|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken informerar om undrar jag vad som egentligen står på med höjden på min bil. Av någon för mig mycket mystisk anledning är det MYCKET mer luft mellan däck och skärm fram än bak. Mäter man med en tumstock från överkanten på sidokjolen precis vid respektive hjulhus är det nästan precis lika långt till underlaget (vid mättillfället ett "fint" garagegolv som kan antas vara hyfsat plant). Länge gick jag runt i tron att detta berodde på att bilen hade justerbar/automatisk nivåreglering bak. Detta verkar dock inte vara fallet. Den punkten i utrustningslistan, troligtvis nr 220, finns inte med i min lista. Dessutom finns det ingenting under reservhjulen i baljan och det verkar heller inte finnas något överskott av slangar/rör/kablage vid de bakre stötdämparna om man kollar in under bilens bakände. Bilen känns inte konstig på något sätt i bakänden vid någon som helst form av körning som skulle kunna indikera att det är något fel på stötdämparna och att bilen därför säckat ihop i bakänden. Det finns inte heller någonting i bilen som skulle kunna tänkas tynga ner den där bak, ingen baslåda eller något liknande. Om man kikar på bilden här, Länk så ser man till viss del skillnaden i hjulhusen. I verkligheten ter den sig dock större, det är cirka 5-6 centimeter från däck till skärmkant där fram och mindre än 1 centimeter där bak. Den enda förklaringen jag kan komma på är att någon tidigare ägare installerat "högre" fjädrar i framänden, men då skulle man verkligen kunna fråga sig varför? Nu när man följaktligen funderar på att inhandla en sats med sänkningsfjädrar för att få bukt med det felaktiga estetiska intrycket bilens nuvarande "hållning" ger så vill jag även passa på och efterfråga tips på något bra märke samt vilka mått sänkningen ska ha? Jag eftersträvar att ha cirkus 1-2 centimeter tomrum mellan däck och skärmkanter både fram och bak. Har även tänkt montera spacers framöver för att få ut hjulen lite mer mot skärmkanterna. | |
|
Av någon konstig anledning kom det med ett kommatecken för mycket precis på slutet i länken. Plocka bort kommetecknet i slutet så fungerar länken. |
|
| Jag hade samma stuk på min 540 med m chassi | |
|
Heinrich: Hur löste du det? |
|
|
Jag sänkte den 40mm i fram har jag för mig. Jag har för mig att m chassi sänker 20/10 så 40/20 ger nog ett bra stuk, för min var något hög ibak efter min sänkning |
|
|
Några bilder på hur resultatet blev? Jag sitter och letar efter bilder för att bilda mig en uppfattning om vilken sänkning som vore bäst, men det är ganska svårt. Rent spontant skulle en 45/25 sänkning nog passa bäst, men någon sådan lyckas jag inte hitta. |
|
| Länk | |
|
Stabilt, tackar för det. Annars får man väl testa med 40/20 först och om inte det blir bra testa med 50/30 sen eller något liknande. |
|
| Min B10 är precis likadan med originalfjädrar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.