AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.459

Däckslitage 335 eller vad?

Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Har en lite fråga ang. däckslitage. Mina bakdäck är totalt utslitna, rent av avhyvlade på insidan av däcken. C.a 20 mm in från insidan på båda bakdäcken. I övrigt är de i helt ok skick. Bilen har gått 1700 mil totalt och jag antar att det är originaldäcken kvar på bilen. De sista 50-100 milen efter vinterförvaringen har jag kört med väldigt dåligt lufttryck i samtliga 4 däck, slarvigt jag vet. C:a 1,5 var det i alla hjul. Min tidigare erfarenhet säger att lågt lufttryck sliter mitten av däcken. Någon som vet varför det blir såhär? BMW säger dåligt tryck - jag tror inte det. Dimension 255/30-19. Pratade med en däckfirma o han sa fel i bakvagnen?
Tack på förhand
j0mpa
En fram och bakvagns inställning kanske skulle vara nått?
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
När man tittar på bilen bakifrån, så ser man hjulen lutar inåt i överkant, ska det vara så? Eller det e e bmw sjuka?
j0mpa
ja precis, gör en 4 hjuls inställning så blir de nog bättre.!
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det ÄR en BMW sjuka. BMW har "alltid" haft dom problemet på sina bilar och det får vi dras med fortfarande tyvärr.
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Ska man bråka med bmw om garanti?
j0mpa
Jo klart det är, min bmw sliter oxå snett. Men det kan hjälpa lite med 4 hjuls inställning.
Roffa1
Lågt lufttryck sliter inte däcken i mitten, utan istället på ytterkanterna. Lutar då däcket dessutom inåt i överkant, så blir slitaget enormt på däckets insida.

Det är istället för "högt lufttryck" som sliter i mitten av däcket;-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bara bita i det sura äpplet. Mina däck håller sällan mer än 1.500-2.000 mil och jag gör alltid en hjulinställning för att kolla att allt är ok.

På min förra diesel höll bakdäcken ca 800 mil, vilket jag hade de 720nm att tacka för.

Kör du extremt lugnt och försiktigt kan du nog få däcken att hålla 3-4.000 mil.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Fl
14
Flower
Bmw 520d xdrive G31 2018
Bmw 325i cab 2011
Hejsan...Samma problem som med min 325 d cab...
Däcken helt slut på insidan speciellt bak ca 2 cm brett och ca 1cm djupt,även så hade det börjat bli lika fram.Bmw gjorde en 4 hjulsmätning men den stod perfekt.Har m-paket med 19 tums hjul på den. Fick en ny lapp att sätta på bilen i dörröppningen ang.lufttryck som hade höjts.Fick 3 st nya däck till min bil så det blev michelin icke runflat. Bilen hade bara gått 1100 mil då. Bmw skyller på däckfabrikanten och däckfabrikanten på Bmw..Men Bmw tog det ändå.Vill minnas att det var Continental däck jag hade.
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Det var lite det jag var ute efter flower, jag struntar i om däcken går 500 eller 5000 mil, bara det är jämt slitna och allt e som det ska. Bilen har ju fortfarande garanti o 2010 ska väl ändå fabrikanterna se till att bilen står platt på hjulen, eller? Jag är 45+, ja nästan gubbe, haha, och har lekt av mig så det är mest ganska lugn körning även om den får varva ut ibland. Blir nog att ringa bmw o lägga in ett litet klagomål. Tack för ert engagemang.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.