|
|
|
|---|---|
|
Jag är sugen på att köpa en 528 touring -97 som tyvärr inte har multiratt eller farthållar. Min fråga är nu om det går att eftermontera multiratt i bilen? Finns det möjlighet att få igång en farthållar i och med en multiratt? Jag vet att detta diskuteras i andra trådar men jag blir inte riktigt klok på svaren. Är en 97:a för gammal för att eftermontera i? Tack på förhand. | |
|
Självklart går det att eftermontera multiratt i en -97 E39. Om du skaffar en ratt från en tidig E38 eller E39 så krävs dock att du får även MFL modulen. På nyare bilar sker dock kommunikationen via ibus direkt från knappsatserna varpå denna modul ej behövs. Huvudsakligen så behöver du: Knappsatser / ratt med knappsats. Slipring (överföringsring) Kontaktstift (att koppla in i bl.a. generalmodule/lightmodule) samt eventuellt MFL modul (BMW slutade använda denna ca 1997) Håll dig dock till rattar från bilar tillverkade före 1999. 1999 så bytte BMW till ny SRS / airbagkontroll. Detta går att få att fungera iallafall, men jag skulle EJ REKOMMENDERA att mixtra med så viktiga och farliga saker som airbag systemet. Återkom om du behöver fler tips. /Andy |
|
|
Beolink, hur vet man om man behöver den där MFLmodulen ? går det att se på något sätt? |
|
|
Det syns på den knappsats du köpt. Det är alltså inte bilen som behöver MFL modulen utan vissa knappsatser. /Andy |
|
|
ok, har en komplett multiratt på g, den där överföringsringen, är den dyr orginal? samt kablaget/Kontaktstift skroten eller köpa hos bmw? Finns delarna på RealOEM.com ? här är direktlänk med min bil Länk |
|
|
Nr 2 är slip / släpringen. Länk kontaktstiften kan du billigt köpa hos BMW eller skroten. /Andy |
|
| Tusen tack Beolink :) | |
|
OBS!!! Tänk på att du MÅSTE koppla loss batteriet samt låta bilen stå orörd i ett par minuter INNAN du lossar den gamla ratten och airbagen. Dels för att du annars får en irriterande airbaglampa som lyser och måste släckas med hjälp av serviceverktyg, men främst för att det är farligare att jobba med airbagenheten om bilen har ström. Obs, var försiktig när du jobbar med airbagen, det är en rejäl mängd med sprängämne i den och du vill ej att den detonerar i onödan... /Andy |
|
| Tack, ska tänka på säkerheten :) | |
| En tilläggsfråga, behöver man göra något mer för att få igång farthållaren? | |
|
Hej, Här får du länken till installationsanvisningen: Länk Det beror lite på vilken typ av motorelektronik du har. Med större säkerhet så gäller ovanstående anvisning på en 523 -97 /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.