|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E39 som jag känner på mig står inför ett större verkstadsbesök. Bilen går väldigt stötigt och "skakar" till vid ojämnheter på dålig väg. Nu har jag iofs 17" sommardäck men jag märker ingen större skillnad jämfört med 16" vinterdäck. Är det någon som vet vad det kan vara? Sedan tror jag att kopplingen är långsamt på väg att ge upp. Nu är jag inte den som brukar göra våldsamma rivstarter, men när jag försöker starta snabbt så slirar bilen på kopplingen istället för med däcken. Likaså går det att känna att kopplingen småhackar vid mycket försiktig start. Tredje grejen är vibrationer. Bilen vibrerade ganska ordentligt med vinterdäck. Speciellt vid 60km/h och vid 120 km/h. Detta fenomen försvann nästan helt när jag köpte nya sommardäck. Dock finns det kvar lite grann. Jag har iofs inte provat att balansera om däcken. Kan det vara något annat? Jag planerar att göra ett M-test för att få en så fullständig diagnos på bilen som möjligt. Testet är ju inte gratis och jag ser i framtiden en dyr verkstadsräkning. Är det värt pengarna? Kommer jag att få svar på vad som är dåligt på bilen? Hjälp mig!! Micke | |
|
Kan du inte göra ett kostnadsförslag hos bmw eller någon annan bra verkstad? Altså att dom kollar upp bilen vad som ska göras å ger förslag på kostnad. Kanske du får den gratis om du sedan utför reparationen där. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
ridern, Kallas inte det för problemsökning? Det brukar utgöra en ganska stor del av den totala kostnaden vid reparationer. Jag skulle vilja komma bort från just problemsökningen och istället kunna säga direkt vad det är som ska bytas. Genom ett M-test räknar jag med att få en helhetsbild över hur bilen mår och inte bara vad som kan tänkas vara fel. Tar jag in bilen på verkstad och ber dem felsöka kostar det lika mycket som ett M-Test, tror jag åtminstone. Micke |
|
|
Min polare gjorde det han sa att det var värt varenda öre. De hitta oljeläckage som inte ens bmw hittar. Grymt bra med m test för då vet man vad exakt som e paj. Vill du inte lägga så mycket pengar så kan du ju göra en kontroll på bilbesiktningen. alltså inte än besiktning utan fordons koll kollar ungefär samma sak som M-Test men inte lika utförligt. Jag har gjort det och de hitta ett par konstiga fel som jag inte trodde fanns. /Marvin |
|
|
Bmw har en gratis test som heter typ förbesiktning, dom brukar hitta mycket fel och den hade jag bokat in direkt, är du smart så berätta om dina misstankar så tittar dom säkert extra där. Detta är ett umärkt sätt att hålla statistiken på en jämn och hög nivå. Personligen så gissar jag på att ett M test är mer noggrant ochomfattande men kostar oxå därefter. "The original point and click interface was a Smith & Wesson" |
|
|
Jag skall själv göra ett konditionstest/förbesikting på BMW-auktoriserad verkstad i morgon. BMW själva sa att M-testet är bättre för att det är mer omfattande test. Jag nöjer mig dock med ett konditionstest, gjorde det på min före detta Z3'a. BMW kan läsa av bilens "svarta låda" och får då fram om motorn har misstänt på någon cylinder, om bilens larm har löst ut någon gång mm. Men att detta test skulle vara gratis som "pcdoktor" skriver stämmer ej - jag betalade dryga tusenlappen om jag inte minns helt fel... roadZter |
|
|
Var själv inne med min på BMW vid köp för en genomgång på bilen. Där fick man reda på allt karossmässigt samt varningslampor m.m. Dett kostade 800:- Men i och med att jag inte har en service bok på denna bil så skall jag även in med den på M-test. Vad kostar ett besök på M-test??? |
|
|
Plustest: Rekommenderas när du ska köpa en beg. bil och vill försäkra dig om en fullständig genomgång inkl. chassikontroll. från. 1.975:- från. 1.825:- M-Test: När du ska köpa eller sälja en beg. bil eller innan din bilgaranti går ut. Som Plustest exkl. chassikontroll. * inkluderar 1-årigt medlemskap i M, värde ca 355:- från. 1.395:-* från. 1.195:- Konditionstest Motorcykel Nu kan vi erbjuda dig konditionstest av motorcyklar på våra stationer i Halmstad och Helsingborg. 945:- 845:- Köpråd: För dig som behöver en enklare genomgång vid köp av billigare bil. Avsett för bilar med försäljningsvärde upp till ca 20.000 kr. 695:- 645:- Miljötest: För din katalysatorgaranti och miljön. Katalysatorgarantin gäller högst 5 år och max 8.000 mil, samt om bilen är servad enligt tillverkarens anvisningar. 395:- 360:- Trafiksäkerhetstest: När du vill veta bilens trafiksäkerhet. 395:- 360:- Övriga tjänster Pris/Kronor Medlemspris/Kronor Stöldmärkning: Ge tjuven bekymmer och skydda din bil med stöldskyddsmärkning. 295:- 245:- Rostskyddskontroll: Bilar rostar. Gör en kontroll innan din rostskyddsgaranti går ut. 525:- 475:- Motoranalys inkl. kraftöverföring: När du vill få besked om skicket på motor och kraftöverföring från 695:- från 645:- Skriftlig värdering i samband med Plus- eller M-test: Rekommenderas som underlag inför ett korrekt beslut vid t ex försäljning eller köp av bil. 595:- 545:- Skriftlig värdering med begränsad undersökning: Ger underlag vid köp eller försäljning av bil, vid bank- och finansbolagslån eller vid bouppteckning etc. 875:- 800:- Extra medlemsrabatt!! Bor du i Örebro, Falun, Växjö, Borås, Norrköping, Gävle eller Luleå? Då har du fått längre resväg till M Testcenter. Vi erbjuder dig därför en extrarabatt om du låter testa bilen på en närliggande ort. Erbjudandet avser Plustest samt M-test och gäller tills vidare. 150 Kronors rabatt!! På e-Butiken hittar du Motormännens övriga produkter. Är du medlem, logga in för att få medlemspriser! |
|
|
Jag har precis hämtat bilen från M-testet, 1695 kr blev det inklusive medlemsskap i Motormännen. Enligt protokollet har de kollat upp ganska många punkter, 140 st eller nåt i den stilen. Min bil verkade vara ganska frisk faktiskt. Stötdämparna fram bör bytas, och så måste jag tillbaka och gnälla på lackfirman som lackerade om bilen efter en krockskada i vintras. Lackjobbet är inte bra gjort... Bromskivorna fram börjar bli tunna också men annars är bilen tipp topp. Inte illa med 15400 mil på mätaren! Om M-test är värt pengarna? Kanske det kanske... Micke |
|
|
Det paradoxala är att gemene man oftast inte tycker att det är värt pengarna om M-testet inte visar några fel eller brister. Man skall inte gräma sig för pengarna man betalt för testet om bilen inte har några fel... Men så kan man inte tänka! M-test är som en försäkring och ofast en liten summa i sammanhanget om man köper en bil för mycket pengar. Sedan är valet upp till var och en om man vill testa eller ej. Som jag skrivit tidigare här på forumet så är det en fördel att kunna visa upp M-testprotokollet vid en eventuell försäljning av fordonet framgent. roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.