AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.928

Inget ljud från stereon nä motorn är igång

Hej

Hoppas någon känner igen mitt problem. Det har visat sig vara en väldigt svår nöt att knäcka för en amatör på bilstereoområdet.

Jag har försökt få ljud i min stereo som jag satt in i min nyinköpta 540 -93. Problemet är att inget ljud kommer när motorn är igång. Stereon fungerar alldeles utmärkt i radioläge och tändningsläge på startnyckeln så länge motorn inte är igång men så fort jag startar försvinner ljudet. Stereon verkar fortsätta att spela som det ser ut på displayen men som sagt inget ljud.

Det lustiga är att man kan få den att funka även med motorn igång om man kopplar på alla förbrukare i bilen (helljus, AC, stolsvärme, bakrutetrådarna, full fläkt). Detta fick mig att misstänka att stereon inte klarade av de 14,4V som den får från generatorn när motorn är igång. Provade därför att sätta in en spänningsregulator som ser till att stereon får precis 12V. Ingen skillnad. Dessutom har jag nu insett att det inte borde vara spänningsproblem eftersom stereon funkar i en annan bil med samma förutsättningar.

Jag har provat att byta ISO-kabel eftersom den gamla var lite glapp och allmänt sliten. Ingen skillnad.

Har också provat att koppla in startkablar från en annan bil och kört stereon med den andra bilens motor igång och då fungerar det utan problem.

Testade också att dra kablar direkt från batteriet för att driva stereon men utan framgång.

Ska tillägga att tidigare ägare haft slutsteg och grejor i bagaget med kablar dragna därifrån. Kan man då ha meckat till systemet på något sätt som inte funkar med en standardstereo?

/Johan
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Mycket märkligt..
Men eftersom stereon spelar, och du även har provar att koppla direkt till batteriet, så borde problemet sitta mellan stereon och högtalarna.
Orkar du så prova med att dra en ny kabel till en högtalare(löst i bilen bara).
Funkar det då så har du ju kommit lite närmare en lösning..
Ja, det är märkligt. Det borde ju som du säger vara högtalarkopplingarna som felar men hur är det möjligt att de fungerar när bara tändningen är på?

Hur fungerar det när man har ett slutsteg och extra högtalare inkopplat? Brukar man då koppla så att detta endast är i funktion med motorn igång och att originalsystemet körs annars? I så fall kanske det är därför mitt problem uppstår.

/Johan
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nej, så brukar man inte koppla (jag vet inte ens om det är möjligt).
Men nånstans är det ju nåt som är fel..
Så det är ju bara att utesluta en länk i taget.
En annan sak jag tänkte på var mutekabeln, till telefonen (tror den brukar vara gul?), du har inte den inkopplad på nåt konstigt sätt?
Jag har ingen telefon i bilen så någon mutekabel borde inte finnas.

Jag får testa som du föreslår att dra separata kablar till en högtalare och se om jag får något ljud.
Nu har jag provat och koppla in en högtalare direkt till stereon. Då funkar det! Hurra!

Men, vad betyder egentligen detta? Måste jag dra om alla kablar till högtalarna?

Det fungerar ju när tändningen är på så det är ju inget brott på kabeln fram till högtalaren. Har också mätt spänningen i den kabeln:
ca 0,5 V med bara tändning på
ca 6,5 V med motorn igång
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Då måste det ju rimligen finnas nån elektrisk grunka inkopplad, nånstans på högtalarkablarna.
Troligen nånstans i kofferten.
Du får försöka leta upp var och vad..
Kolla om du kan se vad förra ägaren har gjort för kopplingar, troligen hittar du problemet där.
Nu har jag kollat i skuffen och hittat en originalförstärkare som jag även ser i kopplingsschemat i min verkstadshandbok. Det ser dock inte ut att vara gjort något hemmamek kring denna.

Så nu har jag verkligen fastnat igen. Kanske är fel på förstärkaren? Tyvärr har jag ingen annan att prova med.
Jag misstänker att det är förstärkaren som det är fel på. I följande tråd diskuteras liknande problem:
Länk

Jag förstår fortfarande inte varför det funkar med motorn av. Kan det va så att orignalförstärkaren i bakluckan inte används när motorn är avstängd? Det skulle ju förklara problemet. Det betyder att förstärkaren bara kopplar förbi ljudet när motorn är av. I så fall borde man ju kunna lura förstärkaren att motorn är av jämt och på så vis alltid använda den inbyggda förstärkaren i stereon.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag vet inte heller varför det inte funkar..
Prova att koppla förbi den.
Kablarna sitter med snabbkopplingar i steget.
Lossa dem och testa med en kanal.
Du behöver ju bara göra en provisorisk koppling, stick in trådarna i snabbkopplingen.
Funkar det då, så klipp alla och skarva..
Får du inte rätt på färgerna så testa med ett 1,5v batteri, så hör du vilken kabel som går till vilken högtalare.
Nu har jag kopplat förbi slutsteget och får då ljud i stereon. Jag har dock endast "low-range" högtalarna igång så ljudet är inte så bra. Mid- och high-range har ingen utgång mot stereon. Kanske man kan koppla ihop alla till samma kontakt mot stereon. Hur som helst har jag i alla fall någon form av ljud nu. Tack för tipsen!

Jag får fundera vidare på om man ska koppla in något nytt slutsteg, byta till ett annat originalslutsteg eller köra vidare som nu fast försöka koppla in samtliga högtalare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.