AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.705

Nybilsfundering - E91 318d eller 320d

Sida 3 av 4
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Din spec ser trevlig ut. ;o)

Stod själv i valet mellan 318d och 320d men efter att jag provat båda motorerna direkt efter varandra så var valet lätt måste jag säga. Att de skulle vara skillnad förstod jag men att de skulle vara så stor skillnad trodde jag inte faktiskt.

Ska bli riktigt trevligt att köra BMW igen. :o)
Zizou: du o jag har beställt nästan exakt likadana bilar...
Skönt att höra att det är stor skillnad mellan 320d o 318d även i praktiken.
Eftersom jag inte kunde testa modellerna hade jag svårt att välja.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
BlackMunichWagon: Trevligt, när har du leverans på din?
Ska kanske lägga till att de var 177hk som jag provade men den som kommer har ju fått den nya spisen på 184hk, inte helt fel.

Ska bli riktigt trevligt att köra BMW igen. :o)
Hade valt en snik/beg 325d, annars likväl en 316d. Att det är stor skillnad fyrorna emellan blir jag mkt förvånad över.
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
När du provat så kommer din förvåning att visa sig vara sanning. Dessutom så är skillnaden mellan nya 320d och 325d inte allt för stor vad jag kam läsa mig till.
Visst är gångkulturen på en 325d helt annorlunda mot en 320d men kan tycka att de är mer än bara motorn som ska få plast i budgeten. ;o)

Ska bli riktigt trevligt att Köra BMW igen. :o)
Verdi
turbo4ever,
Ja, det skiljer en jävla massa hästkrafter mellan 316 och 320 om inte annat. För att vara ärlig har jag inte riktigt fattat vad "gångkultur" är. Mindre risk för kärringstopp? Mindre vibrationer på tomgång/låga varv?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mindre vibrationer, bredare effektregister, skönare motorljud.

-------
//Lövet
Verdi
Effektregistret? Jag kollade effekt och vridmomentsdiagrammen för 320d och 330d och om något så ser 320d:s kurvor flackare ut. Hur menar du annars?

Vibrationer och ljud. Ja, där är vi nog alla olika.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Säg att 320d har 240Nm (34hk) vid 1000rpm och 330d har 400Nm (57hk) vid samma varvtal. (Skjuter från höften med vridmomentsiffrorna, effekten beräknad på mina påhittade vridmomentsiffror) Det är då troligt att 330d går bättre vid samma varvtal och därför är den bekväm att använda redan vid så låga varvtal, alltså uppfattas det registret som går att använda som bredare efter som den går bra från lägre varvtal.

"Alla" bilar med mer effekt uppfattas nog som om det har ett bredare register, undantaget extrema sportbilar och racebilar som är byggda för annorlunda bruk.

Visa gärna effekt eller vridmoment för bilarna om du har!

330d: Länk

1000 varv:
330d ca 30 hk/200 Nm. ~ 13% av maxeffekt
320d ca 23 hk/160 Nm. ~ 13% av maxeffekt

1500 varv:
330d ca 65 hk/300 Nm ~ 28% av maxeffekt
320d ca 50 hk/210 Nm ~ 28% av maxeffekt

2000 varv:
330d ca 140 hk/495 Nm ~ 61% av maxeffekt
320d ca 95 hk/340 Nm ~ 54% av maxeffekt

4000 varv.
330d ca 230 hk/405 Nm ~ 100% av maxeffekt
320d ca 175 hk/310 Nm ~ 100% av maxeffekt

Över 4000 varv så är 320d aningen vassare med avseende på maxeffekt. Den sjunker snabbare på 330d.

330d har en liten fördel vid lägre varv. Det får jag erkänna. Sen var det inte jättelätt att tyda de där graferna. De är ju inte så exakt graderade så jag höftade lite. Säg till om ni tycker att jag läst fel på nåt sätt.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ja, skam vore det ju annars om man inte fick något för det drygt 57%-iga prispåslag som skiljer en 335d från 316d... ;)

Det är väl med bilar som med sprit. Man blir ungefär lika full på en flaska Renat som på en Ardbeg, men den senare möjliggör en helt annan upplevelse på vägen, om man bara har förmåga att uppfatta och uppskatta nyanserna. Och ska man tycka det verkligen är värt pengarna måste man nog vara lite entusiast också.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
...och det är klart, plånboken kanske gör att man får nöja sig med Famous Grouse.
I helgen fick jag också tillfälle att provköra 318dT och 320d (177) efter varandra. Tycker faktiskt att 318d gick riktig bra och harmoniskt, kräver dock flitigt användande av växelspaken för att få fart. Verkar riktigt snål, färddatorn visade 0.51 under min provtur i Stockholm och då hade bilen bara gått 190 mil.
320d gick bra mycket bättre, men någon raket är det inte och den verkar dra lite mer. Ändå nöjd att jag valde 320d, men får bli en vända till Vtech nästa vår.

Provlyssnade på standardanläggningen, alla på AP tycker den är kass, men jag tyckte den var ok för normalt lyssnande och funderar på att ta bort HiFi 676 optionen. Skulle jag ångra mig går det ju att uppgradera till rimligt pris.

Har också funderat på lägga till Sensatec klädsel isf tyg. Vad jag här läst mig till är sensatecen i E90 mycket behagligare än tidigare modeller, men långt från riktigt läder. Tycker den verkar snygg o praktisk, men verkar ganska ovanlig option i Sverige.

---
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag är rätt nöjd med standardanläggningen, med tanke på vad folk skrivit om den. Den låter betydligt bättre än i 1-serien, där var det verkligen kasst ljud! Det beror ju förstås på vilka krav man har, men för vanlig slö radiolyssning duger standardljudet för mig. Kommer nog iofs att stoppa i Alpine-paketet ändå, men det är ingen panik.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
ljudet e det absolut inget fel på i E91 med Professional stereon som ingår i Comfort paketet.
Låter mycket bra även om man spelar skivor med lite tryck i!

Hifi 676 ger lite bättre diskant än std systemet men fortfarande är basen alldeles för tunn. Inte alls värt de extra 6kkr om någon frågar mig. Bättre i så fall att ta steget upp till 677 Pro Logic anläggningen som låter riktigt bra!!
Pro Logic finns inte längre utan har blivit ersatt med Harman Kardon HiFi system
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Då var den levererad och de lite mer än 2veckor tidigare än beräknat, tack för de. :-) Har bara kört ca 60 mil men känner mig riktigt nöjd med bilen.
Grattis till nya bilen! Perfekt att få bilen innan semestrarna.
Tyvärr måste jag vänta till mitten av Augusti innan jag får min bil. Trodde det skulle gå snabbare, men jag fick inte plats i Juni produktionen.
Vad tycker du om 184hk motorn, märks någon skillnad mot 177hk versionen?

---
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Jo de var skönt att få den innan semestern. När de gäller skillnaden mellan de olika motorerna så vet jag faktiskt inte de än, rekommendationen från säljaren och instruktionsboken är att ta de lite lugnt de första 100-200 milen. Men lite har jag provat på någon växel och visst finns de mos i rovan under huven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.