|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Vad heter och vad kostar bussningen som sitter i bakkant på bakaxelklumpen (diffen) ? Någon som kanske kan länka till en bild? Bilen är en e36 316i kompakt 98:a Tack på förhand! | |
| Är det nr 2 på denna bild du menar? Länk | |
|
Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag hade bilen inne för ac reparation idag och då bad jag verkstaden att kolla om det var några bussningar i bakvagnen som var dåliga. Så det var verkstan som sa att det var bussningen som sitter i bakkant på bakaxelklumpen. Så jag har inte sett hur det ser ut. Och dom på verkstan fick inte fram vad det var för bussning i deras dator. Därför jag undrar vad det är för bussning dom menar? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, om verkstaden sa det var bakre bussningen i bakaxelklumpen så är det den som FredrikN pekar ut (finns inga andra bussningar). Kunde inte hitta den hos Mekonomen, AutoExperten eller Schmiedmann, så enklast är att köpa från BMW - kostar inte särskilt mycket mer än om du skulle köpt den från Mekonomen. Så slå en signal till BMW och fråga - enkelt! Men om jag skulle få gissa väldigt grovt så tror jag den hamnar på runt 350 SEK. Har du tänkt byta bussningen själv? |
|
Jag ringde till BMW idag och beställde en bussning. Den gick på 330 kr, så det var väldigt bra gissat :) Jag vet inte om jag ska byta den själv eller om jag lämnar iväg den. Hur mycket jobb är det att byta den? Lär man ner med bakaxelklumpen eller går det i alla fall? |
|
Hur pass stor mekvana har du? Jag skulle nog rekommendera att lämna in den. Jag är ganska säker på att konstruktionen är mycket lik den på E30. Och bussningen måste pressas ut/in. Och jag ser ingen möjlighet att kunna göra det med diffen på plats (bussningen hissas upp mellan två stora metallplattor). Och ska man ner med diffen: Så lossar man kardanaxeln vid ingående flänsen på diffen (dessa muttrar/skruvar sitter förbannat hårt och det enda man kan komma åt med är en ringnyckel) och eventuellt måste nedre delen av avgasssytemet ned (vet inte hur det ser ut på E36 - kanske inte behövs). Sen lossar man drivaxlarna (inga direkta problem med en mutterdragare - men med ett vanligt ledhandtag kan man lätt dra insexhuvudet på skruvarna runda om man inte är lite försiktig - inte roligt). Sen ska man lossa fyra stora skruvar på ovansidan av diffen - dessa sitter fantastiskt hårt och är alltid riktigt rostiga och vansinnigt svåra att komma åt. På min E30 gick det helt enkelt inte - var tvungen att lyfta ned hela bakvagnsbryggan och lossa dem med mutterpickan när man hade lite mer svängrum. |
|
Jag har väll ganska hygglig mekvana. Men det blir nog att jag låter en verkstad göra jobbet. Jag pratade lite med verkstaden där jag bytte ac:n. Och dom ville ha runt 800kr för arbetet och jag tycker inte att det lät så farligt dyrt. Tack så mycket för svaren :) |
|
| Ja får du fast pris på 800:- på det arbete som bmw-slangen beskriver så låter det som ett klipp. Men troligen har dom inte full koll på hur mycket som måste rivas med den offerten. | |
|
Hur många timmars jobb kan det vara för en verkstad att göra bytet av bussningen? Han jag pratade med hade aldrig bytt en sån bussning men han sa att det max var en timmes jobb, och dom tar 740 kr i timmen. Han trodde också att man kanske lära ner med klumpen, men det skulle inte vara så mycket jobb enligt honom. |
|
Hur har det gått? Är nyfiken! Diffen måste iallafall monteras bort för att man ska kunna byta den bussningen. Diffen är teoretiskt sätt inga problem att plocka bort. Bort med kardanen, fimpa drivaxlarna och sen sitter den bara med 4 skruvar i bakvagnsbryggan. Som TopGear säger, "how hard could it be?" Men det är de där 4 skruvarna som är problemet! På min 323i -85 satt iallafall dessa skruvar (det är fingängade M12:or på utsatt ställe vi pratar om) förbaskat hårt - tom min 1300Nm mutterknackare fick kämpa lite. Problemet är att det inte finns någon plats whatsoever att få in ett verktyg med lite hävarm - det går inte... Enda jag lyckades få plats med var en stubbringnyckel... Men alla bilar behöver inte ha lika rostig diff som min :-) Det finns säkerligen massor med E30:s där dessa skruvar inte sitter lika hårt som på min :-) Men vad jag vill komma till är att de är förbaskat svåra att komma åt och när du väl fått dit ett verktyg har du inget utrymme att göra något... |
|
Jag lämnade in bilen på verkstad för bytet av bussningen, passade även på att göra den årliga servicen när bilen ändå var inne på verkstad. Det tog verkstaden en timme att byta bussningen, Dom var även snälla och bytte oljan i bakaxeln på en gång. Så det vart 800 kr för bytet. Mvh Johnny |
|
|
Vet varför dom var snälla och byta olja i diffklumpen? Jo för att dom plockade av locket för att kunna byta bussningen och då måste dom tappa ur oljan. Så då behövs inga specialverktyg bara en hydraulpress. mvh stefan |
|
Aha, såklart man bara tar loss den bakre kåpan! Varför tänkte man inte på det? Doh! Har själv en liknande uppgift framför mig, dock så har jag diffen liggandes lös på en arbetsbänk så det är lite enklare. Men den där bussningen måste ju pressas ut. Men har ingen press, så skall prova en annan variant - först såga ut mitteninnehållet och sedan mycket försiktigt såga en skåra rakt igenom bussningen yttre metallhölje (utan att såga i diffens material) och sedan bör man kunna slå ut bussningen. |
|
går fin fint i skruv stycket annars. bara å skaffa ett par lagom stora rör bitar att pressa med. eller såga som du säger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.