AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.768

Lite"fränare" ljud från bilen

Sida 1 av 2
ki
38
kirren
Bmw e30-89
Hej!

vad ska man satsa på i avgasväg för lite skönare ljud
bilen är en e36 318is
funderar på ett kitt från mekonomen
eller bygga eget efter katt
men vad ska man ha för ljuddämpare och rör dimension?

mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Eisenmann race slutdämpare är mitt förslag. grymt ljud!

BMW ownz
Det är inte värt pengarna på en 318. Spara pengarna till service/reparationer istället..
2 eller 2,5" räcker länge på din. Hur mycket pallar du stå ut med i dönande? Tar du efter katten och nöjer dig enbart med slutdämpare dönar det bra. Vill du kunna sitta och kunna prata någorlunda, så sätt dit en dämpare cirkus 50 cm efter katten + slutdämpare.
ki
38
kirren
Bmw e30-89
Tack för ett bra och seriöst svar Clintan66

vad tycker du man ska satsa på för slutdämpare då?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Chris87: vad menar du egentligen? känner ett gäng personer som kostat på massa "bling, bling" på sina 316i/318is/320i/323i:or även 5 serie i samma motorklasser, och de har varigt nöjda.
går en 316 här som är fetstylad på alla sätt och vis. riktigt snygg faktiskt och låter riktigt gott. is:en låter grymmast tycker jag. men de är för just eisenmann race slutdämpare på den. de andra vet jag inte vad de har för märken.
visst 6:an låter grymmare utan tvivel.

BMW ownz
ki
38
kirren
Bmw e30-89
eisenmann dämparn va lite i dyraste laget, vad tror du om ett DTM eller liknande??

mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja de låter helt ok de med. dock inte hört de på en is.
funderar själv på de eller remus. dock inte kollat så mkt priser än.

BMW ownz
ki
38
kirren
Bmw e30-89
Okej var det här jag funderade på

Länk
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag hade av hela systemet från grenröret på min gamla 316 en gång under lite mekande, lät grymt gött faktiskt! Men det kan bli lite pinsamt när du står och brummar i ett rödljus med din fina bmw men likt förbenat blir frånåkt av en 740 GLT ;)

Lägg pengarna på en bmw med 6a istället, så får du gött ljud på köpet - det gjorde jag :)
Den du länkade till kirren klär BMW bra. Kolla även in Ridetech.se
Har suveräna priser på saker just nu. Så får du lite val möjligheter vad du kan tänkas pynta på den. Har du möjlighet att svetsa själv, så är det en baggis att bygga till dessa och du kommer ner i pris.
Frrla, det jag säger är exakt vad jag skrivit. Inget svar på huvudfrågan, men att lägga pengar på avgassystem till en 318 från 93 bara för att det ska låta "bättre" är som att kasta pengarna i sjön. Min kommentar var och är i all välmening, misstolka inte det. Men som jag ser det kan Kirren lika gärna spara pengarna och samla ihop till en 325i eller 328i och då samtidigt få ett trevligare ljud på köpet, ett ljud som slår en 318 alla dagar i veckan oavsett avgassystem.
ki
38
kirren
Bmw e30-89
Okej låter bra det:) hehe ja lite pinsamt kanske;)

haha chris87 pengarna är inget problem jag vill ha min 1.8a kvar och åka i annars hade jag köpt en 325-28a på en gång? ;)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Clintan: Ett system med två dämpare behöver inte vara mindre högljutt än ett system med endast en dämpare.. Finns viktigare faktorer att ta med i beräkningen.

Kirren: Bygg i rostfritt 2"
simons har ju billiga alternativ, kvaliten är ok men inte mycket mer, 3700-3800sek för från kat och bak. Prisvärt om inte annat, det går inte att jämföras med eisenmann och dom andra "top notch" systemen men det fungerar fint för många.
Lo
3
Lofving84
318 Coupe -93
jag har ett Subaru Impreza system på min 318 :==)
Sir Anton.... Har själv en 328 och prövade först med bara slutdämpare och dönade som fan. Jag valde då att sätta en till strax innan kröken vid vänster bakhjul. Eftesom jag inte har Turbo är det lite svårare att få ner ljudet.

Varför min dönade mycket med bara slutdämpare kan antagligen även bero på att jag bara har race kat. Inte vet jag. Jag är nöjd alla fall nu.

Men visst du kan ha sant. Kan ha berott på dämparna jag använde. Bara ett råd som jag gav till kirren för det är så jäkla drygt i mitt tycke att behöva skruva ner det igen för att trycka dit en burk efteråt mitt i. Lättare när skiten är nere......)

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bygg eget!
Dämpare härifrån Länk och bygg i 2,25 alt 2,5.
Ersätt din orginal kat med en race kat....
vasst ljud och garanterat lite mer effekt på köpet
M42/44 mår bra med lite öppnare avgasvägar!

Simons system...suck. Det är mög rent ut sagt. Rostar som bara den och dämparna är...sisådär i kvalite.

Chris 87, man ser dig svara på många trådar här inne...men du har inte alltid helt rätt i det du skriver ;)
Pelle Persson, det går inte alltid att ha rätt =)
Visst ligger det nåt i Chris87's första inlägg!

Jag tycker f.ö inte att avgassystem som låter "sportigt" är speciellt upphetsande över huvud taget... Skall det vara nåt så tycker jag det skall vara "dämpat sportigt" så det inte märks någon skillnad i bilen, utan bara utanför.

Det viktigaste är ju trots allt att kirren blir nöjd och inte alla hans polare eller diverse forumsmedlemmar på autompower, eller hur?
ki
38
kirren
Bmw e30-89
Nej helt klart, en själv som ska vara nöjd :)

men nu går tankarna runt om man skall köpa en 6a istället hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.