AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.702

Nybilsfundering - E91 318d eller 320d

Sida 2 av 4
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Nja, jag vet inte riktigt. Om man antar en 318d som grund, så hamnar den med BMW Billån på ca 3300 kr/mån (grundpris + 20k utr). En 320d landar på 3600 kr/mån, och en 325d på 4000 kr/mån. Lägg till en dl per mil, högre skatt, större värdeminskning, aningens högre däckskonto osv. så är man snabbt uppe i över en tusenlapp per månad i skillnad.

Har man marginaler att ta av så är det ju inga problem men börjar man på en 318d så är det ändå ett ganska stort steg till en 325d i slutändan. Och då har BlackMW redan hoppat upp en bit jämfört med 540:n i kostnad.
Skillnaden i prestanda mellan 320d (184hk) och 325d är marginell. Däremot har 320d bättre bränsleförbrukning.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Den fundamentala Skillnaden mellan en 320d och 325d är inte prestanda hit eller dieseldroppar dit, det är upplevelsen. 6a är en 6a.
Om du byter från 2st fina E39or med riktiga motorer i båda så tror jag att du kommer "växa ur" 318d/320d relativt snabbt.

Ju längre man kan värja sig mot bilbytardemonen, desto bättre rent ekonomiskt. Så om resultatet av att du tar en 325 istället blir att du behåller bilen längre (nöjd) så kan det mycket väl bli billigare i slutändan 8längre tid att kvitta värdeminskningen mot).

Jag har haft en E46 320d, och det var en jäkligt trevlig sparbössa. Men om kostanden för att åka motsv 6cyl hade varit 10% högre hade jag inte tvekat.
Nu fanns ju inte det alternativet när jag letade (beggad bil i ovanlig färg)
Intressant input från er, men gjorde inte det direkt lättare att komma till beslut. En 325d skulle kosta ca 1000kr mer per månad än 320d och det tycker jag inte det är värt för 20hk och skönare motorljud. Dessutom, för att jag skulle bli helt nöjd med bytet skulle jag vilja ha automat och läder och då springer kostnaderna iväg.
Det finns trots allt ett nöje i att åka en ny bil som inte behöva tankas så ofta, så 318 eller 320 får det bli om jag nu köper ny bil.
Eftersom jag ändå behöver 2 bilar så kanske jag behåller en av E39orn till frun som kör högst 500 mil/år.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Dags för uppdatering.
Skrev idag på köpavtalet för en 318dT med följande spec;
Comfort paket
Dynamic paket
M-läderratt
Förvaringspaket
Rökarpaket
USB
HiFi högtalarsystem
Svart innertak
Drag
Servotronic
Isofix

Har jag missat något väsentligt i specen?

Servotronic och svart innertak funderar jag på att ta bort, inte säker på att det är värt 5000 extra.

---
Buspelle
Blir säkert en utmärkt trevlig bil. Servotronic är knappast nödvändigt, men klart bekvämt. Svart innertak är både dyrt och helt onödigt, men otroligt mycket snyggare. Bluetooth hade jag valt till framför t ex HiFi, men det är ju en fråga om vad man prioriterar att pyssla med när man kör bil.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller delvis med Buspelle, men jag hade personligen hellre bytt ut svart innertak och/eller servotronic mot blåtanden och behållt HiFi. Behållningen av svart innertak tycker jag dock beror lite på vilken färg man har på inredningen i övrigt. Servotronic hamnar långt ner på min lista.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Svankstöd är bra, men saftigt prissatt för ett svankstöd. Men jag skulle nog tagit bort servotronic och in med det istället.

Hifi skulle jag inte köpa en bil utan.

Jonas T
E61 535d M-sport
Specen känns rätt solid.

Jag skulle dock själv aldrig beställa en bil utan dieselvärmaren. Och det trots att jag har varmgarage. Förhållandevis prisvärt dessutom i kombination med Comfortpaketet (eftermontera kostar ju uppåt 30k!). Bra säljargument som begbil dessutom, åtminstone här i norr.
Och jag tog min med Bluetooth vilket jag absolut inte ångrar, även om det är löjligt dyrt i förhållande till vad tekniken bakom egentligen kostar. Blåtand och farthållare är nog mina mest använda tillbehör. Känns dessutom rätt fånigt att ha en massa knappar på ratten som inte funkar annars ;)

Däremot är jag glad att jag inte valde svart innertak (hade det på min förra 120). A-stolpen blir ruggigt massiv med svarta taket, nästan som att sitta i en bil med helbur (vilket iofs kan vara kul om man vill leka STCC). Med det vita taket så känns den smalare och mindre iögonenfallande. En nackdel är iofs att kläseln på bakluckan också är vit och alltså mer smutskänslig.
OK, jag skippar nog både svart innertak o servotronic.
Blåtand är nog praktiskt, men jag ringer inte så mycket från bilen för att det skall vara värt kostnaden.

Bra tips att lägga till dieselvärmaren, skall fundera om det är värt 10 lök.
Hur funkar värmaren rent praktiskt? Värmer den både motor o kupén? Går den på timer eller bara via fjärren?
Jag har kallgarage hemma och eluttag på jobbet så jag hade tänkt montera elmotorvärmare. Jag har inte kollat pris för detta än, någon som vet på vad det kan landa på?

---
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du eluttag både på arbete och hemma tycker jag dieselvärmare är lite onödigt. Trevligt tillval helt klart, men det är ju vad jag minns inte billigt.

Får man bättre pris i samband med Comfort-paketet? Kostar det bara 10kkr då?

Sim
F11 530dA
i3
Fin bil!

10.400 SEK såg jag just att det kostade i samband med Comfort-paket. En elektrisk värmare inkl kupévärmar uttag går väl på 4-5k ? Då närmer vi oss en nivå, där man nästan inte kan säga nej till en sådan underbar pryl!

Ångrar att jag inte har det i dag. Går på 35k DKK här i DK från fabrik eller 25k DKK eftermonterat :-(
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Det kallas ju kupévärmare och jag har bara hunnit snabbtesta den en gång, men nog kändes det som att även en slang till motorn blev varm. Lär väl visa sig till hösten... Värmaren går att styra både med timer och via fjärren. Jag förstår folk som inte vill kosta på 10 papp (rabatterat pris med comfortpaketet), men har man en gång vant sig går det knappast att vara utan.
Har skickat powerpost till dig BlackMunichWagon.
Om en bra deal. ;)
BMWMunken: Såg din PP, men jag har redan beställt. Dessutom saknar din bil mycket av den utrustning jag vill ha för att trivas. Prismässigt är skillnaden inte gigantisk och denna gång vill jag vara första ägaren..

---
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Vad blev det för färg?
Ska du joina oss som åker Karmosinröda E91or? :D
Japp, Karmosinröd E91 blev det, var inget svårt val att göra!

Däremot lutar det åt att jag ändrar beställningen till 320 istället. Skillnaden i prestanda mellan 318 o 320 är stor och nog värd 500:- extra i månaden.
Dessutom hoppas jag att förslaget på ny fordonsskatt 2011 går igenom, då kostar en 320d knappt 1700 i skatt.

---
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag tar inte gift på det, men jag har för mig att skatteförslaget är klubbat i riksdagen någon gång i fjol höstas.
Jaha, det har jag missat. Tror du har rätt, hittade ändringarna i vägtrafikskattelagen i SFS Länk

---
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Glöm inte högglans shadowlinelister! En Karmosinröd E91a ser horribel ut utan dom! :)

Annars grattis till ett bra val av bil :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.