AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.088

Hjälp angående rörbyte till nivåreglering, E32 -88

fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Hej! Efter 5 år i garage i Västerbottens inland har jag bestämt mig för att väcka liv i Princess of the Night igen, har glömt bort mitt gamla användarnamn på AutoPower så det får bli en ny user. Det är alltså en 750 iAL från -88 som saken gäller.

Min fråga är följande: Jag har ett läckande rör till nivåregleringen bak, nr 2 på denna bild: Länk

Jag undrar vad det är för storlek på muttrarna i änden av röret? 10mm går nästan att få dit, men nära skjuter ingen hare. 11mm är den minsta nyckel som passar, har även läst på nätet att det ska vara den storleken, problemet är bara att den ändå är för stor och glappar rätt rejält. Jag har relativt oslitna verktyg av schysst fabrikat så det är inte där skon klämmer.

Att försöka dra loss hårt sittande och eventuellt fastrostade muttrar med ett sådant glapp är att tigga om trubbel. Jag har heller inte hittat någon tumsstorlek som passar bättre.

Det är samma muttrar som sitter på rören mellan grenkorset och ackumulatorbehållarna till nivåregleringen så någon som bytt de behållarna kanske vill uttala sig.

Tacksam för all hjälp!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen är det mer rost än metall kvar tyvärr, mitt tips är att konvertera till vanliga dämpare bak och plugga systemet på rätt sätt, dvs se till så att det är cirkulation tillbaka. Vart man kan göra en U-koppling tror jag har läst i nån tråd här, sök på LAD eller nivåreglering, här några trådar:

Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Hej och tack för svaren! Jag gjorde en snabb sökning innan jag frågade och hittade de där trådarna. Nu vill jag dock i första hand fixa nivåregleringen så den fungerar, jag har redan köpt alla rör som behövs etc.

Så jag är mest intresserad av att höra av någon som lossat på dessa muttrar vad som är grejen. Om de helt enkelt rostat bort(vilket verkar konstigt eftersom de ser rätt släta och OK ut om man kör på med stålborste) eller om det är någon konstig dimension som jag inte stött på tidigare.
Värm de gamla muttrarna med svets eller motsv så lossnar de lätt med tång. Dom nya borde du hitta ett verktyg som passar till ! Lycka till !/ Vedbodtrimmarn.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har ett specialtips som jag brukar använda på hårt sittande bromsrör, och detta är ju liknande nipplar.
Jag använder en svetstång och justerar den så den klämmer så hårt det bara går, då låser den fast och sitter riktigt bra i nippeln, sedan kan man lirka fram och tillbaka på den. Ibland får man släppa, dra åt ställskruven lite och klämma åt igen, detta gör även nippeln lite oval så gängorna släpper lättare.
Liknande går att göra med en stor rörtång, men en svetstång har bra utväxling så den klämmer rejält!

/Mats J
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Problemet är även att de sitter så illa till att svetstång/rörtång inte är ett alternativ. Nu har jag dock fått bort rasket, dit med nya rör och lyckades få bilen genom besiktningen idag. Sweet.

Det var hörnen av muttrarna som tagit mest stryk av rosten visade det sig. Det hela löste sig genom att jag knipsade av rören och använde hylsor som inte greppade i hörnen. Den muttern som satt på regulatorn till nivåregleringen orsakade mest huvudbry eftersom det var så trångt, där var jag tvungen att slipa ned en hylsa så att den blev så kort som möjligt och använda mig av en lednyckel med kvartstum i änden.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Det var för övrigt 11 mm som gällde och inget annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.