AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.169

Vem betalar skatten vid köp av bilhandlare?

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hejsan
min fråga är som topic lyder men om jag ska speca frågan lite
jag köpte en bmw 525 06 förra veckan av en bmw bilhandlare skrev på köpeavtalet så glatt o så, sen nu när en vecka gått får jag ett brev från vv att återstående av skatten skall betalas! lite paff för han nämde inget om att bilen var avställd! för det är väll så att om bilen är avställd så får ägaren som äger bilen vid påställning betala skatten??
men då läste jag i det finstilta i köpeavtalet att det måste uppges i avtalet att fordonet är avställt och rest skatten skall betalas av köparen! men det står inget i det idag?? hur ska jag göra?? vem har rätt o fel i frågan??

Är skatten adresserad till dig, blir du så illa tvungen att betala den.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
ja betala den det får jag göra ändå men om det visar sig att det är fel på köpeavtalet om att det är tvunget att stå om bilen är avställd o skatten skall betalas av köparen!! men får väl ringa bmw i morgon o höra, man vill ju gärna veta när man köper bilen om man behöver pröjsa 2000 som det nu blev för min del!

Få bilhandlaren att betala skatten kan du nog nästan utesluta. De vill aldrig betala någon skatt för bilar de sålt.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
ne det förstår jag men då måste ju köpeavtalet vara fel då om det inte står!! det är det jag vill komma fram till!

Det är också anledningen till varför i princip alla bilhandlare har sina bilar avställda - för att slippa betala skatt på något som står och dammar i en bilhall. Ser inget konstigt med det.
Däremot kunde bilhandlaren gott sagt det vid köpet, de gånger jag handlat bil av handlare har faktiskt samtliga säljare upplyst mig om att inbetalning av skatten tillkommer. Kanske har jag haft tur?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har fått betala skatten på alla bilar jag köpt hos handlare. Har aldrig varit någon diskussion, jag vet ju att bilarna är avställda.

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det är nog standard att få betala skatten när bil köpt hos bilhandlare ställs på. Så fort handlaren köpt in en bil ställer han av den och får därmed överskjutande skatt återbetald till sig.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
När man köper hos en bilhandlare så är ägarebytet alltid gjort innan påställningen därför så blir det du som ny ägare som får betala.
Och det är precis Kristoffer_L skriver varför betala skatt för nåt som inte används, dom har ju sina "grönskyltar" när bilarna skall provköras....

//Daniel
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag fick idag brav från Transportstyrelsen som meddelade att jag ej får använda min bil som jag köpte 18/5 eftersom tidigare ägare ej betalat skatten. Vad gör jag åt detta? Jag har inte får någon som helst indikation på skatten tills nu. Jag är villig att betala från och med att jag registrerades men det är ju inte det som är problemet.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
cmagnuse: Du som köpare bör kolla med transportstyrelsen att skatten är betald innan du köper bilen. Nu får du stå ditt kast och betala in hela summan. Du kan ju alltid kontakta förre ägaren och be om pengar tillbaka.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Det fanns inga tecken på att skatten inte var betald eftersom betalningstiden ej gått ut. Förbudet utfärdades förts efter att påminnelse gått ut och skatten ej betalats. Jag inser att jag borde kollat närmare men har inte tidigare haft något problem med alla de bilar jag ägt.

Jag glömde nämna att jag köpte bilen hos en BMW-handlare. Tro det eller ej, jag blev mycket förvånad när de meddelade (BMW-handlaren) att de nu på morgonen betalat in beloppet. Så fort detta bokförts hos Transportstyrelsen får jag köra igen.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Gorban.

Den som står som ägare i den månad då skatten skall betalas är den som blir skattskyldig.
Om den gamla ägaren (som var den skattskyldige) inte betalar in så drabbar inte det den nya ägaren utan denne kan lugnt fortsätta att köra på.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Om den gamla ägaren (som var den skattskyldige) inte betalar in så drabbar inte det den nya ägaren utan denne kan lugnt fortsätta att köra på"

Det stämmer ju inte. Bilen får körförbud om skatten inte är betald.

-------
//Lövet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Andreas.

Stämmer inte alltid men i det fallet beskrivet ovan så har du rätt då jag missade att det stod ""och istället för "eller".

Men en skatt som t.ex är två år gammal så är det OK att bruka. Nu är det iofs ovanligt att en bil "klarar" ett helt år men handlar det om efterbeskattning är det inte ovanligt.

My bad.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.