AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

M50B20 "Skårrar" vid tomgång då den är varm?

Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Hej alla glada!

Flickvännen har fått överta sin fars 520i från -95.
Den går fint maskinellt, är pigg och verkar hur frisk som helst, tomgången är stabil och det finns inte tillstymmelse till ventilrassel ens, en fin motor i sina bästa dagar helt enkelt.

MEN!

Det uppstår ett "skårrande" då den står på tomgång som gör mig tokig, enligt hennes far har det varit så i flera år o har varken blivit värre eller bättre. Vad jag har kommit fram till så tycker jag det låter som om det kommer ifrån vanosen, lägger man handen på kåpan så känner man att vibrationerna följer lätet precis. Så det är ju klart i den regionen. Notera att detta ljud inte finns till då motorn är kall, och det slutar så fort man varvar upp maskinen bara det minsta. När man varvar rejält o verkligen lyssnar med örat i närheten så kan man höra en tillstymmelse till ett liknande ljud vid något speciellt varvtal, men inte alls som på tomgång. Vill ju gärna konstatera att detta är ett bara är ett skönhetsfel, men det kanske har med kamkedjan att göra, och då är det väl på plats o göra lite mer än o bara spekulera! =)

Så expertpanelen, vad tror ni?

(Med skårrande vill jag mena inte knackande, eller jo.. eller kanske mer ett ojämnt surr/knarrande) ja inte så jäkla lätt o förklara i ord, kan ju spela in ett klipp om ingen förstår mig.

Tack på förhand!

Mvh Tobbe med sambo
prova med en lite tjockare olja än vad det ska vara, kan hjälpa, det kan även va kamkedjesträckaren som låter, då får du ett rasslande ljud, den sitter väl ner på avgassidan ifram på bröstkåpan..
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Tack för svaret andreas!
Jag har funderat kring det där med kamkedjan också, men jag tycker inte att ljudet är rasslande, man kan ju föreställa sig hur det skulle låta om kedjan rasslade.. det är inte ett sånt ljud det hadlar om. Tror det har något med vanosen o göra jag, ljudet tycks komma därifrån också.. ska ta o pröva lite tjockare olja vid nästa byte o se om det blir någon skillnad, jäkla irriterande det där!

Ha det fint!
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Tänkte bara tillägga, det hjälpte inte med tjockare olja dessvärre..
Vi får väl fortsätta leva med helt enkelt :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.