AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.704

Nybilsfundering - E91 318d eller 320d

Sida 4 av 4
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har hunnit lägga 250 mil på min och det jag konstaterat är att den levererar utlovade prestanda i acc 80-120 på 4:an och 5:an, t.o.m. någon liten tiondel eller två snabbare. Och den går utmärkt att såsa på med i 1200-1300 rpm utan protester, egentligen ännu lägre men då säger växelindikatorn ifrån. Har ännu inte testat varva mycket över ca 4000 rpm men upp dit drar den bra. Hur den är jämfört med 177:an kan jag däremot inte säga för jag har knappt kört den annat än någon kort testrunda med demobil.

Med xdriven och kortpendlingskörning in till stan (snitthastighet på displayen ca 60-65) har förbrukningen landat på 0,65 l/mil, vilket är jämbördigt med min gamla 120d 163 hk, kanske t.o.m. aningens snålare. Med 4wd och tyngre bil är det riktigt bra tycker jag! För att komma under halvlitern måste jag hålla jämn fart max ca 90 km/h, i såna lägen var 120:n snålare men det beror nog helt på 4wd:n.

Vad jag möjligen saknar är en tydlig kick, motorn är väldigt rak i momentkurvan så man får ingen direkt herrejösseskänsla vid acceleration. Kanske det blir trimbox eller liknande så småningom ;)
Jonas T: imponerande siffror. Tankade i går, efter att ha kommit till 72 mil. Min visa 0,73/mil.
Tyckte det var bra med x-drive, men jag har i stort endast landsvägskörning.
Har du manuell eller automat? 17" eller 18"?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har manuell, så det är säkert därför du inte kommer ner på samma siffror. Sitter 17" på just nu, det får bli 19" till nästa sommar så kan jag använda originalfälgarna till vinterdäcken.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Den där "herrejösses" :-)) känslan kommer lite när motorn passerat 500 mil.
Kompisen köpte en ny 530D och upplevde den som riktigt rivig men gade förväntat sig mer av den nya motorm på 245 hk. Men efter 500-600 mil så släppte det sa han. Kändes som det hade kommit minst 20-30 hk ytterligare och ett rejält turboskjut vid 1500 varv redan.

Byta upp sig? Till vad då?
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Kan flika in lite om herrejösseskänslan och dieslar, har en 325d som gått 3000 mil och den går otroligt bra nu! Tydlig skillnad blev det redan runt 1000 mil då jag upplevde att motorn både lät goare och gick bättre. Som en bonus så sjunker förbrukningen en aning med..
Låter topp detta. Skall köra massa i sommar, så jag passerar 1000 mil.
Sen bidrar säkert mina 18" till lite ökad förbrukning med.
Kul att ni är nöjda med bilarna, jag har något att se fram emot i Augusti.
Jag hoppas komma ner till 0,5 l/mil med min körprofil, med mest motorvägskörning, 6 mil/dag.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Riktigt härligt att höra att ni är nöjda med era bilar. Min säljare på Förenade bil i Malmö (riktigt bra kille) sa att de kan ta upp till 1500mil innan förbrukningen kommer ner. Men skulle de komma tidigare så är ju de kanon och om de är fler kusar som får vara med i leken så är de inte heller fel. Tycker faktiskt att min förbrukningen just nu på 0.59 efter bara 70mil är helt ok,om men jag hoppas och tror att de kommer att sjunka längre fram. Kanske ska tillägga att min körning väger över till landsväg då jag pendlar i jobbet.

Härligt att köra BMW igen. :o)
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag kan rekommendera att inte lita på datorn när det gäller förbrukningssiffror. Min dator säger 5.7 liter på 10 mil men sanningen ligger på 6 - 6.1 ungefär när man räknar på körd sträcka och tankad volym.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Min dator visar visserligen också fel men det verkar regelmässigt hamna på måttliga 0,02 l/mil.

Det var värre med min gamla 120d, den visade alltid minst en halvdeciliter fel oavsett trimbox eller inte. Samma var det förresten även med den Audi A4 TDIq170 jag hade nyligen. Den bilen var dessutom över decilitern törstigare än min nya BMW. Och slöare :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Den bilen (Audi A4 TDIq170) var dessutom över decilitern törstigare än min nya BMW. Och slöare :)

Varför slår du in öppna dörrar?........:-)

Byta upp sig? Till vad då?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Nu har jag gjort några effektmätningar med min iPhone. När bilen hade gått precis över 200 mil och jag vågade mig på att börja fullgas-acca fick jag inte ut mer än ca 145 hk på drivhjulen = runt 160 hk på svänghjulet om man antar 10% förluster, men idag vid 270 mil så gav den faktiskt 162-163 hk = ca 180 hk på svänghjulet. Så helt klart börjar motorn lossna :)
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Intressant, vad är de för "app" som du testat detta med? Har själv inte hunnit passera 200 mil än dock men de kommer. ;-)

Härligt att köra BMW igen. :o)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag kör Dynolicious, den var väl en av de första ordentligt genomarbetade tror jag och den funkar bra. Men det finns ju en hel del olika att prova.
I dag anlände min äntligen min 320d till handlaren!
Får dock vänta till på måndag att hämta ut den, men var naturligtvis förbi och kollade in pärlan.
Känner mig 100% nöjd med mitt bilval, både vad gäller färg och övrig utrustning.
Blir långa dagar fram till måndag...

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.