|
|
|
|---|---|
|
Hallå Jag är nybliven ägare till en 130i med m-packet. Jag hämtade bilen i torsdags och fick möjlighet att köra konbana i lördags. Allt funkade kanon förutom att jag hade otroligt dåligt grepp både bak och fram, jag hade även möjlighet att jämföra med en polares 330d med m-sport. Saken är den att det sitter original run-flat däck på (slitna bak) och jag har några funderingar som jag gärna vill få klarhet i. Är det stor skillnad mot "vanliga" däck, grepp, vägljud mm? Måste man byta alla däck om man byter mot icke run-flat, eller kan man byta bara bak? Är det ngn som provat med bredare däck än original? Jag har 18" m 208 med 205/45/18 fram på 7,5" fälg och 225/40/18 bak på 8" fälg men skulle gärna vilja gå upp till 215 eller 225 fram och 235 eller 245 bak. Jag vill absolut inte att det ska ta i någonstans inte ens vid full last. Tacksam för svar! Waller | |
|
Vad är det för årsmodell på din 130? Ska du byta mot ut RFT däcken mot vanlig, bör du byta alla fyra på en och samma gång. Annars riskerar du att bilen uppför sig oroligt och okontrollerat på vägen. Exakt vilket beteende bilen kan få går inte svara på i förhand. De nya däcken kommer ge dig bättre grepp samt att bilen blir mindre stötig och spårkänslig. Den kommer kännas som en helt ny bil. Ursprungligen kom 18" M-sport fälgarna med de dimensioner du nämner. Men vid faceliften i mars 2007, har jag för mig, breddade BMW bakfälgen från 8" till 8,5"och ändrade fälgens inpressning (ET) från ET49 till ET52 samt att man gick från 225/40-18 till 245/35-18. Framfälgen har fortfarande samma bredd på 7,5" men 205/45-18 ersattes med 215/40-18. Huruvida BMW förändrade något på bilen för att klara av de bredare däcken har jag inte en aning om. Men jag förslår att du behåller befintliga dimensionerna. |
|
|
Det är en 06:a. Jag snodde bredderna från sidan med alla originalfälgar så det kanske är läge att kolla irl..... |
|
|
Jag har 225/40-18 fram och 255/35-18 bak utan några som helst problem. Rullar på Hankook Ventus S1 K107 XL runt om och är supernöjd. Men jag har en faceliftad 07:a dock... och precis som Chris87 har jag ingen susning om de ändrade ngt i hjulhus eller annat också för att tillgodose de bredare orginaldäcken som kom from -07 Men det är en STOR skillnad att köra utan RFT... bilen är så mkt trevligare på vägen... men när man provocerar den så känns det att bussningarna är lite mjuka pga att den är byggd för RFT däck... och att byta dem är rätt så kostsamt... har andra godsaker att byta först :-D Annars vad gäller däcksdimensioner så är det många jag sett och snackat med som kör 225 runt om... det hjälper lite med understyrningen tydligen. |
|
|
Har kört min med 18" i ca 1 månad nu, fick byta min däck bak då de var dåliga, monterade potenza icke RFT och ljudet blev mycket bättre! Kan bara säga att jag är positivt förvånad över greppet med detta däcket både på vått och tort väglag! Det som jag märkt och som sagts innan är att går man in lite hårdare i vissa kurvor så tycker jag att det känns som att den är lite väl mjuk i baken,upplever det som att den flyttar sig i sidled. Och det måste väl då vara bussningarna som är för mjuka? Kör med 245*35*18 bak och 215*40*18 fram! Det går över förväntan och bränsleförbrukningen är helt ok! Har en 120I ska tilläggas! Hur var bilen att köra konbana tyckte du? Var den för lätt i baken? |
|
|
Den kändes ganska mjuk när jag körde konbana men funkade ändå bra. Jag hade möjlighet att jämföra med en polares 330 e91 med m-paket och den krängde mindre. Det stora problemet var mina däck, riktigt dåligt grepp.... det var inga problem att åka brett ;-) Måste byta till "vanliga" däck men funderar lite på vilka dimensioner jag ska köra. Jag har ju 7,5" fram och 8" bak i fälgbredd. Alltså de som var på de första årsmodellerna. |
|
|
Jag hade kört med 225*35 eller 225*40 bak och 205*40 fram! Du får både lite komfort och det blir propotioneligt!(stavas det så?) Samt attt däcken itne är galet dyra och bensinförbrukningen blir helt okej! Okej, nu är väl inte min tänkt att användas på banan, eller konköringen aktivt så bussningarna får vara! |
|
|
Har en faceliftad 130iM och bytte fälgar och sommardäck nu i våras. Valde 7.5 fram och 8.5 bak, 225/40 fram och 235/40 bak på CSL fälgar. Nu är det sambon som kör 99.9% av tiden med bilen men jag upplevde skillnad mot RFT som användes innan. Sen har väl senaste generationen på RFT blivit mkt bättre men ändå kanske inte så bra som man vill... München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.