|
|
|
|---|---|
|
Jag hade tänkt att slänga i en dvd spelare i 540 och undrar följande. Finns det av ingång på min 540?( finns AV kanal i tv mode. är en 4:3 monitor) Är det isf video lr rgb? | |
|
- Du har ingen AV-ingång på baksidan av mittkonsolen (dvs under mittutblåset där)? - Här kan du annars få lite hjälp, Länk - Alternativt finns på ebay.de AUX-in adaptrar för videomodulerna |
|
| Kollade lite på mektipset men klurar lite på hur man kan få ljudet i stereo. På tv-modulen kan man ju bara ha mono. | |
| Det är besvärligt......... (om man du ha vill bild samtidigt i navskärmen). | |
| Ska klura lite på det iaf. Vill ju gärna kunna lyssna på mp3 osv i stereo. | |
| Då finns det ju lösningar, tex Dension Gateway. | |
| Visst finns det saker tilloch lösa det men är inte sugen på och betala för grejer som inte nödvändigtvis behövs. Allt finns ju redan i bilen förutom en dvd. Anledningen till dvd är ju att jag ska kunna spela upp film och musik då min bil ej har cd spelare. | |
| Var lite kreativ då. Koppla in dig via tape-ingången och lura bandaren via ett urplockat kasettband, Länk | |
|
Jag har löst stereoproblemet. Har tvmodul och 16:9 skärmen och har nyligen kopplat in en DVD spelare till systemet. Jag började med en sk TVfree kabel som gör att man kan se på tv och AV kanalen under färd. Dessutom kopplade jag in en sk AV kabel till tv modulen som har separata ingångar för bla back kamera, AV in/ut och audio in/ut. När jag väl kopplat allt så kunde jag se på tv under färd och spela DVD film som visas i navi skärmen, men, ljudet var i mono när jag körde DVD spelaren då ingången till tv modulen bara har en kanal in och ut. Låter ju inte bra när man tex kör musikvideor etc. Lösningen jag fann är att köra ljudet ifrån DVD spelaren i AUX kanalen(som är i stereo)då bilden ifrån DVDn går att få fram genom att hålla klocksymbolen på navienheten intryckt 2 sec vilket gör att bilden ifrån AV kanalen visas men ljudet fortfarande kan köras ifrån radio, cd eller AUX om man så vill. AUX ingången sitter vid ingången på naviskärmen, det blåa kontaktstycket inlindad i "tygtape" och har kabelfärgerna brun=jord, svart=Vänsterkanal, Gul=Högerkanal. Jag kom åt den här kabeln utan att ta bort navienheten. Tog endast bort dekorpanelen över handskfacket och panelen över navin, lossade på de två stjärnskruvarna, tog bort luftutblåset i mitten och sedan ser man kabeln. AUX kabeln gjorde jag av en vanlig RCA kabel som jag kapade RCA kontakterna i ena änden och lödde till ett tre benat stiftdon. För att navienheten skall "känna" att AUX finns samt hålla kvar den kanalen när man valt den måste man brygga höger och vänster kanal med ett 300K ohms måtstånd samt koppla in en 0,22 micro Farhads konding innan signal ledningen löds på varje stift. Sedan är det bara att koppla in den hemgjorda AUXkabeln till navin och dra den till handskfacket och ansluta till ljudkällan eller DVDn. Dessutom kan man justera bass, tremble osv med tone funktionen. AUX aktiveras med Mode knappen(radio/cd på) och sedan bilden med klocksymbolen (2sec). Bara att njuta av DVDfilm i stereo!! /Scnitzermann |
|
|
Tackar Scnitzermann. Kan du göra ett schema på hur du kopplade och använde du elektrolyt lr någon annan kondensator. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.