AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.408

BMW Solna, känner mig lätt blåst

ea
18
eat
325i -88 Cab
För 3 veckor sen ringde jag BMW i Solna (Bavaria) för att byta ut min slavcylinder samt huvudcylinder då min kopplinspedal hade en tendens att fastna nere(E30 -88 cab). Detta skulle enligt säljaren kosta dryga 5000kr, varpå han säger till mig:
-Är det då inte lika bra att byta hela kopplingen för 8000kr.
Efter lite snabb tankeverksamhet bestämmer jag mig för att byta hela kopplingen, sagt och gjort. Lämnade in den 3 Maj och hämtade den på eftermiddagen, på vägen hem fastnar pedalen nere en gång, vilket jag tycker är konstigt då slavcylindern är bytt.

Lämnar åter in den den 5 Maj, då hittar de inget fel så jag hämtar ut den igen. 6 Maj händer detta flera ggr, varpå jag lämnar in den igen den 7 Maj.
BMW ringer mig och upplyser mig om att min slavcylinder är dålig och behöver bytas och detta kommer kosta dryga 5000kr varpå jag går i taket.

Tydligen så ingår inte detta i kopplingsbytet, så det jag hade problem med från början är inte utbytt. Ska jag som privatperson inse vad som ingår och inte ingår i ett kopplingsbyte?
De har självklart inte kvar några anteckningar om att jag ville byta denna tidigare så sitter lite i kläm här.
Hur kan man föreslå ett kopplingsbyte om detta inte innebär att de delarna jag vill byta ut byts ut??

Nåväl, är i kontakt med dem och får se hur detta kommer lösas.
Kommer uppdatera posten vartefter, men förhoppningsvis massor av ros till BMW :)

Vad är er åsikt om detta?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Om du ber dem byta båda cylindrarna är det ju mer än ologiskt om de ignorerar det och istället föreslår att byta kopplingen. Jag hade liksom du antagit att 8000 kr täcker kostnaden för byte av nämnda bromscylindrar samt koppling, inte enbart det senare.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur kan man ta 5000kr för byte av slavcylinder? Det är en enkel procedur som inte innefattar att växellådan måste demonteras, som vid kopplingsbyte.

Slavcylinder och huvudcylinder är ju delar som sitter mellan pedal och koppling. Att byta koppling ger inte automatiskt byte av dessa cylindrar.

Säljaren verkar inte veta vad han pratat om.

Om det handlade om att byta urtrampningslager eller liknande kan det vara mer förståeligt att det föreslår byte av hela kopplingen är så mycket redan är demonterat.
ea
18
eat
325i -88 Cab
Nu har de ringt mig och de erbjöd mig rabatterat pris.
Vi snackade ett tag och tillslut säger han att jag måste förstå att de inte kan byta huvudcylinder gratis.
Men va fan, det är ju slavcylindern som var dålig, det sa ni ju själva i fredags.
Jag ville ju byta bägge..
Oj säger han, då måste jag återkomma.

Fortsättning följer.
Roffa1
Det BMW verkstaden kommer att uföra är att de byter packningar i kopplingscylindern (två st gummiringar a: 110:-) bytet går på 10 minuter.
Det som tar tid är själva luftningen av kopplingssystemet. Om priset överstiger 1000:-så handlar det om rent ocker.

Det förekommer även en orig reservdelssats till kopplingscylindern innehållandes nya gummiringar samt en ny hållare o dragstång i plast till priset av 500:- då går bytet ännu snabbare.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
verstaden kan inte lösa problem utan kan bara byta saker.
Ett vanligt fenomen på bilverkstäder.
ea
18
eat
325i -88 Cab
Har nu fått ett bud från BMW som jag accepterat.
Är inte 100% nöjd då jag åkte på en mer kostnad mot det jag tidigare planerat, men men. Får ju fräsh koppling i alla fall..
Ett bra exempel på hur verkstäderna försöker blåsa sina kunder. Sådana verstäder är inte intresserade att reparera bilar och få nöjda kunder. De är bara intresserade av att plocka kunderna på så mycket pengar som möjligt.

Det är ju sanslöst att föreslå en dyr reparation som inte rättar till felet.
Eftersom du tydligt förklarade vilket fel du ville ha åtgärdat, så tycker jag att du inte bör betala extra för att få det åtgärdat.Stå på dig! De har råd med kostnaden.Drabbar ingen fattig. Även om de verkar få det att låta så . fördelen med en bra verkstad är att man får rättelse av deras misstag. Fel kan alla göra, men inte alla rättar till dem.Av en märkesverkstad kan man kräva mer än av killen med kontoret på fickan.Mvh,
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Håller med Toomas Pahv! Hade inte accepterat något annat!!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.