.
Nu har du ju inga skräpdäck, så det är inte troligt att det är några stora fel dock.

Ett litet trumfkort kan vara om oken kärvar lite i kolv eller glidstift när de med nya belägg arbetar i lite annat läge.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Är det originalfälgar? annars är chansen stor att du ska ha plastdistanser i centrum. Kanske en eller flera är skadad eller saknas. Lätt att missa vid montering. Jag fick inte dem till min e60 vid köp. Upptäckte det pga vibrationer.

Och det ÄR viktigt att anliggningsytan är rostfri.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kolla så att hjulet sitter fast!

Jag fick helt nya däck på bilen för 2 veckor sedan. Körde sedan 100 mil och bilen började skaka och låta lite. Lämnade in den på BMW en morgon, då jag var i närheten. Två-tre hjulbultar satt lite löst, då däcken säkert varit lite fyrkantiga och de hade därmed skakat loss bultarna.

Pinsamt när de kom med felet ! :-)
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Nej det är inte originalfälgar. Ska åka till däckverkstan och be dom ta av hjulen och kolla distansringarna. Återkommer med resultat. Tack för alla svar

Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Var hos däckverkstan, det saknades en distansring på en av bakhjulen och resten var ganska sletna. Bytte ut alla 4 och nu skakar det ingenting. Tack till alla som svarade

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra! Cred till nykomling som fixade gåtan ;)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Mitt tidigare inlägg ser konstigt ut. Jag glömde trycka på lägg in på morgonen, kom på det vid lunch:). Nykomling: du kan byta alias nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.