AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

Förbrukning, drar mer med sommardäck!?

To
11
Tomas-S
BMW 330i E92
Har en E92a 330i och har konstigt nog upptäckt att den börjat dra mer efter att jag slängde på sommardäcken. Med vinterdäck
och V-power kör jag blandan körning under 1l milen ca 0.96-0.98
(enl. färddatorn) och nu har jag under 3tankningar v-powerkört på
1.08 alltså va 0.12 mer än med vintercäken.

På vintern kör jag ett par 18" 225 fram 235 back med michelin RTF-däck.
odubbade.

På sommaren kör jag ett par 19" 225 fram och 255bak med Kumodäck ej RTF.

båda fälgarna är BMW orginalfälgar.

Konkreta frågan är helt enkelt beror den ökade förbrukningen på:
1: fel i datat (olika körstil, sträckor etc.)
2: däcktillverkaren, Kumodäcken drar helt enkelt mer
3: däckdimensionen är större och bredare = mer förbrukning.

har gått och tänkt på detta och hoppas du äntligen få svar!

PS. ingen som kan hjälpa mig uppdatera mjukvaran i min I-drive
till svenska för en billig penning?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 323Ci drar också mindre på vintern, beror säkert på det större motståndet med bredare sommardäck.

BMW CS #5206
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Samma här. Mina bilar drar mindre med samma körsätt, beror helt och hållet på däcken.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Däckens rullmotstånd är en viktig faktor. Just Michelin brukar ha lågt rullmotstånd på både vinter och sommardäck enligt tester.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Många som har lägre förbrukning på vintern, i synnerhet dem med motorvärmare. Min kompis pappa har kört 5000mil i årtionden och alltid
nära 1dl mindre på vintern.

Faktorer som lägre medelhastighet på vinterns samt smalare däck på mindre fälgar är självklara faktorer som påverkar bensinennotan positivt, sedan att dagen vinterdäck mer är en kompromiss mellan sommar däck och vinterdäck
med dubb, vilket gör att de rullar ganska lätt trots ett grövre mönster.

Personligen har jag exakt samma förbrukning, vinter som sommar!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en jobbarkompis berättade att hans förbrukning sjönk närmare en dl milen när han bytte från 255/30/19 till 205/50/16. inte 100% på siffrorna eller vilka däck de var. grymt stor skillnad iaf...

BMW ownz
Däckstrycket är en en mycket betydande faktor i sammanhanget. Hårdare pumpade däck rullar lättare! Jämför med hur trögt det går när du cyklar med en cykel som har halvpunka....

Dina däck har ju bara marginell skillnad i dimension
mellan sommar/vinter så det bör inte vara det.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
jag instämmer. Däcktillverkaren, ev. lufttrycket och bredden bak. Det skiljer ca 0.06l/mil under identiska kontrollerade förhållanden mellan 215/55 16 hakkapelitta och 235/45 17 dunlop sommar. det blir ännu värre om man inte pumpar lite extra i sommardäcken. jag ska ha michelin nästa gång tack vare förbrukning och ljudnivå. michelin primacy är för övrigt original
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Jag kör Michelin dubbfritt 195 på vintern och Kumho 225 på sommaren. Det är en stor skillnad på förbrukningen, minst 10%. Kumho-däcken ska snart skrotas till förmån för något med mindre rullmostånd...

/Johannes
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Samma här, men då kör jag med Michelin på vinterdäck, odubbat 225/45/17...och sommarsulorna har jag Kumho ECSTA med 235/35/19 fram och 275/30/19 bqk. Säger sig självt att den drar lite mer på sommaren, men skillnad från förra året. Då låg jag på runt 6,7 i förbrukning, men nu 5,7...med vinterdäcken 5,3.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Våran drar mindre med sommardäck, men då rullar bilen på 225/50-16 på både vinter (Bridgestone WR-71 dubbat) och sommaren (Michellin Energy). Michellin däcken är ruggiga när det gäller rullmotstånd.

Sen tror jag också att med bra fäste så blir det lite mer gasa vilket ger ökad förbrukning. Våran drar 1 dl extra per mil med dubbdäcken även på landsväg. Däremot är bilen tystare med vinterdäck.. go figure!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Verdi
Jag ligger 0,05 l/mil högre också. 0,57 istället för 0,52.

Jag har 17" både vinter och sommar så det är inte det. Däremot har jag tunga RTF-däck på sommaren men inte på vintern. Plus att sommarbakdäcken är 255 istället för 225 breda.

Man kör visserligen fortare på sommaren men de sista veckorna körde jag lika fort med vinterdäcken på torrt väglag. Då gick den minst lika billigt som under värsta vintern med isföre. Man kör ju långsammare men istället för man tyngre rullmotstånd pga alla ojämnheter och dåligt fäste samt kallstarter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.