|
|
|
|---|---|
|
Hej Har två frågor: *Demontering av vissa delar på bilen *Kvalitet på omlackad yta Ska lacka (metallic) om bilen det kommer förmodligen att bli motorhuven, skärmarna fram, stolparnas främre del samt eventuellt också backspeglarna. Förra ägaren har kört mycket efter lastbilar verkar det som. För den är helt blästrad. Lackeraren vill att jag ska lämna bilen till en bilriktare som plockar bort vissa delar inför lackering. Undrar om någon har tips på hur man kan göra detta själv och spara lite pengar. Tyckte det blev lite väl mycket bilriktaren skulle ha det drar iväg med lacken. *BMW Emblem fram *Blinkers på framskärmarna *Spolarmunstycke motorhuv *listen där man fäster lasthållare på taket ( pga lackering av spolparna. Sedan hade jag en fråga till angående kvalitet på omlackade bilar. Min motorhuv är omlackat. Den är dock väldigt stenskottskadad. Det kosntiga är att man ser hur lacken (själva lacken inte färgen) har släppt på vissa ställen både större flera cm och mindre ställen, förmodligen i samband emd stenskott. Det verkar sannerligen som att lacken lättare släpper på den omlackade ytan samt att den verkar mjkuare och lättare att skada. Mina framskärmar är stenskott på också. Men där är det inte lika allvarligt som det ser ut på motorhuven. Det kan väl bero på motorhuvens utsatthet men framskärmarna på 120 är också riktade framåt till en viss del. Ni som har erfarenhet hur blir det när man bryter av en omlackad yta mot en orginal. Jag ska ju lacka om stoplarna och ska lacka de snedställda delarna vid vindrutan bara. Lackeraren säger att det till stor sannolikhet aldrig komemr märkas. Vad säger ni med erfarenhet? | |
| Anledningen till att jag undrar om kvaliteten på lacken är att jag funderar på att behålla orginallacken på stolparna. Är rädd att det blir skiftningar eller att det inte blir bra gjort. Stenskotten där är 10-20 stycken kanske i varierande storlek på varje sida. Alltid tråkigt att offra orginal lacken för skärmen och stoplarna är fina i övrigt förutom stenskotten. | |
|
Varför lämna till en riktare/små skador ska han kunna spackla ut. Lacka motorhuven där kommer man inte se så stor skillnad mot övriga bilen. Men därimot skärmarna kommer man ser mer eftersom man ser hela sidan o kan lätt se om det skiljer Dörrstolparna om det är en bra lackerare så ska han dimma ut färgen den sista biten upp mot taket/ för att inte få en kant där. Senare polerar man ut den bättringen. Bara tipps/eller hur jag skulle gjort vid stolparna |
|
|
Jag kommer nog att lämna till en anna lackerar och de kommer att demontera det som behövs inför lackering själv. Så bortse vänligen från frågorna om demontering. Senaste budet är att lacka: Frontspoiler Motorhuv Båda skärmarna fram Stolparna( ta bort all lack, måla med färg halvvägs, och dimma ut mot övrig färg och lägga på nytt lackpå hela området ( stolpe+bakre skärm som sitter ihop) Backspeglar |
|
|
Av erfarenhet vet jag att den garantilacken som utförs är av sämre kvalite. Som du skriver så ramlar stora lackflagor av vid stenskott. Om det beror på tunn lack eller dåligt underarbete vet jag inte. Men förmodar att de huvar och luckor som blir utbytta har tidigare suttit på bilar med rostskador, mao de är inte nya, och ingen som vet hur underarbetet ser ut. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
På min bil är det inget som har blivit utbytt. De har bara lackerat om. Det som eventuellt ska göras nu är också att bara lacka om. Vad har du för erfarenhet i området? Ska man behålla blästrad bil eller lacka om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.