|
|
|
|---|---|
|
Har haft min M3 E90 nu i typ 2v. Manuell låda och den är otroligt trvligt att växla, växlarna otroligt exakta å bara snäpper in i sina lägen. Har dock en fråga hur era manuella lådor ter sig i början när du kör. Min kan vara otroligt kinkig å få i 1:an på. Stod i kö igår och den ville som inte snäppa in riktigt, tryckte lite och då lät det som om jag aldrig kört en manuell låda tidigare (läs "skraaaaaaaaap"). Upplevde samma sak i morse, 1:an ville inte i när jag satt å fiskörde. Detta är typiskt kanske 2-4min efter jag kört iväg. Direkt när jag rullar ur p-rutan och skjuter iväg går det lättare. Alla andra växlar går fint, just 1:an är kinkig. Det går fint sen när bilen gått lite varm. Någon mer som upplevt detta? Var lite samma känsla på min 130, 1:an kunde vara svår. | |
|
Har liknande problem/beteende, med skillnaden att min kan skrapa när jag går från 3:an till 2:an. Första gångerna trodde jag att jag inte trampade kopplingen i botten, men det gör jag. De tillfällen jag går ned på 1:an med kall låda, så dubbeltrampar jag alltid av gammal vana. Kanske bara är så med kall olja i lådan, och nedväxling då ingående varvtal skall i princip dubblas? |
|
| Ettans växel är väl nästan alltid utan synkring. | |
| Tryck i 2an och sedan 1an innan du börjar köra, brukar lösa det för mig. | |
| Precis, i med en annan växel först. Och pressa för fanken aldrig i en växel som inte vill gå i. | |
|
Nej, det e jättedumt att tvinga i växeln. Men utan att veta bätte och ståendes på motorvägen fick man ju försökra komma därifrån. Labbade hsh lite igår, och avsaknad av synkringar verkar logiskt. Gasar man lite så slinker växeln in, typ dubbelkoppling gör motsvarande jobb med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.