AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.103

Hur sänka en E65 med Dynamic Drive m.m.?

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Jag sitter och funderar på att sänka min E65:a då jag tycker den är lite hög, om man ska vara helt petig.
Men hur går det? Blir det bra? Får jag felkoder? jag vill inte försämra funktionen på allt det jag har. Jag förstår att komforten såklart kommer bli lidande till viss mån, men det är jag van vid då jag brukar sänka alla mina bilar.

Men hur funkar det med Dynamic Drive, samt den automatiska nivåregleringen bak (luftfjädring).
Min tanke är att jag köper sänkfjädrar fram och monterar, samt sen lämnar in på M-bilar och låter dom elektroniskt justera höjden bak. Jag har dessutom möjlighet att via iDrive ställa in mina stötdämpare i Comfort eller Sport-läge, kommer den funktionen att påverkas?

Ni som har sänkt era E65or, hur har ni gjort?
Jag kommer såklart prata med BMW om detta, men vill höra era åsikter också :)
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Har planerat detsamma och efterfrågat information/erfarenheter här på forumet. Dock utan framgång.

Enl NFS i Malmø skall det inte vara några problem. Dom har provat manövern på ett par e60/1, dock inte på någon e65/6. Dom förutsåg dock inga problem.....
Dom räknade med ca 5-6000Sek inkl H&R framfjädrar.
Så fort jag får tid så.

Hinner du före, dekagon, posta gärna erfarenheter o.dyl.

Står massvis om sänkning på bimmerfest's 7-serie forum. Verkar inte nämnas några vidare komplikationer där i vart fall. Och snyggt blir det...;-)

//Pontus

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Tack Pontus!
Jag kommer ringa M-bilar idag och se vad dom säger, samt se lite vad dom kan ge för pris osv. men misstänker att dom är dyra. Jag kommer köpa fjädrarna från Schmiedmann tänkte jag, 1400kr kostar dom. Sen byter jag dom själv fram. Sen får BMW bara göra justeringen på bakvagnen, men då vill jag vara med och se och tycka till när jag blir nöjd med nivån.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
M-bilar hade aldrig sänkt en E65. Men det finns sportsats att köpa till, så dom är nästan helt säkra på att det går alldeles utmärkt att köpa eftermarknadsfjädrar också och montera. Så hans rekommendation var att jag köper fjädrar och monterar fram, sen kommer jag in med bilen och då justerar vi höjden på bakvagnen (det tar dom 2029kr för att utföra). När dom sänker bak fick jag gärna vara med också och kontrollera höjden och bestämma vad jag tycker ser bäst ut.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Montera fjädrar fram tar dom 4000kr för, exkl. fjädrar. Så det kommer jag göra själv istället.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Intressant.

Kollade erbjudandet jag fick: NFS i Malmö gav mig ett bud på 5450Sek, all in. (995 för sänkningen bak, görs via diagnosdatorn)

//Pontus

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Okej, jag köper fjädrar från Schmiedmann (30mm sänkning) för 1400kr, sen ber jag min lokala mek att byta dom, han skulle ta runt 1300kr för bytet på bägge sidor fram.

Sen får nog M-bilar fixa nivån på bakvagnen, det är som sagt elektronisk justering bara. Så jag landar väl på ca 4700kr allt som allt.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
dekagon - Hur har det gått? Bilder...

//Pontus

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Jag har lagt det lite på is tyvärr, velar fram o tillbaka :)
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Hei.
Funderar också på att sänka mi e65.
Förstår att fram är inga problem, men ni pratar om electrisk justering bak.
Jag har dynamic drive, men avbsolut ingen nivåjustering bak, inte när jag lastar den iaf, då är det bara bolt on med nya fjädrar bak också ?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sänkte min 745 med dynamic drive och EDC, inga som helst konstigheter.

Fjädrarna är förövrigt till salu, billigt.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Min är sänkt med en AC-Schnitzer sats (ca 25-30mm) och det fungerar alldeles utmärkt ihop med Adaptive Drive. Gjort av den föregående ägaren så jag har tyvärr ingen koll på hur det gjordes.
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Japmax
Vad är det för fjädrar ? Sänker hur mkt ?
Pris ?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du har PP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.