|
|
|
|---|---|
|
När jag höll på att ansluta Tvfree kabeln och aux kabeln till tvmodulen fann jag att auxkablaget hade en separat ingång för kamera. Kunde inte riktigt släppa tanken om att ha en back kamera på kombin. Har ju PDC men den ger ju inte någon uppfattning om hur det ser ut bakom bilen. Efter mkt sökande och googlande fann jag en kamera som var integrerad i ena regskylts belysningshållaren. Fick efter viss modifiering att få den att passa. Nu till det värsta av allt, plocka ner inredningen till bakluckan och inredning höger bak i bagaget vilket var en massa försiktigt lirkande med alla plastklips som fanns. Valde att dra signalkabeln från kameran längs med den befintliga kabelstammen ner till tvmodulen. Strömmatningen till kameran tog jag från backljuset. Likaså anslöt jag pin 17 i blåa kontaktstycket till tvmodulen till backljuset via ett relä som automatiskt skiftar om bilden i monitorn till back kamera kanalen. Och hur fungerar det då? Det fungerar kanon! Kameran jag köpte har också en skala i bilden som skall göra det lättare att uppskatta avståndet. Ett hett installations tips för dem som har tvmodul. /Scnitzermann | |
| Lysande! Det vill jag ha i min e39 också! Var hittade du kameran? Jag förstod inte riktigt hur du drog kablarna, från luckan upp i gångjärnen mot taket? Och sen? | |
|
Jag hittade kameran på Ebay.co.uk, Länk Modifieringen innebar att jag kapade/fräste av 20mm av höjden på kameranboxen. Elektroniken ligger så lågt ner ändå. Sedan tätade jag locket med svart silicon och skruvade ihop den för att inte utseendet skulle avika mot innan. E39 kanske har mer plats vid nummerskylten än på min e46a. Kablarna drog jag igenom kabelstammen på luckan, vid gångjärnen in i gummgenomföringen på taket, ner vid stolpen till bagaget längs med högersidan till tvmodulen som ligger strax innan baksätet på E46. Kabeln, pin 17 i det blåa kontaktstycket till tvmodulen skall jordas i samband med när backen läggs i. Backljuset, blågul kabel, har positiv matning vilket medför att man måste koppla in ett relä för att få den funktionen. Nu efter att ha tittat i Realoem.com har jag sett att det finns kamera till backspeglarna och till fronten. Skall forska vidare hur de skall kopplas och monteras. Hittade även en mer slimmad variant för ovannämda installation. Länk /Scnitzermann |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.