|
|
|
|---|---|
|
Jag ska snart köpa däck till mina 19" M3 CSL fälgar med ET 45 (8,5" & 9,5") och undrar då om någon med samma bredd och ET har testat att det får plats på en E36 Coupé med 235/35-19" fram samt 265/30-19" bak alternativt 255/30-19" bak? Vore mycket tacksam för hjälp för om det är omöjligt att montera så kan jag lika väl sälja fälgarna lösa och inte förlora så mycket pengar.... Jag har testat att montera bara fälgarna och enligt min bedömning bör det gå,men det blir på håret! /Ricke | |
|
Finns ju en nödlösning att ställa på cambern lite mer för att få däcket att gå fri från skärmkanten. /Scnitzermann |
|
|
Har samma "problem" fast det gäller en E46 och har också provmonterat fälgen och såg otroligt trångt var i valet och kvalet att sälja fälgarna innan däck köp men skall köpa däck och prova. Länk till min fråga tyvärr inget svar: Länk |
|
|
Jo jag kan ju ställa camber fram nu... Bak är det ställt max som det går med original grejer. Jag har dock tänkt montera M3 3,2L bussningar samt camberstag till bakvagnen som är justerbart så att jag får lite mera än dom 1,8 grader jag har som mest nu. Fram är det 2,5 grader nu, men ska byta till Millway topplagringar så att caster och camber blir lite mera :) Lutar nu åt att montera 255/30 bak för att vara på den säkra sidan... /Ricke |
|
|
Jag har BBS Le Mans 8,5bred ET40 19" fick precis in 235/35 runt om och då är bilen riktigt låg redan sedan tidigare. tar dock i lite i inner skärmen fram vid max ratt utslag. men ser grymt bra ut och det går att åka en familj i bilen. // Timo |
|
|
Har en kompis som hade en e46 coupe med M-paket som var ytterligare sänkt, han hade 19" CSL fälgar som funkade utan problem. Det var en enormt snygg bil. Länk |
|
| OBS, ni ska nog inte ändra camber en massa om ni inte vet exakt vad ni gör. Cambern arbetar ihop med hur styv krängningshämmaren är, dvs hur mycket bilen "tiltar" i kurvorna och hårdheten på fjädrarna. Har man för mycket camber i förhållande till fjädrarna och krängningshämmaren får man inte maximalt fördelat tryck på hela däcket i en kurva och du riskerar att få betydligt sämre grepp. Jag skulle aldrig ändra sånt utan att vara proffs (jobba i ett STCC stall eller något) för sen skulle jag inte kunna lita på bilen. | |
|
Måste göra ännu ett tilläg, att ändra caster är ju ÄNNU värre, du gör ju så att du bara kör på innerkanterna av däcket eftersom jag antar att du inte ändrat fjädrar och dämpare både fram och bak samt kanske även vikt på bilen för att matcha den nya aggresivare castern. Det du gjort är att du försmrat din styrförmåga i skarpa kurvor, dvs där den behövs som mäst. det lämpligaste du kan göra i sammband med detta är att höjja bilen och göra den mjukare fram. Ska bilen bara vara "snygg"? Ska den inte gå att köra också? |
|
|
MaCKaN_86 - ??????????!!! /Scnitzermann |
|
| scnitzermann: Förstod du inte eller tycker du jag har fel? Rätta mig gärna... | |
|
snygga fälgar är det, men frågan är om de får plats. enligt mig så passar det inte med så stora fälgar på en e36, tycker att 17" sitter snyggast. men angående frågan. med det et blir det nog verkligen på gränsen. jag har et 50 på mina styling 68. iochförsig har jag en compact så det kanske skiljer sig vad man får plats med? sen är ju det 245-40/17. jag har ganska gott om plats kvar och bilen är inte sänkt men ändå ganska låg bak orginal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.