|
|
|
|---|---|
|
Hej har en e46 coupe med Harman kardon system. Mellanregistret/diskanten som sitter uppe vid handtaget har börjat spraka när man höjer. "plockade ur högtalaren igår. mellanregisster oich diskant sitter ihop" Har googlat runt men hittar ingen som säljer nya. Vill inte eftermontera något annat eftersom man troligtvis får modifiera en massa. Någon som vet vad bmw tar? | |
|
Har tyvärr ingen aning om vad bmw tar för ett harman kardon system men skulle kunna tro att det är snuskigt dyrt! Det finns uppgraderingar till din bil som är modell anpassat osv så det sitter som original men låter bättre ;) Länk Själv varit inne på att köpa ett kit från dem men jag valde att bygga om själv istället. och gör man det ordentligt så ser man ingen skillnad ;) BMW är livets mening |
|
|
Tack för svaret JesperPM Jag har själv kikat på den sidan men kan tycka det är lite dyrt. Jag är förövrigt nöjd med systemet men det är just mellanregistret jag vill byta på båda dörrar. lite större än vanliga små diskanter man köper och dessa verkar omöjliga att hitta lösa på nätet gissar att det är 1.5" eller något åt det hållet. Bäst vore troligtvis att montera en 4" koaxial men eftersom hålet är anpassat för två minihögtalare som inte går att köpa och som dessutom sitter i en special ram så blir det svårt. "varför kan dom inte montera högtalare med vanliga mått" :) Du får mer än gärna maila över lite bilder på ditt bygge om du nu har det. |
|
|
Jepps det är lite dyrt! Kostar att ligga på topp ;) Har tyvärr inga bilder som jag kan skicka. det jag gjorde var att jag helt enkelt plockade bort både diskanten och mid-basen som det är på både min och din bil, och ersatte den med en diskant. Så nu har jag två diskanter i dörrarna och låter basen som sitter nere vid fötterna sköta resten med både bas och mid-bas. Funkar utmärkt och låter fantstiskt bra :) Tog mig ca 2 dagar att få allt så som jag ville ha det. Men det låter bra:) Och när jag säger bra så menar jag inte som en nybliven körkortsägare med mycket bas menar. Utan det låter rent och bra rakt igenom med lite bas för att ge den där extra fylligheten i ljudet som jag eftersträvar. BMW är livets mening |
|
|
Jag köpte ett par diskanter igår. Tänkte chansa. men då är det ju bra att man fått det bekräftat att det funkar :). Var lite orolig att jag skulle spränga dem direkt. Om vädret tillåter så ger jag mig på det idag efter jobbet. |
|
|
Tyckte att du gjorde ett väldigt klokt val :) ta tid på dig ner du bytar, på så sätt så blir det ofta lite bättre :) Det ska nog lite till innan du spränger nya diskanter ;) Lycka till! Skriv gärna sen hur du tyckte att det blev så kan ju fler ta del av den infon också :) BMW är livets mening |
|
|
Idag fick jag lite tid över för att byta ut mellanregistret på förarsidan mot en diskant. fick bygga om lite för att kunna sätta dit diskanten eftersom den var lite mindre än orginalet. Känns lite lustigt att ha dubbla diskanter, var lite orolig att det skulle bli lite för skrikigt. Nu står nästa dörr på tur. Men jag kan redan nu berätta att det låter bättre än vad det gjorde innan helt klart :) Eftersom jag redan öppnat dörren en gång innan visste jag exakt hur jag skulle göra så allt som allt tog arbetet inte mer än 1h skulle jag tippa på :) Om någon vet var man kan få tag i 6x9 högtalare som inte är koaxiala så hör av er. Hade velat byta ut elementen i baslådan. Har googlat och hittat en kille i USA som bytte ut sina mot något lustigt märke som inte säljs i Sverige. |
|
|
Skönt att höra att det blev bra! Vad är det för konstig bas du har om du kör 6x9?? Ska spana efter och se om jag kan hitta något jag med :) BMW är livets mening |
|
|
Sådär. Igår bytte jag även högtalaren på andra sidan. blev riktigt bra :) Jo, det är harman kardons orginal högtalarsystem. Baslådan sitter fastskruvad under hatthyllan. I den sitter två stycken 6x9 element. "bara bas". såhär ser den ut Länk skulle kanske kunna gå att skruva i vanliga 6x9 koaxiala element. Borde väl ändå sitta ett filter som bara matar bas signal. |
|
|
Aha då fattar jag! Men kan nästan sätta en peng på att det även spelas diskantljud genom dem högtalarna! Jag har den stora ljudänläggningen i min bil. eller ja hade iallafall. Där hade jag separata diskanter osv bak original, men det var ändå diskantljud genom "basarna". Så testa sätt igång ditt system och sätt örat riktigt nära till, och kolla om du har diskantljud i högtalarna! Har du det så rekomenderar jag dig att köpa ett par dyra och ordentliga 6x9 koxial-högtalare. Köpte själv infinity till min och det trycker på riktigt bra :) Och där är inbyggt så bas går till basen och diskant till diskanterna. Kolla det och återkom gärna sen :) BMW är livets mening |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.