AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.703

Nybilsfundering - E91 318d eller 320d

Sida 1 av 4
Funderar starkt på att sälja mina E39or och beställa en ny E91a istället.
Velar mellan 318d eller 320d och har spenderar några sena kvällar på research. Nu har jag kört fast och skulle vilja veta vilka erfarenheter som finns här.

Var förbi ÅF i dag, men de hade ingen demobil med dessa motorer.
Istället provade jag en 325dAT o 118d. 325an gick som en dröm, men tyvärr över min budget. 118d är en traktor i jämförelse, oerhört missnöjd med det högljuda dieselknattret på tomgång och låg fart. Uppe i fart gick den rätt tyst, och accelerationen var ok, men rätt död under 1500rpm.
Säljaren menade att bilen var rå (rullat 15 mil) och därför bullrade mer, men jag är inte övertygad.

Är motorljudet bättre isolerat i E91 eller är den en 6a som gäller för att slippa oljudet?
20d motorn med 184hk kunde jag inte prova, men på pappret är det stor skillnad i prestanda mot 18d. Fördelen med 318d är miljöklassningen, och därmed lägre ägandekostnader, ca 500:- månad för mig. Frågan är dock om jag kan leva en så "slö" bil, så just nu lutar det åt 320d, tror jag......

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
En fråga till, vilka rabatter har ni som beställt dessa modellen fått?
På den första offerten fick jag 5% utöver paket och touring erbjudandena på följande spec;

320d Touring 326 000 sek
Karmosinröd A61 0 sek
Tyg Vertex Anthrazit EBAT 0 sek
LM Fälg V-eker 285 17" (Del av Dynamic package) 2KU 0 sek
Comfort package 7RS 20 000 sek
Dynamic package 7RR 23 100 sek

Servotronic 216 2 600 sek
Ej Modellbeteckning 320 0 sek
Dragkrok infällbar 3AC 9 200 sek
Isofixfästen 470 900 sek
Förvaringspaket 493 1 500 sek
Extra 12 - volts uttag 575 600 sek
HiFi Högtalarsystem 676 5 700 sek
USB-Anslutning 6FL 3 200 sek
Bortfall av takrails ZAA 0 sek

---
Du får aldrig samma gångkultur i en fyra som i en sexa, oavsett hur mycket isolering i bilen. Sen om man tycker det är värt merkostanden i inköpspris (nypris), kapitalförstöring och driftskostnader är upp till var och en att bedöma. Jag har kört 118d och jag tycker E91 känns tystare och lite mindre burkig.

Jmf också försäkringskostnaden, skillnaden för mig mellan en 325dT och min nuvarande ligger på 3kkr/helår, men skillnaden kan vara större för dig.

När det gäller andrahandsvärdet är en 320d svårslagen, den tilltalar en stor del begagnatkunder som inte bara letar BMW, medan 325d och uppåt främst tilltalar bilnörden (läs Autopowerbesökaren ;-)

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Fast nu stod väl valet mellan 318d och 320d?

Jag skulle ha valt en 320d med nya motorn om det är de alternativen som finns.

Jag köpte precis en E91 men det blev en 325:a och jag är oerhört nöjd med motorn (och bilen så klart). Sjukt bra bil!

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
318d är ju ett mer ekonomiskt val med skattebefrielse i 5 år och lägre inköpspris. Själva förbrukningen är jag inte helt övertygad kommer att vara lägre i verklig körning. Upplevelsen av buller mellan de 2 är identisk. Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.

-------
//Lövet
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Håller med Kristoffer på alla punkter. Jag hade 120d förut men 3:an är tystare och mer komfortabel. Men den är inte lika vibrationsfri som sexan.

5% utöver kampanjer låter som en ganska rimlig nivå, jag tror inte jag fick mycket mer än så trots att jag känner säljaren. Tiden med tokprutande verkar vara över, försäljningen går för bra för det. I fjol kunde man ju i praktiken få ett M-paket gratis om man tog en lagerbil...
Däremot lade jag ordern dagen innan prishöjningarna men fick den uppdaterade 184 hk-modellen, så jag sparade några tusenlappar tack vare det ;)
Shifty: Trådskaparen skrev "Är motorljudet bättre isolerat i E91 eller är den en 6a som gäller för att slippa oljudet?" och det var därför jag beskrev mina erfarenheter av 1-serien vs 3-serien.
pa
2
patsod
E39 528i Touring -98
BlackMunichWagon: Varför inte en 320D Efficient Dynamics Edition med 163 hästar och miljöbilsklassad?

