|
|
|
|---|---|
| Ja hur långt kan jag bogsera min 330 steptronic utan risk för skador i automatlådan? | |
| Kolla vad som står i din användarhandbok, där borde stå hur man går till väga vid bogsering av din bil med automatlåda. Där kanske även står att detta endast bör ske till närmaste verkstad eller att bilen bör bärgas, men det borde väl vara ok i N-läge. | |
|
Det hade jag gjort om jag haft instruktionsboken här. Någon som vet? |
|
|
Vi bogserade pappas merca i N läge ca 8 km inga konstigheter med tändningsläge1. Vad har hänt varför ska du bogsera den om man får fråga? |
|
|
Vi bogserade pappas merca i N läge ca 8 km inga konstigheter med tändningsläge1. Vad har hänt varför ska du bogsera den om man får fråga? |
|
| Jag måste bogsera den till annan verkstad pga att de inte kunde montera grenröret som tänkt. Nu står bilen utan avgassystem o väntar på någon som kan montera Schmiedmann. | |
Roffa1 |
I min handbok står det att automat samt fyrhjulsdrift kräver bogserng på flak. Utan att något hjulpar snurrar under bogseringen. Smörjningen uteblir vid bogserng vilket gör att lådan skär. |
|
Okey Roffa - gäller det alltså 2-hjulsdrivna automatlådor? Har sett att vissa manualer säger max 30 km/h och 15 km osv. |
|
Roffa1 |
Det står "FÖRBJUDET" att bogsera steptronic samt även x-Drive. Var för sig eller tillsammans. Ett stort rött kryss över bogsering med bakhjulen i marken. Samt godkänt att bogsera på flak. |
| Har du ingen möjlighet att låna eller hyra bilsläp? Betydligt tråkigare att chansa och lådan havererar för dig. Det är ju som alltid att det sker som inte får ske om du chansar. | |
|
Jag har bogserat min 530iA 2-3km vid ett tillfälle utan att något hände. Det var för att få hem bilen då den dött pga frusen vevhusventilation. För att dagen därpå få den till verkstaden 15km bort så anlitade jag en bärgare med flak. Det är säkert ok att bogsera en kortare sträcka men BMW gör det ju enklare för sig genom att säga att det är helt förbjudet att bogsera en steptronic istället för att ange att ett max antal kilometer. ___ //Ulf |
|
Roffa1 |
Ring och konsultera en bärgare... |
|
Eller så ber man firman som så vackert monterat isär bilen(?) stå för kostnaden... :-) Länk Kan du visa vilket grenrör du avser att montera? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.