AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.078

Hundbur eller skiljegaller till X3?

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Finns det någon smart avdelare för bagaget i X3 så man kan dela 1/3 eller 1/2 av utrymmet för hund? Ni som ev. har tips och eller bild på bur får gärna länka.

Då det blir hund i min bil väldigt sällan tänkte jag slippa kånka en bur in och ut och den skymmer dessutom sikten mer. Jag har kollat runt en hel del men hittar bara burar. Jag har gummimatta på durken och tänkte formsy skydd för klädseln av galon eller svart/grå vaxduk så med skiljevägg borde det bli bra.

Handlar om säkerhet oxå. Jag hade satsat på bur från tex... Länk

///Micke
Min cabrio Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det är mycket sant, får nog fixa en bur i alla fall. De här såg bra ut och man kan ta ut buren och enkelt städa ur utan att få in allt skräp i kupén: Alu-Flex: Länk

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Kolla även på jeppe.com, de har både burar & grindar specialtillverkade för olika bilmodeller.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Om den bara passar så blir det en ArtFex. Jag tycker att det verkar vara en av de bättre efter att ha scoutat runt. Iom att jag kanske inte har bilen jättelänge så är det bra med en lite universalbur. Den går att montera för att sitta på höger eller vänster sida, vilket är ett stort minus med helt skräddarbyggda. Den ska enligt kontakt med tillverkaren vaar helt tyst vilket är ett absolut krav. Mim:s burar som verkade vara bra är inte helt tysta enligt vad jag läst.

En sån här ArtFex enkelbur blir det bara den passar bil och hund: Länk

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det tog ett tag men nu dök det upp en skräddarsydd begagnad ROBUST hundbur på Blocket. Sitter som en smäck. Artfex Medium var OK men för liten för vår hund som är 22 kg och 57 cm i mankhöjd.

Jäklar vad nöjd jag är. Den är precis anpassad och linjerar med delningen i baksätets rygg och tar upp 2/3 av utrymmet. Iom att man nu kan lasta högt bredvid buren, och i när hunden inte är med, så blri det rymligare än utan bur - och mycket säkrare för hunden. Pga att jag dröjt med bur så har vi kört sambons kärra mest när hunden varit med.

En stor finess med bra burar är att de är helt knäpptysta. Den här har också evakueringslucka så man kan fälla baksätet och ta ur hunden den vägen vid ev. påkörning bakifrån.

Angående bagagets dimensioner i X3 tom 2010:

Width: Mostly 45", except 38" where the wheel well intrudes.

Height: 32-33" in the rear, decreases to 27" above the folded-down rear seat.

Depth (Rear Seat Up): 37" deep at the floor, 23" from top of seatback to door.

Depth (Rear Seat Down): 64" to top of back seat (down), 68" to back of front seat (my position, YMMV).

Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Så en Artfex medium passar bak i X3an? Antar att insynsskyddet och nätet får tas bort då eller?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag minns tyvärr inte hur det var med insynsskyddet. Jag minns att hunden inte hade någon utsikt i den buren men om den var lägre än skyddet minns jag inte. Åk till butik och be att få testa i bilen.
Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Har nu skaffat en Artfex medium till min E83 och den är så precis i mått att den i praktiken inte passar! Försöker man fästa den med säkerhetsbanden kommer den lite snett och då tar bagageluckan i. Det blir till att skaffa en mindre i stället. (Det skulle räckt att buren var ett par cm kortare...)

Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Rättelse; jag har fått buren att passa, men det var trixigt och kräver(?) att det främre däkerhetsbandet träs in mellan bagagegolvet och ryggstödet och träs genom de fästen dom är till barnstolar i baksätet... Man lär även få lägga nått emellan buren och ryggstödet så inte klädseln skavs sönder.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det var så länge sen men jag kan inte minnas att den var knepig att få på plats. Den bur vi till slut köpte fäste jag i lastöglorna i golvet med kraftiga buntband. Hade en avbitare och extra i bilen ifall jag skulle behöva komma åt reservhjul och annat under.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.