Har precis beställt en just för att jag ville ha en miljöbil.

mvh
Patric
BlackMunichWagon: Varför inte en 320D Efficient Dynamics Edition med 163 hästar och miljöbilsklassad?
Den kan jag nog svara på. Tittar man i BlackMunichWagons utrustningslista ska han ha dragkrok och 320D EfficientDynamics Edition går inte att få med dragkrok.
patsod skrev "BlackMunichWagon: Varför inte en 320D Efficient Dynamics Edition med 163 hästar och miljöbilsklassad?"

skulle det ha stått överst i mitt förra inlägg.
Tack för svaren. Förstår att en 4cyl aldrig kan bli som en 6cyl i gångkultur, men kan inte motivera en 325d ekonomiskt. Viktigast för mig är att oljudet åtminstone isoleras och det verkar som 3-serien är bättre i det avseendet än 1an.
Skillnaden i kostnad mellan 318 o 320 är inte stor, totalt knappt 500kr/månad pga lägre värdeminskning i kr och ingen skatt för 318d. Jämfört med min 540 blir det totalt, över 3 år, ca 600 kr/mån dyrare att åka ny 318d. Tycker jag är en ganska ok merkostnad, men frågan är om jag står ut med en liten dieselfyra.

---
pa
2
patsod
E39 528i Touring -98
Chris87:

Helt rätt, jag missade det i hans lista. Men å andra sidan kanske han kan låna grannens bil med drag ;-).

Jag blev själv lite irriterad när jag beställde min bil för jag ville ha dragkrok. En diesel med 163 hk är ju en bra dragbil. En ren gissning är att det inte skulle gått att miljöklassa bilen med den extra vikt en dragkrok innebär.

Chris87 o patsod: 320d ED vore intressant om den fanns som Touring och som sagt med dragkrok. Draget är inte livsviktigt, men praktiskt att ha och ökar andrahandsvärldet.

---
jag förstår inte heller varför 320d ED inte kan fås med drag. 320d ED har lägre förbrukning/utsläpp än 318dT ändå går det att få drag på 318d med bibehållen miljöklassning.
En möjlig anledning kan vara OM 320 ED har annan konstruktion på luftinsläppen/kylningen som inte medger körning med släp.
Volvo V50 DRIVe har 0kg släpvagnsvikt just pga detta.

---
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
V50 DRIVe med Start/Stopp har 800kg som släpvagnsvikt. Vanlige V50 DRIVe har runt 1400kg.

-------
//Lövet
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
S/S varianten har tilltäppt grill så det är för kylningens skull som man begränsat.

-------
//Lövet
Jag valde 320dT, för att jag tycker den ger bäst kompromiss mellan pris, prestanda och kostnad. Med den nya 184hk motorn kommer det bli en grym bil.
Man vet ju inte vad som händer med miljöbil-tänket om vi får nya makthavare, så hela fördelen kan ju ryka om några månader.
Helt subjektivt är den så jag resonerade.
Sen om jag vill trycka på foten, så får jag låna grannens M5

Min 320dT blev byggt klar i dag och åker till hamnen i morgon. Hemma inom
4 veckor. *s*
Lövet, jag gick efter infon på volvos hemsida, där står det 0 kg släpvagnsvikt för V50.

zootcase, inget är som väntans tider, vad blev det för spec på bilen?
Du verkar ha en schysst granne som lånar ut sin M5a så där bara.....

---
Karmosinröd
X-Drive
Dynamic
Komfort
Automat
Servotronic
Larm
Svankstöd
Drag
Isofix
Rökarpaket
Förvaringspaket
Fällbara huvudstöd bak
Bluetooht m/snap in
HiFi
Tonade rutor

Vad gäller grannen, så lånar han inte ut den hux flux, men ibland.......
Buspelle
BlackMunichWagon: Med tanke på din nuvarande bilpark och dina funderingar kring hurivida du blir belåten med en liten dieselfyra skulla jag råda dig att fundera ett varv till. Merkostnaden för att köra en 325a, diesel eller bensin, är knappast gigantisk och du får i bägge fallen en oerhört mycket trevligare bil. Det är absolut inget fel på BMWs små dieslar som fortskaffningsmedel betraktat, men är man van vid lite prestanda och en mjuk BMW-sexa eller åtta, så är det nog inte lätt att vänja sig vid den begränsade prestandan i en dieselfyra.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Håller med Buspelle!

När vi pratar bilar i den här prisklassen spelar knappas nån dl per mil eller några 10-tusenlappar så stor roll över tre år om du inte kör extrema mil.

Inser att man måste dra en gräns någonstans men som tips så kan jag säga att de gånger jag har snålat med bilinköpet har jag alltid ångrat mig i slutänden. Bäst är som vanligt att köpa det man vill ha även om det kostar nån krona mer.

Mvh
Arese
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.